Jump to content

Verdien på garanti ved import fra USA

Sydvesten

Recommended Posts

Sakset dette fra en annen side, våre venner fra Belamarin er neppe på samme bølgelengde som Raymarine international og world wide garanti

Fikk en liten overraskelse idag.Har kjøpt Autopilot type Raymarine på postordre fra USA.Så langt er alt bra,montert,prøvekjørt og alt fungerer bra helt til jeg skulle kalibrere med Autolearn.Dette får jeg ikke fram på displayet.Dette er en ST6002 S1G.Ringte Belamarin og spurte om de sendte garantivarer til Engand for reperasjon,men NEI! Vi som har handlet på nettet fra USA har NULL!!!!!! Garanti.Raymarin gir ikke garanti til de som har handlet på postordre fra USA.Belamarin vil ikke ta i det engang.Du får med andre ord ikke reparert selv mot betaling.SLÅ DEN! Får vel henvende meg til boatersland og håp på velvilje.I mitt tilfelle virker ikke rategyro, kansje den ikke er montert inn,er det noen der ute somkan si meg hvordan denne gyrosensoren ser ut? Er det en synlig dings i computeren
Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det kan vel neppe sies å være en stor overraskelse at norske haier oppfører seg på den måten.

Fakta er at norske leverandører av båtutstyr har avanse som alle andre bare kan drømme om..

Som toalettet mitt, kostet meg mindre enn 4000,- alt inkludert fra england, for den elektriske versjonen.. I Norge koster det 6600,- +mva for en manuell versjon, den elektriske versjonen ga de meg aldri pris på, selv om jeg etterspurte den.. De er vel flaue over prisnivået vil jeg tro.

Fakta er at de må forsvare prisnivået sitt for enhver pris, gjerne ved å frastøte seg potensielle kunder.

Sakset dette fra en annen side, våre venner fra Belamarin er neppe på samme bølgelengde som Raymarine international og world wide garanti

Tja, nå vet jeg ikke hvilken side du egentlig ser det fra. Jeg kjenner heller ikke teksten i WW garanti. Jeg kjenner dog litt til kostnadene og omstendighetene rundt generell reklamasjonsbehandling. Hvilke kostnader Belamarin får dekket av Raymarine vet vi ingenting om. Kanskje det mest fornuftige ville vært for den uheldige kjøper å henvende seg der han hadde kjøpt produktet for refusjon og/eller nye deler.

Jeg hørte om en som kjøpte seg kartplotter i USA. Problemet var at dingsen var beregent for USA, og funket ikke WW. Så kan man klage. Poenget er at produktet funker utmerket i USA, farvannet den er beregent for. Raymarine (i såfall) har korrekt definert produktet. Selger, en eller annen postordre i USA, har ikke peiling- utover at produktet funker for de farvann det er spesifisert for. Belamarin på sin side har ikke noe ansvar, de har ikke solgt produktet, og det funker fremdeles slik det er ment. Enden på visa er vel at sluttbruker må kjøpe det som skal til for at dingsen skal funke i Norge og resten av verden (innkludert USA).

Det kan hende at en reparasjon ville bli så kostbar at kjøper ikke ville være interessert i å betale regningen. Belamarin har sikker brent fingertuppene sine en del ganger innen dette forretingssegmentet.

Det kan vel neppe sies å være en stor overraskelse at norske haier oppfører seg på den måten.

Fakta er at de må forsvare prisnivået sitt for enhver pris, gjerne ved å frastøte seg potensielle kunder.

Harde ord dette, det er vel noen av oss som synes det er greitt å ha butikken på hjørnet også. Fagkunnskap og personlige relasjoner betyr mye for meg i allefall. Så får det heller koste noen kroner ekstra da.

Har du tenkt på at det ikke er sikkert at alle kunder er så attraktive heller?

Jeg synes nå det er en smule sært men det står i klartekst i Raymarines garantidokument at ved internethandel og levering ut av USA gjelder ingen garanti... Et såpass sært unntak er jo ting som absolutt burde opplyses om ved internethandel.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Poenget med garanti i forbindelse med handel over internett mener jeg er et moment vi flere ganger har nevnt her på BP - dette har i alle fall vært det poenget jeg har anvendt når jeg handler i Norge, selv om det er noe dyrere. Hos min leverandør får jeg nytt produkt uten noen form for argumentasjon.

Forøvrig er det vel ikke så svært mange produsenter av maritimt utstyr som har world wide garanti når man handler over nettet?

Harde ord dette, det er vel noen av oss som synes det er greitt å ha butikken på hjørnet også. Fagkunnskap og personlige relasjoner betyr mye for meg i allefall. Så får det heller koste noen kroner ekstra da.

Har du tenkt på at det ikke er sikkert at alle kunder er så attraktive heller?

Det er fortsatt urimelig å frata meg garantien fordi jeg handler utenom det ofisielle forhandlernettet i landet jeg bor i.

Å handle av sjappa på hjørnet gjør ikke at jeg greit betaler langt over det dobbelte for produktet, det er det rett og slett ikke verdt!

Den bransjen har eventyrlige forjtenestemarginer, faktisk såpass at jeg har lyst til å ta inn en del ting for kommersiellt salg, utenom det ofisielle forhandlernettet.

Om jeg så må dekke garantireparasjoner selv vil det lønne seg bra.

Jeg synes nå det er en smule sært men det står i klartekst i Raymarines garantidokument at ved internethandel og levering ut av USA gjelder ingen garanti... Et såpass sært unntak er jo ting som absolutt burde opplyses om ved internethandel.

Godt poeng at en slik særegenhet bør fremheves. Men det gir likevel ikke grunnlag for å henge ut Bellamarin. Jeg synes faktisk Hulda og Seabiscuit sine innlegg er verdt å lese en gang til. Jeg opplever faktisk Bellamarin som svært seriøse i de saker jeg har hatt erfaring med, samt de jeg har lest om. Hvis de ikke har filla backing eller refusjonsordninger med Raymarine for handler foretatt via nettsider utenlands, hvorfor skulle man da forvente at de skulle anstrenge seg i saker som dette?

Edited by Ronald (see edit history)
Det er fortsatt urimelig å frata meg garantien fordi jeg handler utenom det ofisielle forhandlernettet i landet jeg bor i.

Å handle av sjappa på hjørnet gjør ikke at jeg greit betaler langt over det dobbelte for produktet, det er det rett og slett ikke verdt!

Den bransjen har eventyrlige forjtenestemarginer, faktisk såpass at jeg har lyst til å ta inn en del ting for kommersiellt salg, utenom det ofisielle forhandlernettet.

Om jeg så må dekke garantireparasjoner selv vil det lønne seg bra.

Du fratas vel ikke garantien, det er jo bare å henvende seg der du kjøpte produktet.

Du sparer altså en masse penger ved å kjøpe fra utlandet og så forventer du at den norske importøren skal ta kostnadene ved garantireparasjoner!! Nei, det er ikke slik det fungerer i den virkelige verden.

Ronald..

Nå må du huske at det er kun importør, og ymse verksteder som har tilgang til teknisk dokumentasjon som skjema osv (vil jeg tro), og definitivt til software.

Om jeg kjøper et produkt, og vil ha fikset det for egen regning blir det ikke bare uprofesjonellt, men alt for dumt at verkstedene som kan hjelpe meg faktisk nekter å gjøre det.

Jeg håper du ser poenget..

Vil nevne et sak som ikke er helt paralell, men som likevel har visse likhetstrekk.

Ved kjøp av VHF fra Europa og USA har disse vanligvis ikke programmert de norske L1, L2 og L3 småbatkanalene. Noen salgsledd, som Seatronic i Moss har visstnok foretatt omprogrammering av Navman produkter kostnadsfritt. Men jeg har forståelse for at leverandører som ikke kan belaste sine utgifter til importør eller produsent kvier seg noe for denne type bistand. Jeg har imidlertid de siste årene fått mye "gratis" hjelp fra norske kjeder som ikke har solgt varene til meg direkte.

En av grunnene til at utstyr er billigere i USA og UK er vel at de ikke har to års garanti og fem års reklamasjonsrett som vi nyter godt av hos oss. Også noe og tenke på syns nå jeg da.

Hilsen en som handler lokalt :smiley:

En av grunnene til at utstyr er billigere i USA og UK er vel at de ikke har to års garanti og fem års reklamasjonsrett som vi nyter godt av hos oss. Også noe og tenke på syns nå jeg da.

Hilsen en som handler lokalt :smiley:

Dersom dasspumpa mi ryker etter 4 år må jeg ut med ca 1500,- for ny pumpe.. (det beste er at det er ganske usannsynlig, for den er enkel å fikse selv)

Da har dassen kostet meg ca 5000,-.. Altså 3250,- mindre enn den manuelle versjonen koster i Norge! Den elektriske koster nok noe mer, for å si det sånn.

Med andre ord kan jeg faktisk bytte pumpe 3 ganger, og fortsatt komme mye billigere ut enn ved å handle her til lands. Og selve dassen tåler nok det meste, mulig jeg må bytte et pakningssett etterhvert, men det er jo å regne som vedlikehold (pakninger under ring og lokk må være helt tette pga vakuum)

Dersom dasspumpa mi ryker etter 4 år må jeg ut med ca 1500,- for ny pumpe.. (det beste er at det er ganske usannsynlig, for den er enkel å fikse selv)

Da har dassen kostet meg ca 5000,-.. Altså 3250,- mindre enn den manuelle versjonen koster i Norge! Den elektriske koster nok noe mer, for å si det sånn.

Med andre ord kan jeg faktisk bytte pumpe 3 ganger, og fortsatt komme mye billigere ut enn ved å handle her til lands. Og selve dassen tåler nok det meste, mulig jeg må bytte et pakningssett etterhvert, men det er jo å regne som vedlikehold (pakninger under ring og lokk må være helt tette pga vakuum)

Nå vet jeg ikke hva slags dass du har. Min elektriske, som funker til min tilfredsstillelse kostet NOK 2500 (sånn cirka). Ryker dassen min, selger har en reklamasjonssak som jeg forventer blir behandlet i h.h.t. norsk lov. Uansett hvem du handler med bør man forsikre seg om at selger er seriøs.

Nå vet jeg ikke hva slags dass du har. Min elektriske, som funker til min tilfredsstillelse kostet NOK 2500 (sånn cirka). Ryker dassen min, selger har en reklamasjonssak som jeg forventer blir behandlet i h.h.t. norsk lov. Uansett hvem du handler med bør man forsikre seg om at selger er seriøs.

Jeg har ikke fått montert den enda, men jeg har en Lavac Popular liggende, den har ingen pumpe for vann inn, kun for å trekke mainnskiten ut, det er en versjon uten kvern (finnes ikke pumpe med kvern for den typen toalett)

Den dassen som sitter ombord her nå skal snart ut, den funka jo i noen år den og, TMC-helvetet er jeg ferdig med for denne gang ihvertfall.

Hei,

Vil bare gi min fulle støtte til Belamarin i dette tilfellet. Selv handler jeg både i USA og andre steder, men det har aldri falt meg inn å stille noe krav til den Norske importøren av varen. Da er det bare å stille seg i kø med lua langt nede å spørre pent. Og for å si det rett ut hadde jeg hatt ansvar i Belamarin, hadde slike henvendelser blitt tatt etter at alle andre kundehenvendelser var ferdige.

Belamarin hadde nok tjent på å forklare art dette kunnde de gjøre MOT BETALING da de ikke hadde noe garantiansvar. Neste gang hadde jeg nok da kjøpt i Norge og fått det da eventuelt reparert til kroner 0,00.

Å følge JRK sitt råd så hadde jeg aldri noensinne kjøpt her i Norge.

Hei,

Vil bare gi min fulle støtte til Belamarin i dette tilfellet. Selv handler jeg både i USA og andre steder, men det har aldri falt meg inn å stille noe krav til den Norske importøren av varen. Da er det bare å stille seg i kø med lua langt nede å spørre pent. Og for å si det rett ut hadde jeg hatt ansvar i Belamarin, hadde slike henvendelser blitt tatt etter at alle andre kundehenvendelser var ferdige.

Så om du importerer en bil brukt til Norge, og får problemer med denne som kun autoriserte merkeforhandlere kan fikse..

Aksepterer du da at du må dra tilbake til landet bilen opprinnelig ble solgt i? Eller forventer du at du kan levere den inn her til lands for reparasjon, evnt mot betaling?

Belamarin hadde nok tjent på å forklare art dette kunnde de gjøre MOT BETALING da de ikke hadde noe garantiansvar. Neste gang hadde jeg nok da kjøpt i Norge og fått det da eventuelt reparert til kroner 0,00.

Å følge JRK sitt råd så hadde jeg aldri noensinne kjøpt her i Norge.

Belamarin kunne så absolutt tjent på å reparere mot betaling på produkter som ikke dekkes av garantien, ja.

Jo, men vet vi med sikkerhet at Bellamarin ikke vil ta i dette, selv mot betaling? Ser det står beskrevet i det opprinnelige sitatet (som er uten referanse til forfatter), men kan det hende at dette er ubalansert, slik vi har sett eksempler på i andre saker? Kanskje Bellamarin har sagt "nei takk" i en hektisk periode midt i sesongen for å prioritere egne kunder? I så fall kanskje ikke så rart, eller....? Kanskje de kan ta den i rolige perioder, f.eks. høst/vinter? Kanskje de sa noe sånt som "har ikke tid akkurat nå, men om du leverer den senere, eller kan vente på ubestemt tid, så skal vi se på den en gang..."?

Skulle gjerne likt å vite litt mer eksakt om hva Bellamarin har sagt. I alle fall før jeg uten videre går med på å kalle dem "norske haier" osv...

Hei,

Skjønner godt at noen blir provosert her. Men jeg hadde faktisk de samme tankene som Ronald. Belamarin trenger sikkert alle sine ressurser de har, for å betjene sine leverandører der de faktisk har et leverandøransvar etter Norsk lov. Har selv fått meget god service der etter handel på Seatronic.

Selv har jeg også handlet noen småting både i USA og andre land. Men jeg forventer selfølgelig at om noe av dette trenger service, så får jeg stille meg med lua i hånden og håpe på hjelp etter at alle andre har fått før meg

Hei,

Skjønner godt at noen blir provosert her. Men jeg hadde faktisk de samme tankene som Ronald. Belamarin trenger sikkert alle sine ressurser de har, for å betjene sine leverandører der de faktisk har et leverandøransvar etter Norsk lov. Har selv fått meget god service der etter handel på Seatronic.

Selv har jeg også handlet noen småting både i USA og andre land. Men jeg forventer selfølgelig at om noe av dette trenger service, så får jeg stille meg med lua i hånden og håpe på hjelp etter at alle andre har fått før meg

Og jeg spør igjen, hadde du tolerert det samme om du kjøpte en bil?

Det som blir sagt her er faktisk ikke at du må stå bakerst i køen, men at de nekter deg plass i køen i det hele tatt..

Hadde jeg eid Belamarin haddde jeg gjort nøyaktig det samme! Hvis de hadde tatt inn utstyret for reparasjon (mot betaling!), hva hadde da stoppet stadig flere fra å kjøpe elektronikk på nettet eller på reise og de relativt få gangene noe var feil/gikk feil sende elektronikken til Belemarin for reparasjon (mot betaling)?

Tror nok at situasjonen, sett med Belamarins øyne, er hvordan de skal tape minst, men ser ut til at det på dette forumet er mange som ser verdien av å kjøpe lokalt til en høyere pris, ikke minst tatt i betraktning vår fantastiske Forbrukerkjøpslov som er gull verdt for forbrukeren!

Hadde jeg importert en bil og fått problem med bilen, og originalverkstedet, ja så hadde jeg gått til et av de hundrevis av verksteder som kunne gjort samme jobben og sågar kanskje langt billigere?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hadde jeg eid Belamarin haddde jeg gjort nøyaktig det samme! Hvis de hadde tatt inn utstyret for reparasjon (mot betaling!), hva hadde da stoppet stadig flere fra å kjøpe elektronikk på nettet eller på reise og de relativt få gangene noe var feil/gikk feil sende elektronikken til Belemarin for reparasjon (mot betaling)?

Tror nok at situasjonen, sett med Belamarins øyne, er hvordan de skal tape minst, men ser ut til at det på dette forumet er mange som ser verdien av å kjøpe lokalt til en høyere pris, ikke minst tatt i betraktning vår fantastiske Forbrukerkjøpslov som er gull verdt for forbrukeren!

Hadde jeg importert en bil og fått problem med bilen, og originalverkstedet, ja så hadde jeg gått til et av de hundrevis av verksteder som kunne gjort samme jobben og sågar kanskje langt billigere?

:sailing:

På en del biler er det kun merkeverksted som kan fikse enkelte problemer.. Er det da greit om merkeverkstedet nekter å røre bilen din fordi den er importert utenom det ofisielle nettet?

Belamarin graver med dette sin egen grav, jeg kommer garantert aldri til å handle et produkt derfra så lenge de har en slik servicepolicy!

Dette er noe forbrukerombud bør jobbe med, og sørge for at vi fortsatt har rett til å få reparert produktet selv om det er kjøpt utenom de ofisielle kanaler!

At ting er dyrere i Norge enn på nettet levert fra over dammen er ikke rart. Forbrukerkjøpsloven i Norge er så bra for forbrukeren at importører må beregne seg inntekter for å dekke ugiftene til reklamsjoner som ikke dekkes av garantien. Garanti er svært ofte mye dårligere og alt utover den dekkes ikke av produsenten. Dvs at importøren må dekke dette.

Mva er også noe som ikke alle kalkulerer med, men som må dekkes inn i Norge.

Forbrukerelektronikk blir ofte byttet og ikke reparert av importøren. Softwareoppgraderinger og mindre, enkle feil repareres av noen, men veldig mye handler om å returnere produktet og kunden får et nytt (bytteprodukt). Det kan være helt nytt eller noe som har vært reparert av produsenten.

Uansett koster det importøren mye så lenge dette ikke er snakk om garanti. Bytteprodukter fra produsent er ment til å dekke garantitilfeller, ikke andre tilfeller. Så lenge det ikke er snakk om garanti må kunden enten få reparert det av importør hvis det er mulig eller kjøpe et nytt produkt. Alternativt sende det tilbake til der man kjøpte det. Uansett kan dette bli kostbart for kunden. Å tenke seg om før man kjøpre på nettet fra utlandet er ikke så dumt. :yesnod:

Å sammenlikne forbrukselektronikk med bil bruktimportert fra utlandet blir søkt, etter min mening.

Edited by OLPI (see edit history)
Å sammenlikne forbrukselektronikk med bil bruktimportert fra utlandet blir søkt, etter min mening.

Hvorfor? Det dreier seg om AKKURAT det samme, man kjøper et produkt til den beste prisen man får det til, og får problemer med det i ettertid. Da må man kunne forvente at importør i Norge kan ta seg av reparasjon, evnt mot betaling.. Det er dette Belamarin tydeligvis motsetter seg å gjøre.