Jump to content

Verdien på garanti ved import fra USA

Sydvesten

Recommended Posts

Belamarin graver med dette sin egen grav, jeg kommer garantert aldri til å handle et produkt derfra så lenge de har en slik servicepolicy!

At Belamarin gir god kundebehandling til sine kunder er det som betyr noe. At de som handler på nettet ikke får reparert betyr ingenting for deres kunder. Man får velge, vil man være kunde eller vil man handle et annet sted (på nettet fra utlandet f.eks). BASTA! :smash:

At Belamarin gir god kundebehandling til sine kunder er det som betyr noe. At de som handler på nettet ikke får reparert betyr ingenting for deres kunder. Man får velge, vil man være kunde eller vil man handle et annet sted (på nettet fra utlandet f.eks). BASTA! :smash:

Så du betaler gjerne 3 ganger så mye for et produkt?

At forbrukere har en slik holdning er rett og slett meget skremmende.. Forbrukere bør heller kjempe for at forbrukene skal vinne frem med sine synspunkter, og få reparert sine produkter uavhengig av hvor de er kjøpt!

Men det er sant, Nordmenn er direkte evneveike når det gjelder ting som dette.. Man tror man bare må føye seg etter den som bestemmer.. Noe som selvsagt er det reneste bullshit!

Dersom forbrukere utøver makten man har vil forbrukerne vinne frem, og få det enda bedre enn vi har det!

Akkurat det samme gjelder i skatte og avgiftssaker, sivil ulydighet vil der kunne føre til at man vinner frem enklere og på flere områder enn man klarer uten å gå hardt ut!

Når det gjelder Belamarin synes jeg det er rett og riktig at de også får omtale fra kunder som benytter dem: Jeg har i mange år fått førsteklasses oppfølging derfra, enten det har vært ny drivrem til radaren med utførlig forklaring om hvordan denne skiftes, inngående muntlig og skriftlig orientering om hvordan jeg setter opp Raytech RNS v 6.0, oppkobling av AIS sender til Raymarine utstyr, oppgradering av programvare o.a. Kan også nevne andre firma i Norge som jeg synes gjør en bra jobb for oss småbåtseilere, men i denne omgang er det Belamarin som får "pepper".

For øvrig er det vel Belanor som er norsk importør av Garmin? Det er etter mine opplysninger Belanor som importerer bl.a. Garmin, Humminbird, Minn Kosta og Cannon.

Jeg antar at Anonym sjekker dette og kanskje er påpasselig med hvem han kritiserer?

For øvrig er det vel Belanor som er norsk importør av Garmin? Det er etter mine opplysninger Belanor som importerer bl.a. Garmin, Humminbird, Minn Kosta og Cannon.

Jeg antar at Anonym sjekker dette og kanskje er påpasselig med hvem han kritiserer?

Det har her ikke vært snakk om noe Garmin-stæsj såvidt jeg har fått med meg.. Med mindre det er Garmin som produserer Raymarine autopiloter, da.

Jeg kritiserer på grunnlag av opplysninger som har kommet frem i tråden, hverken mer eller mindre.

Jeg kommer aldri til å legge igjen penger hos noen av de norske importørene av båtutstyr, da de rett og slett beregner seg en urimelig avanse.

Sist handlet jeg toalett, neste gang blir det annet utstyr.. Er de ikke fornøyd med en avanse som er noenlunde rimelig kan de finne seg andre kunder, jeg bruker mine penger der jeg faktisk får noe igjen for investeringen.

Beklager Anonym. Jeg tok feil. Jeg så Sydvesten var inne, og har sett at han planlegger kjøp av Garmin-utstyr. Det hele var en kortslutning hos meg. Og de er det mange av. Forøvrig er det vel policyen til fabrikantene sentralt som bør angripes, og ikke de lokale forhandlerne som vel forsøker å gjøre så godt de kan, men ikke alltid får uttelling for arbeidsinnsats som ikke kan knyttes til produkter med unike serienumre.

Beklager Anonym. Jeg tok feil. Jeg så Sydvesten var inne, og har sett at han planlegger kjøp av Garmin-utstyr. Det hele var en kortslutning hos meg. Og de er det mange av. Forøvrig er det vel policyen til fabrikantene sentralt som bør angripes, og ikke de lokale forhandlerne som vel forsøker å gjøre så godt de kan, men ikke alltid får uttelling for arbeidsinnsats som ikke kan knyttes til produkter med unike serienumre.

Altså.. Om jeg kjøper et produkt fra statene, og får opplyst om at garantien da ikke gjelder er det greit.

Men at jeg ikke får reparert det mot betaling i Norge er ikke greit, i motsetning til hva en del andre her inne åpenbart mener.

...nekter å reparere produkter de ikke har solgt selv, selv mot betaling!
Akkurat den saken her er jo det tragiske i det hele. De skyter seg selv i foten ved å nekte å reparere ting de ikke selv har solgt, dette er jo også et inntektsgrunnlag for dem...

Så lenge prisene her på berget er så mye høyere enn over dammen kommer i alle fall jeg til å handle langveisfra og heller være en form for selvassurandør (selvgarantist?), mye penger å tjene på det...

Der er ikke bare Belafolket som har denne politikken, også mange andre produkter lider samme skjebne. Litt av prisforskjellen kommer av at Norge er definert som høykostland og derfor må f.eks. en norsk bilforhandler betale mer for en ny bil enn f.eks. sine tyrkiske kolleger og det er før de særnorske avgiftene legges til...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Der er ikke bare Belafolket som har denne politikken, også mange andre produkter lider samme skjebne. Litt av prisforskjellen kommer av at Norge er definert som høykostland og derfor må f.eks. en norsk bilforhandler betale mer for en ny bil enn f.eks. sine tyrkiske kolleger og det er før de særnorske avgiftene legges til...

Innen bilbransjen er de ihvertfall edruelige nok til å fortsatt reparere bilen selv om de ikke har solgt den selv.

Enda har ingen helt klart å overbevise meg om at Belamarin kategorisk har avslått enhver reparasjon mot betaling. Det står riktignok, nærmest som en bisetning, i innledningen - men siden det er såpass lite beskrevet skulle jeg gjerne ha hørt litt mer om akkurat det. Det kan jo hende akkurat den situasjoen har flere sider...

Kanskje en idé å tipse Belamarin om tråden?

Anonyms oppfatning til saken har jeg mange meninger om, men dessverre ikke tid til nå.

På en del biler er det kun merkeverksted som kan fikse enkelte problemer.. Er det da greit om merkeverkstedet nekter å røre bilen din fordi den er importert utenom det ofisielle nettet?

Innen bilbransjen er de ihvertfall edruelige nok til å fortsatt reparere bilen selv om de ikke har solgt den selv.

Det er nok ikke så mye edrulighet som gjør dette, Anonym. Det er bilfabrikantene som setter dette som krav til de offiselle importørene/forhandlerne.

F.eks. begynte en lokal bruktbilimportør å importere nye Renault Espace til Norge. Bilene solgte han kr 50.000,- billigere enn merkeforhandleren. Service/garantirep. osv ble overlatt til merkeforhandleren som ikke kunne nekte å ta disse kostnadsfritt.

Selvfølgelig kunne sikkert Garmin og andre krevet det samme av sine offiselle importører, men det gjør de altså ikke. Skyt derfor ikke på importleddet, men på fabrikanten.

mvh tuffff

Det er nok ikke så mye edrulighet som gjør dette, Anonym. Det er bilfabrikantene som setter dette som krav til de offiselle importørene/forhandlerne.

F.eks. begynte en lokal bruktbilimportør å importere nye Renault Espace til Norge. Bilene solgte han kr 50.000,- billigere enn merkeforhandleren. Service/garantirep. osv ble overlatt til merkeforhandleren som ikke kunne nekte å ta disse kostnadsfritt.

Selvfølgelig kunne sikkert Garmin og andre krevet det samme av sine offiselle importører, men det gjør de altså ikke. Skyt derfor ikke på importleddet, men på fabrikanten.

Det er fortsatt riktig å skyte importør, da de utmerket godt kan ta seg betalt for jobben!

Hva gjelder bilene gjør ikke norske forhandlere det kostnadsfritt, de gjør det under samme betingelser som for egne kunder, og tjener nøyaktig like mye på jobben!

Garantireparasjoner - kostnadsfritt for kunden. På biler altså - uansett hvor den er kjøpt. Hvordan verksted får refundert fra importør/fabrikant vet jeg ikke.

De får refundert ved å dokumentere hva som er gjort, og på hvilken bil.. Fra fabrikant.

Men det er ikke det vesentlige i denne tråden.. Det vesentlige er at enkelte nekter å gjøre reparasjoner selv mot betaling. Og det er ikke bilbransjen.

Båtbransjen fremstår for meg som den verste bransjen vi har..

Faktisk har vel en gjennomsnittlig bruktbilselger på ensjø stort sett bedre orden på service og prisanslag enn det de fleste i båtbransjen har.

Så du betaler gjerne 3 ganger så mye for et produkt?

At forbrukere har en slik holdning er rett og slett meget skremmende.. Forbrukere bør heller kjempe for at forbrukene skal vinne frem med sine synspunkter, og få reparert sine produkter uavhengig av hvor de er kjøpt!

Men det er sant, Nordmenn er direkte evneveike når det gjelder ting som dette.. Man tror man bare må føye seg etter den som bestemmer.. Noe som selvsagt er det reneste bullshit!

Dersom forbrukere utøver makten man har vil forbrukerne vinne frem, og få det enda bedre enn vi har det!

Avansen på slik ting er ikke så stor i Norge. På autopilot, plottere, radar etc beregner de ca 30-35 % til forhandlere av veil salgsum og importørene har tilsvarende prosentsats av nettopris til forhandler.

Når det gjelder priser vil det alltid være rimligere jo større kvantum man kjøper. Norge er et bittelite marked og importørene får nok heller ikke de beste prisene, devserre.

Å bli kalt eveneveike fordi man prøver å gi deg og andre med din mening en innføring i virkeligheten for norske importører får stå for din regning. Hadde norske importører hatt mulghten til å velge bort forbukerkjøpsloven kunne de solgt en del rimligere. Garantisaker skal de få refundert av produsent selv om slik satser er svært lave og ofte ikke dekker reelle kostander.

Redigert av OLPI (see edit history)
Avansen på slik ting er ikke så stor i Norge. På autopilot, plottere, radar etc beregner de ca 30-35 % til forhandlere av veil salgsum og importørene har tilsvarende prosentsats av nettopris til forhandler.

Når det gjelder priser vil det alltid være rimligere jo større kvantum man kjøper. Norge er et bittelite marked og importørene får nok heller ikke de beste prisene, devserre.

Å bli kalt eveneveike fordi man prøver å gi deg og andre med din mening en innføring i virkeligheten for norske importører får stå for din regning. Hadde norske importører hatt mulghten til å velge bort forbukerkjøpsloven kunne de solgt en del rimligere. Garantisaker skal de få refundert av produsent selv om slik satser er svært lave og ofte ikke dekker reelle kostander.

Men det du sier her er altså at de kan selge billigere til meg fordi jeg kan opptre som annet enn forbruker.. Det tror jeg neppe de gidder.

35% avanse er mer enn det en forhandler trenger.. I en annen bransje der det omsettes mye elektronikk var det lenge vanlig med ned i 10-15% avanse (PC-pushere), og det var bra nok til at forhandlerne greide seg fint..

Hvorfor skal så de som selger noe maritimt absolutt tjene bedre?

Jeg står fortsatt for at forbrukerne i Norge stort sett er evneveike, og ikke forstår hvordan man skal bruke makten man faktisk har som forbruker.

Dette vil jeg du skal utdype/bevise..... Kompis av meg var uheldig og kjøpte seg et "Sykehus" kalt Volvo S80 en tid tilbake, han ble nesten ruinert pga delene han måtte betale på Garanti arbeider :wink:

Når det gjelder Volvo vet jeg ikke hvordan det er, men det vil overraske meg stort dersom det er så mye verre enn for andre merker..

Faktisk er jo Volvo en av få som har satt faste, lave priser på en del reparasjoner som ikke er omfattet av garanti også.. (Blant annet tetning mellom gir og motor på 850 og V70..)

At verkstedene prøver seg er derimot ikke overraskende, Isberg (som det het før) på Skedsmokorset prøvde seg på noen stygge greier mot meg, men de ble stoppet hver gang, og en kompensasjon for trøbbelet ble utbetalt.

Støtter Anomyn på akkurat dette med garantirep. på importerte biler. Er litt i mulig kjøpsmodus akkurat der, og mener å ha sjekket godt opp. Kan ikke si at det gjelder absolutt alle merker, men de jeg har sett på vil verksted (antar det kun gjelder merkeverksteder) få dekket alle utgifter knyttet til garantirep. på arbeid og deler på samme måte som om bilen var kjøpt i Norge. Om verkstedet imidlertid er pålagt å gjøre dette, vet jeg ikke. Men de gjør det i alle fall, det er jo om ikke annet arbeidspenger å tjene på det.

Men der stopper også min enighet med Anonym i denne sak :-) Hans krav til Belamarin som importør synes for meg å være i overkant.

Redigert av Ronald (see edit history)

Det finnes ikke bar en importør av båtelektronikk i Norge, Anonym. Markedet virker på slike ting på samme måte som på annet. Hvis du klarer deg med 10-15% avanse som forhandler av slikt utstyr så må du gjerne starte opp selv. Rart du ikke allerede har gjort det :yesnod: Å sammenlikne med PC`er som selges til langt flere potensielle kunder (næmest alle) og som omsettes hele året blir igjen søkt.

At ting kjøpt utenlands som kan repareres blir nektet reparert hos importør synes heller ikke jeg noe om så lenge kunde betaler for det. At de må stille bakerst i køen forstår jeg imidlertid godt.

Bare for å få sagt det: Jeg er helt enig at bruktimporterte biler skal repareres i Norge av merkverksted. Er det garantijobb så skal det skje kostnadsfritt så lenge fabrikanten betaler for dette. Siden det ikke er noe som norske myndigheter kan regulere som f.eks. forbrukerkjøpsloven så er det opp til fabrikanten og hvilke garantivilkår de har. De fleste har såvidt meg bekjent også forskjellige garantibetingeler i forskjellige land. Sverige har vært bedre enn Norge tidligere i hvertfall der noen merker har hatt 3 og 5 år, mens de i Norge har hatt kun 2 år garamti. Hvordan det er nå og om dette er endret, vet jeg ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...