bjoris Startet 2.September.2007 Del på Facebook Startet 2.September.2007 Ja, da har jeg begynt å studere detaljene i nybåten litt nærmere. Er veldig glad for at det er Yanmar, tross mine litt dårlige erfaringer med min tidligere 222 hk. En fordel på VP sine ny D1 motorer er diger dynamo, spørsmålet mitt er hvor stor forskjell er det i praksis med 60 kontra 115 amper dynamo. Betyr det at jeg må gå dobblet sålenge for å få samme strømmen inn på batteriet. Dette med strøm ligger ikke helt for meg... Har tenkt å droppe tillegget på kr. 5.000 for oppgradert lader (fra 25 til 50 amp) og ekstra 110 amp batteri. Da jeg planlegger å kjøpe ett ekstra batteri og montere før hjemtur, det blir nok lite med 110 amper til autopiloten så enten må vi jevnlig ha motor i gang eller må jeg montere batteri før hjemtur. Er dette så enkelt at jeg bare kan sette inn ekstra batteriet, det er plass i kassen og så koble på ledningene til det eksisterende batteriet og både forbruk og lading blir da ok? Mener å ha hørt at det ikke er så enkelt, men satser på likt batteri da jeg mener å ha hørt at det blir problem med parallekobling og forskjellig styrke på batteriene...??? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
index Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Det burde være akkurat så enkelt som du antar ja! Jeg ville kjøpt et batteri som var så likt som mulig på det du har (om ikke samme merke så i alle fall samme størrelse og batteritype), og paralellkoplet disse med god kvadrat på ledningene i mellom. Enkelt og greit! En 25A lader burde heller ikke ha noe problem med å lade et ekstra batteri, det tar bare litt lengre tid.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 (redigert) En fordel på VP sine ny D1 motorer er diger dynamo, spørsmålet mitt er hvor stor forskjell er det i praksis med 60 kontra 115 amper dynamo. Betyr det at jeg må gå dobblet sålenge for å få samme strømmen inn på batteriet. Siden du bare planlegger to batterier er det samme for deg om du har 60A eller 110A dynamo. Diger er bare noe som også kan brukes. Batteriene dine, uansett hvilken, tar likevel bare maks. 20 til 25A per time og stykke imot. Så holder det med 60A, hvis du får ut 60A i det hele tatt. Dette gjelder også for en 110A dynamo som ikke har noe bedre enn standard-W-regulator. Ellers er det som Index sa, her bare med litt presisering for deg ang. type batteri. Kjøp batterier a) av det samme type i hvert fall mht. ladekarakteristikken, og b) ikke en batteri som f.eks. bare kan lades med 14,2 Volt, mens den andere klarer 14,8. Forskjellige størrelser av batteriene (Ah) er ikke relevant, så lenge batteriene er koblet både parallelt og med bra kabeltversnitt. Se på det som kan leses om dynamoens settpoint (fastinnstillt ladesluttspenning av originalregulatoren). Men hvis du har en Yanmar da er det nesten sikkert en dynamo fra Hitachi = flest 14,4 Volt. Med det er en batteri som er beregnet for maks. 14,2V tabu for deg, uansett. Lykke til med den nye båten. Jørg (redigert med a) og b) ) Redigert 3.September.2007 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.