Jump to content

Trimme tohatsu 8hk


Yankee

Recommended Posts

Hvis det er en to-takt kan den "trimmes" til 9.8 hk ved å bytte forgasser og propell da det i flg Bakken-Motor er det som skiller 8 hk og 9.8 hk totakt.

Ja forgasser og propell, men også reedventilplata. Det er en ganske kostbar affære å trimme opp fra 8 til 9,8 :nonod:

Link to post
Share on other sites

den blir jo ikke trimmet av å bytte propell. det spørs jo hvilken båt den skal brukes på da :nono:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Forskjellen mellom 8 og 9.8 er forgasser og det er større stempel i 9.8, så det er ikke lønnsomt og gjøre

jdahl

 

8 og 9,8 har samme sylindervolum, og dermed samme stempel, iallefall diameter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

8 og 9,8 har samme sylindervolum, og dermed samme stempel, iallefall diameter.

Nei det er IKKE størrre stempel i 9,8 utgaven. Tohatsu 6, 8 og 9,8 i 2-taktutførelse er samme motor med noen få unntak. Forskjellen på en 8 og 9,8 mht å få frem de siste 1,8 hk er å bytte forgasser og reedventilplate. Hvilken propell som er optimal kommer jo som nevnt her an på båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk hvertfall beskjed av leverandør at det var forskjellig borring på disse motorene

 

Mulig at lev. refererte til 9.9hk...? , den har større boring enn 9.8hk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mulig at lev. refererte til 9.9hk...? , den har større boring enn 9.8hk.

Jeg tipper du har rett Ivar. Det må være forskjell i boring mellom 8 Hk og 9,9 Hk det er referert til :yesnod: Det er forresten ikke alle merkene som har både 8, 9.8 og 9.9 Hk ....

Link to post
Share on other sites

9,8 er jo en "trimma" 8 hk, mens 9,9 er en plombert 15 hk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

9,8 er jo en "trimma" 8 hk, mens 9,9 er en plombert 15 hk.

 

Dette er korrekt. Har selv en 9,8 hk på jolla og er godt fornøyd med den. I ettertid har jeg imidlertid tenkt at jeg kanskje burde ha gått for 8 hk og med det spart noen kroner. Tviler sterkt på at 1,8 hk gjør den store forskjellen.

Link to post
Share on other sites

forskjellen er vel bare at du med 9,8 kan dra ut den siste knopen eller to med korrekt propellvalg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

må vel bytte deler for noen tusenlapper, spørs om det er særlig lønnsomt da.

akselerasjonen blir ikke bedre, bare toppfarten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hmm, men hva ble det til da? er der mye forskjell på 8 og 9,8? Må man bytte ut mye?

Jeg får vel skrive det EN gang til da.... Man må bytte både forgasseren og reedventilplata for å gjøre om en 8 Hk Tohatsu 2T til en 9,8 Hk. Dette koster mye mer enn det smaker (mer en prisdifferansen mellom disse motorene nye faktisk). ...og som teerex skriver vinner du svært lite på akselerasjonskraften opp mot plan fra lave turtall. Man vinner hovedsaklig bare litt mer fart på høye turtall og da typisk på lettdrevne/lettplanende båter. Men på små lettdrevne racingbåter er Tohatsu 9,8 glimrende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...