Jump to content

Trimme tohatsu 8hk


Yankee

Recommended Posts

Hvis det er en to-takt kan den "trimmes" til 9.8 hk ved å bytte forgasser og propell da det i flg Bakken-Motor er det som skiller 8 hk og 9.8 hk totakt.

Ja forgasser og propell, men også reedventilplata. Det er en ganske kostbar affære å trimme opp fra 8 til 9,8 :nonod:

Link to post

den blir jo ikke trimmet av å bytte propell. det spørs jo hvilken båt den skal brukes på da :nono:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Forskjellen mellom 8 og 9.8 er forgasser og det er større stempel i 9.8, så det er ikke lønnsomt og gjøre

jdahl

 

8 og 9,8 har samme sylindervolum, og dermed samme stempel, iallefall diameter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
8 og 9,8 har samme sylindervolum, og dermed samme stempel, iallefall diameter.

Nei det er IKKE størrre stempel i 9,8 utgaven. Tohatsu 6, 8 og 9,8 i 2-taktutførelse er samme motor med noen få unntak. Forskjellen på en 8 og 9,8 mht å få frem de siste 1,8 hk er å bytte forgasser og reedventilplate. Hvilken propell som er optimal kommer jo som nevnt her an på båten.

Link to post
Mulig at lev. refererte til 9.9hk...? , den har større boring enn 9.8hk.

Jeg tipper du har rett Ivar. Det må være forskjell i boring mellom 8 Hk og 9,9 Hk det er referert til :yesnod: Det er forresten ikke alle merkene som har både 8, 9.8 og 9.9 Hk ....

Link to post

forskjellen er vel bare at du med 9,8 kan dra ut den siste knopen eller to med korrekt propellvalg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

må vel bytte deler for noen tusenlapper, spørs om det er særlig lønnsomt da.

akselerasjonen blir ikke bedre, bare toppfarten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Hmm, men hva ble det til da? er der mye forskjell på 8 og 9,8? Må man bytte ut mye?

Jeg får vel skrive det EN gang til da.... Man må bytte både forgasseren og reedventilplata for å gjøre om en 8 Hk Tohatsu 2T til en 9,8 Hk. Dette koster mye mer enn det smaker (mer en prisdifferansen mellom disse motorene nye faktisk). ...og som teerex skriver vinner du svært lite på akselerasjonskraften opp mot plan fra lave turtall. Man vinner hovedsaklig bare litt mer fart på høye turtall og da typisk på lettdrevne/lettplanende båter. Men på små lettdrevne racingbåter er Tohatsu 9,8 glimrende.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...