Yankee Startet 2.September.2007 Del på Facebook Startet 2.September.2007 Noen som kjenner til om Tohatsu 8 hk kan trimmes opp enkelt? Det er en 2007mod. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hagalio Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Hei .det trur eg ikkje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Hvis det er en to-takt kan den "trimmes" til 9.8 hk ved å bytte forgasser og propell da det i flg Bakken-Motor er det som skiller 8 hk og 9.8 hk totakt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Hvis det er en to-takt kan den "trimmes" til 9.8 hk ved å bytte forgasser og propell da det i flg Bakken-Motor er det som skiller 8 hk og 9.8 hk totakt. Ja forgasser og propell, men også reedventilplata. Det er en ganske kostbar affære å trimme opp fra 8 til 9,8 Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
jdahl Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Forskjellen mellom 8 og 9.8 er forgasser og det er større stempel i 9.8, så det er ikke lønnsomt og gjøre jdahl Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 den blir jo ikke trimmet av å bytte propell. det spørs jo hvilken båt den skal brukes på da :nono: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Forskjellen mellom 8 og 9.8 er forgasser og det er større stempel i 9.8, så det er ikke lønnsomt og gjørejdahl 8 og 9,8 har samme sylindervolum, og dermed samme stempel, iallefall diameter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 8 og 9,8 har samme sylindervolum, og dermed samme stempel, iallefall diameter. Nei det er IKKE størrre stempel i 9,8 utgaven. Tohatsu 6, 8 og 9,8 i 2-taktutførelse er samme motor med noen få unntak. Forskjellen på en 8 og 9,8 mht å få frem de siste 1,8 hk er å bytte forgasser og reedventilplate. Hvilken propell som er optimal kommer jo som nevnt her an på båten. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
jdahl Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Jeg fikk hvertfall beskjed av leverandør at det var forskjellig borring på disse motorene, sjekket ikke mer på dette, kjøpte 9,8 jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Svart 4.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2007 Ok, da bli det nok ikke trimming av denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Jeg fikk hvertfall beskjed av leverandør at det var forskjellig borring på disse motorene Mulig at lev. refererte til 9.9hk...? , den har større boring enn 9.8hk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Mulig at lev. refererte til 9.9hk...? , den har større boring enn 9.8hk. Jeg tipper du har rett Ivar. Det må være forskjell i boring mellom 8 Hk og 9,9 Hk det er referert til Det er forresten ikke alle merkene som har både 8, 9.8 og 9.9 Hk .... Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 9,8 er jo en "trimma" 8 hk, mens 9,9 er en plombert 15 hk. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 9,8 er jo en "trimma" 8 hk, mens 9,9 er en plombert 15 hk. Dette er korrekt. Har selv en 9,8 hk på jolla og er godt fornøyd med den. I ettertid har jeg imidlertid tenkt at jeg kanskje burde ha gått for 8 hk og med det spart noen kroner. Tviler sterkt på at 1,8 hk gjør den store forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 forskjellen er vel bare at du med 9,8 kan dra ut den siste knopen eller to med korrekt propellvalg Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Svart 5.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2007 Hmm, men hva ble det til da? er der mye forskjell på 8 og 9,8? Må man bytte ut mye? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 må vel bytte deler for noen tusenlapper, spørs om det er særlig lønnsomt da. akselerasjonen blir ikke bedre, bare toppfarten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Hmm, men hva ble det til da? er der mye forskjell på 8 og 9,8? Må man bytte ut mye? Jeg får vel skrive det EN gang til da.... Man må bytte både forgasseren og reedventilplata for å gjøre om en 8 Hk Tohatsu 2T til en 9,8 Hk. Dette koster mye mer enn det smaker (mer en prisdifferansen mellom disse motorene nye faktisk). ...og som teerex skriver vinner du svært lite på akselerasjonskraften opp mot plan fra lave turtall. Man vinner hovedsaklig bare litt mer fart på høye turtall og da typisk på lettdrevne/lettplanende båter. Men på små lettdrevne racingbåter er Tohatsu 9,8 glimrende. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.