Jump to content

Bytte av motor-på sjø eller land?


index

Recommended Posts

Skla til å bytte motor i båten i løpet av høsten. Gammel motor skal ut, mariniseringsdeler etc flyttes over til ny motor og denne løftes inn igjen. Ser for meg at motoren da vil være ute av båten i 2-4 uker. Det jeg imidlertid er litt usikker på, er om jeg skal ta båten på land eller om jeg skal la den ligge utpå og heller låne meg en plass nær kaien slik at en lastebilkran kommer til den! Det blir jo straks litt mer styr om båten skal på land i tillegg. Men vil det føre til noen slags problemer om båten blir liggend uten motor en tid? Vil det f.eks være fare for lekkasje fra hylsa pga at ingenting holder aksel/klemflens oppe?

 

Hva ville dere ha gjort??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Byttet motor i min båt mens den lå på vannet. Brukte en uke på det. Har thrustlager på akslingen, så denne satt fast hos meg. Ville i ditt tilfelle satt fast akslinge i normal stilling. Bygget opp med terklosser eller laget en jigg og festet akslingen til den. Eventuelt satt den fast med lastestropper. Om du må flytte båten vil vannet dra eller skyve på akslingen.

 

På sjøvannsinntaket stengte jeg krana. Sikret det ekstra ved å sette slange på stussen (med klemmer) og festet enden godt over vannlinja. Eventuell lekkasje i krana vil da bare fylle slangen opp til høyde med vannlinja.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Har bytta 2-3 motorer med båten på sjøen og det går helt greit. Om du ikke har andre grunner til å ta båten på land ville jeg hatt den liggende på sjøen. Du vil nok få hekken litt høyere så det er ikke sikkert dekksdrenering o.l. vil funke helt som tenkt men neppe det store problemet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Byttet motor i båten i år, og vurderte om motor skulle settes inn på land eller på sjøen. Det ble heldigvis land da det var veldig små marginer å gå på. Måtte demontere den ene motorlabben, varmeveksler, termostathus og toppdekslene for å få den vridd inn på plass. Måtte i tillegg kutte nederste kant i motorluken for at det skulle gå. Er glad at båten sto på land når dette foregikk.

Hvis det er god plass slik at du kan heise den rett opp skulle det gå greit på sjøen også.

Her er bilde fra motorinnstallering. Har flere bilder hvis du ønsker.

motor1.jpg

Link to post

Kanskje tilgjengelig tid gjør at det tar 2-4 uker? Og hvis man aldri har gjort slikt før er man usikker og bruker myyye lenger tid. Jeg husker vi byttet motor i en gammel Mazda 929 dengang jeg var mye yngre og penere enn jeg er nå. Første gang brukte vi 13 timer, neste gang brukte vi 8 og siste gang var vi nede i 5 timer. Den sto forøvrig på land :-)

 

Joda310

som også har skiftte motor i båter både på land og til vanns. Ett fett egentlig

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
etter det du skriver skjønner jeg det sånn at det er en motor som er lik den gamle som skal inn, da skjønner jeg ikke at dette skal ta 2-4 uker!

 

Den er ikke helt lik, så det må tilpasses en del. Derfor et noe forsiktig anslag på 2-4 uker, sannsynligvis vil det være klar på kortere tid. Men når den først er ute vil man jo gjerne shine opp litt også, så da tar det gjerne litt tid!

 

Har personlig rekord på motorbytte i bil på en time og et kvarter, inkludert skifte av bunnpanne, oljepickup etc. Men det er lenge siden, ting går litt tregere nå :rolleyes: . Og denne gangen er det viktigere at ting blir skikkelig enn at det hele går fort...

 

Hadde egentlig vært greiest å ha den liggende på sjøen. Så jeg får sjekke muligheten til å låne en båtplass nær kaien når folk begynner å ta opp for høsten. Slik jeg ligger nå har jeg fire båter mellom meg og kaien, og det blir nok litt for langt for en vanlig lastebilkran....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Hvis du først skal ha ut motoren - hadde det ikke vært greit å bytte gjennomføringer etc når du først har god plass til å tumle på?

 

Gjennomføringene er relativt nye, og sitter greit til selv om motoren er på plass. Så de skal få sitte i denne omgang. Funderer litt på å ta ut tanken for rengjøring, siden denne er fysisk umulig å få ut mens motoren står i. Samt masse elektrisk som må skiftes, ny lyddemping må på plass etc. Så det er nok å ta tak i! Får se hvor mye det blir tid til i denne omgang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
er det marine motor eller en mariniset en??

Motoren er en marinisert bussmotor. Hadde en mindre Scania før så det måtte bare bli Scania igjen. Det var ikke noe feil med gamlemotoren, solgte denne billig til en som hadde en sjark. Var så sikker på motoren jeg solgte at jeg ga ham 1 år garanti på den. Fyren ringte etter et år og sa han var meget fornøyd med motoren han kjøpte av meg. I erfaringsdatabasen her på båtplassen kan du se mer om denne motor.

Har ennå ikke fått testet den i fart ennå, mange nye ting som måtte på plass. Har montert hydraulisk pumpe ++. Motor ble ikke for tung til båten, siden jeg har forlenget den med 2m kunne den klart en motor til. Er også veldig spent på hvilken fart den vil gjøre. Nå er det bare temp.giver som må skiftes, så det blir sikkert en test til neste helg.

Link to post
bygd båten selv ?? :eek::eek:

Båten har jeg bygget selv ja, og motor har jeg marinisert også. Skal teste den snart med ny motor og baugpropell.

Propell 26x26? og hylse var noe jeg en gang fikk gratis, så her vil sikkert turtall på motor bli feil. Giret har utveksling 2,04:1 og maks turtall på motor er 2000.

Skroglengde i sjø er ca 11,5m. Noen som kan regne ut hvilken propell som vil passe best?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...