index Startet 2.September.2007 Del på Facebook Startet 2.September.2007 Skla til å bytte motor i båten i løpet av høsten. Gammel motor skal ut, mariniseringsdeler etc flyttes over til ny motor og denne løftes inn igjen. Ser for meg at motoren da vil være ute av båten i 2-4 uker. Det jeg imidlertid er litt usikker på, er om jeg skal ta båten på land eller om jeg skal la den ligge utpå og heller låne meg en plass nær kaien slik at en lastebilkran kommer til den! Det blir jo straks litt mer styr om båten skal på land i tillegg. Men vil det føre til noen slags problemer om båten blir liggend uten motor en tid? Vil det f.eks være fare for lekkasje fra hylsa pga at ingenting holder aksel/klemflens oppe? Hva ville dere ha gjort?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Byttet motor i min båt mens den lå på vannet. Brukte en uke på det. Har thrustlager på akslingen, så denne satt fast hos meg. Ville i ditt tilfelle satt fast akslinge i normal stilling. Bygget opp med terklosser eller laget en jigg og festet akslingen til den. Eventuelt satt den fast med lastestropper. Om du må flytte båten vil vannet dra eller skyve på akslingen. På sjøvannsinntaket stengte jeg krana. Sikret det ekstra ved å sette slange på stussen (med klemmer) og festet enden godt over vannlinja. Eventuell lekkasje i krana vil da bare fylle slangen opp til høyde med vannlinja. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
kritrov Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Hei. Vi byttet motor i vår båt nå i sommer mens båten var på land, det er mye lettere å gjøre dette på land synes nå jeg, da båten ligger i ro og ikke beveger på seg i takt med bølgene. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Har bytta 2-3 motorer med båten på sjøen og det går helt greit. Om du ikke har andre grunner til å ta båten på land ville jeg hatt den liggende på sjøen. Du vil nok få hekken litt høyere så det er ikke sikkert dekksdrenering o.l. vil funke helt som tenkt men neppe det store problemet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Naurstad Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Byttet motor i båten i år, og vurderte om motor skulle settes inn på land eller på sjøen. Det ble heldigvis land da det var veldig små marginer å gå på. Måtte demontere den ene motorlabben, varmeveksler, termostathus og toppdekslene for å få den vridd inn på plass. Måtte i tillegg kutte nederste kant i motorluken for at det skulle gå. Er glad at båten sto på land når dette foregikk. Hvis det er god plass slik at du kan heise den rett opp skulle det gå greit på sjøen også. Her er bilde fra motorinnstallering. Har flere bilder hvis du ønsker. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
hifo Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 åssen motor er det?? så stor og tung ut.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
infra 727 Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 etter det du skriver skjønner jeg det sånn at det er en motor som er lik den gamle som skal inn, da skjønner jeg ikke at dette skal ta 2-4 uker! det er jo en liten ettermiddagsjobb! har selv bygd opp 2 motorer der vi tok delene fra den gamle og satte over marinisering+++, dette tok noen timer! ser ikke problemet her! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Kanskje tilgjengelig tid gjør at det tar 2-4 uker? Og hvis man aldri har gjort slikt før er man usikker og bruker myyye lenger tid. Jeg husker vi byttet motor i en gammel Mazda 929 dengang jeg var mye yngre og penere enn jeg er nå. Første gang brukte vi 13 timer, neste gang brukte vi 8 og siste gang var vi nede i 5 timer. Den sto forøvrig på land :-) Joda310 som også har skiftte motor i båter både på land og til vanns. Ett fett egentlig Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
index Svart 3.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2007 (redigert) etter det du skriver skjønner jeg det sånn at det er en motor som er lik den gamle som skal inn, da skjønner jeg ikke at dette skal ta 2-4 uker! Den er ikke helt lik, så det må tilpasses en del. Derfor et noe forsiktig anslag på 2-4 uker, sannsynligvis vil det være klar på kortere tid. Men når den først er ute vil man jo gjerne shine opp litt også, så da tar det gjerne litt tid! Har personlig rekord på motorbytte i bil på en time og et kvarter, inkludert skifte av bunnpanne, oljepickup etc. Men det er lenge siden, ting går litt tregere nå . Og denne gangen er det viktigere at ting blir skikkelig enn at det hele går fort... Hadde egentlig vært greiest å ha den liggende på sjøen. Så jeg får sjekke muligheten til å låne en båtplass nær kaien når folk begynner å ta opp for høsten. Slik jeg ligger nå har jeg fire båter mellom meg og kaien, og det blir nok litt for langt for en vanlig lastebilkran.... Redigert 3.September.2007 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Hvis du først skal ha ut motoren - hadde det ikke vært greit å bytte gjennomføringer etc når du først har god plass til å tumle på? Dersom det ikke er aktuelt så er det ikke noe argument for landsetting. Men jeg hadde satt min på land uansett - forutse det uforutsette. Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 åssen motor er det?? Det er en Scania DS11 på 11 liter 280hk, vekt med gir er ca. 1500kg. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
index Svart 3.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2007 Hvis du først skal ha ut motoren - hadde det ikke vært greit å bytte gjennomføringer etc når du først har god plass til å tumle på? Gjennomføringene er relativt nye, og sitter greit til selv om motoren er på plass. Så de skal få sitte i denne omgang. Funderer litt på å ta ut tanken for rengjøring, siden denne er fysisk umulig å få ut mens motoren står i. Samt masse elektrisk som må skiftes, ny lyddemping må på plass etc. Så det er nok å ta tak i! Får se hvor mye det blir tid til i denne omgang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hifo Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 er dte marine motor eller en mariniset en?? scanian. fornøyd med den ang fart ? eller ble den litt tung i din båt? bare nysgjerrig. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Kosmix Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Her er en link: Omstendig forklaring på hvordan motoren hurtig og enkelt tas ut av båten. Mange gode tips! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
index Svart 3.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2007 Så kjapp og grei ut den metoden der ja! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Naurstad Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 er det marine motor eller en mariniset en?? Motoren er en marinisert bussmotor. Hadde en mindre Scania før så det måtte bare bli Scania igjen. Det var ikke noe feil med gamlemotoren, solgte denne billig til en som hadde en sjark. Var så sikker på motoren jeg solgte at jeg ga ham 1 år garanti på den. Fyren ringte etter et år og sa han var meget fornøyd med motoren han kjøpte av meg. I erfaringsdatabasen her på båtplassen kan du se mer om denne motor. Har ennå ikke fått testet den i fart ennå, mange nye ting som måtte på plass. Har montert hydraulisk pumpe ++. Motor ble ikke for tung til båten, siden jeg har forlenget den med 2m kunne den klart en motor til. Er også veldig spent på hvilken fart den vil gjøre. Nå er det bare temp.giver som må skiftes, så det blir sikkert en test til neste helg. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
hifo Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 marsj på 9 med 140 hk.. da tror jeg du runder 15 på denne ..ren gjetning selvsagt.. bygd båten selv ?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Naurstad Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 bygd båten selv ?? Båten har jeg bygget selv ja, og motor har jeg marinisert også. Skal teste den snart med ny motor og baugpropell. Propell 26x26? og hylse var noe jeg en gang fikk gratis, så her vil sikkert turtall på motor bli feil. Giret har utveksling 2,04:1 og maks turtall på motor er 2000. Skroglengde i sjø er ca 11,5m. Noen som kan regne ut hvilken propell som vil passe best? Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
hifo Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 lykke til, hvor tykk er propellakselen din?? må vel opp i 50 mm på denne ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.