Jump to content

Sove med diesel eller parafinvarmer om natten?


nordan family 27

Diesel/parafinvarmer om natten  

822 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Et annet spørmsål. Hvor mange har tatt seg bryet å montere røykvarsler i båten. Jeg har hatt det i alle båter siden 1988. Ser ingen grunn til ikke å ha det i båten når jeg har det hjemme. Ellers så vil jeg være mer betenkelig med å bruke ulike typer mobile elektriske ovner som jeg vet mange bruker. Bruker man teknisk utstyr med vett så er det ikke mye å bekymre seg over.

Link to post
Share on other sites

I "sommer..?" har wallasen virkelig fått kjørt seg, 3 uker i båten med masse høst temperatur førte til at jeg brukte masse olje... Varmeren går ved behov på halv effekt hele natta. Har satt opp røykvarsler og har alltid lufteluke åpen i kabinen. Ser ingen betenkeligheter med å bruke varmer også om natta, sover godt ,")

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Hadde en 4kw. eber i forrige båt som jeg var meget fornøyd med og fikk en ardic 4 et eller annet i den jeg kjøpte i sommer.....

jaja....

Vel, i dag ville den kun levere kaldluft før den stoppet helt.... hadde da gått i over 3 timer med normalt trøkk i.

Lyser rødt i panelet og laderen står påkoblet 220 volt.

Så denne er jeg 100% sikker på at ikke skal gå når det ikke er folk oppe og går nei...

 

Får vel kikke på filter, glødeplugg og flammevakt.....Er og en overopphetingsknapp en plass....

Forrige eier gjorde det samme i vinter som var...

 

Etter 11 år med mye bruk på vinterstid siden det er en yrkesbåt er det kanskje dags for en ny tysker?

men ser at slanger og dyser er mye tynnere på den gamle så det blir et godt stykke arbeid og penger. Får først se om den lar seg starte igjen... men etter 4 bomstarter måtte den restartes med et serviceverktøy...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sist påske gikk vi langs norskekysten, fra Molde til Oslo. Med null grader og under det stort sett hver natt, gikk Mikuni's noen timer hver kveld og slått på tidlig morgen. Den ble slått av når vi køyet for natten, men det var aldri under 10-12 grader i sovekabinen.

 

 

Jeg kan gjerne la den gå hele dagen, men slår den av dersom jeg skal gå en lang tur eller være borte i timesvis. Så langt har jeg aldri hatt behov for å ha den på om natten, men ville ikke vært betenkt om å ha den på dersom behovet skulle være der.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Webasto vannvarmer som står montert under dekket akterut med utlufting utenom oppholdsplassene inne i båten. Jeg har i høst mange dager latt den gå hele dagen, men har slått den av om natten. Dette beror ikke på at vannvarmeren har kjente svakheter, men mer fordi jeg er noe avventende til vansker som kan oppstå i forbindelse med bla. drivstofftilførsel (diesel) som jeg ikke vil registrere når jeg sover. Jeg vet eksempelvis ikke hvordan dieselpumpa som fremfører drivstoff til varmeren håndterer signaler om manglende drivstoff. Vet ikke hvordan pumpa får signaler dersom slangen til vannvarmeren "glir" fra selve varmeenheten. Vil pumpa da sette opp drivstofftilførsel og pumpe diesel inn i båten, eller vil den få feilsignaler som stopper pumpa?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Holder på å montere ny varmer for tiden. Da jeg tok ut den gamle så røk eksosen tvert ved varmeren ved kun berøring. Så skulle jeg løse ved skroggjennomføringen - og der røk den tvert som syltynn kjeks. Så slike eksos-slanger er ikke all verden, nei. Registrerer dog at eksosen som fulgte dem den nye ebern er mye tykkere (dvs det ruglete røret har tykkere gods) enn det som selges på maritim. Sagde begge deler med baufil - og den som fulgte ebern original nå var mye tykkere.

Link to post
Share on other sites

Har vært usikker på hva som er sikkrest. Tidligere har jeg sovet med Dieselvarmeren på, har CO alarm.

Varmeren er 2 år gammel samme er eksosslangen. Mest sannsynlig vil intet galt skje. Etter flere hendelser omtalt i media er jeg blitt usikker. Hvis det skulle gå galt, går det så veldig galt. Faren for at det da er "game over" er litt for stor.

 

Har valgt å satse på elektrisk som natt varme i vinter.

Pr. i dag, har jeg 1 stk 200W frostvakt i forrcabin, 2 stk 200w frostvakter i aktercabin og en elektrisk ovn på 1500W i hovedsalongen som jeg foreløpig kun kjører på halv effekt på natta.

I natt med -6 på det kaldeste, var det behaglig sove temp. i cabinene og 14 grader i salongen på morgenen. Fyrer opp Dieselvarmeren når jeg setter på kaffen på morgenen. Blir raskt behaglig tempratur.

Er det meldt under -10 er planen å sette den elektriske på full effekt.

Kryper det under -15 må jeg vel ha dieselvarmeren på eller koble på landstrømskabel no2. Satser på at det ikke blir for mange nettene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har dieselvarmaren på døgnet rundt no når temperaturmålaren syner blå tal. Er ikkje uroa for brann/karbonmonoksid. Men har montert begge typar varslarar just in case... Veldig greit å ha varm båt. Bur om bord året rundt.

 

 

Har nylig kalibrert en haug med CO målere.

Disse er ferskvare, levetid fra 2-5 år.

Er den gammel, så kan den tilby deg falsk trygghet.

Du har penger på kontoen til å bytte CO måler ofte, men du har bare et liv å rutte med.

 

Jeg sover ALDRI med noe brennende jævelskap ombord i båten!!!!!!!!!!

 

Har gammel Wallas 3200 som fungerer perfekt.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

 

Jeg sover ALDRI med noe brennende jævelskap ombord i båten!!!!!!!!!!

 

 

Det er jeg helt enig med deg i - og for meg er det uforståelig at noen tør å sove med en forbrenningsmotor i gang i nærheten.

 

Noen som har hørt om noen som har blitt gjenopplivet etter CO forgiftning noen gang? Ikke jeg heller :nonod: Det er ikke noe man kan håpe på. Blodet er forhindret fra å frakte oksygen. Rask og effektiv hjernedød. Og du merker ingenting. Du bare våkner ikke mer.

 

Helt uforståelig at noen gjør dette her.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du har "brennende jævelskap" om bord i båten er det vel om å gjøre å få det ut?

 

Vi kjørte Eber på vanlig på Husnes i helgen før forrige. Gikk som en drøm det, om enn det blir litt tørr luft av det. ("All electric" var umulig på den nye gjestebryggen pga. 6A strømuttak headbang.gif). Jeg har hatt Eber'en gående i ukesvis om vinteren for ikke å si månedsvis (sist vinter) og ser intet problem i å bruke den. Det er jo det den er til!

 

Skulle noe gå galt vil den mest sannsynlig slå seg av uansett pga. vaktene på temperaturer osv. Anyways er sprøheten på eksosen lett å kontrollere så det er kjapt gjort å få "peace of mind".

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Helt enig Bitteliten, risikoen for CO forgiftning gjør at varmeren er av hos oss når vi sover.

Jeg fikk et støkk i sommer da eksosen fra varmeren blåste rundt hjørnet av båten og ble sugd inn i innsuget. Resultat; hele båten full av eksos! Dette har bare skjedd meg en gang den tiden vi har hatt båten, men det kan jo skje igjen.

 

Noen som har hørt om noen som har blitt gjenopplivet etter CO forgiftning noen gang?

Ja faktisk, det har jeg vært med på. En gang var jeg med på å redde en kar som hadde satt seg i bilen for siste gang (trodde han). Det som reddet han var trykkammerbehandling til 20m med 100% oksygen. I teorien kan dette være dødlig, men er det det eneste som kan berge livet i slike tilfeller. Det som skjer er at hemoglobinet er mettet med CO og klarer ikke oppta O2 fra lufta. Selv om man puster 100% O2 klarer ikke hemoglobinet å ta opp O2 fordi COet er sterkere bundet. Ved å puste 100% O2 under tre atmosfærers trykk blir partialtrykket så høyt at oksygenet absorberes og transporteres i vevsvesken.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finns det någon statistik på hur många CO förgiftningar som förekommit i fritidsbåtar?

Vad är det för händelser Mariell refererar till?

Har inte sett några sådana larmartiklar här i Sverige vad jag kan påminna mig.

 

Och till dom som är oroliga och/eller försiktiga varför inte analysera riskerna och fundera över möjligheterna att förebygga fatala olyckor?

Link to post
Share on other sites

Jeg lar varmeren gå hele vinteren. Jeg bor også i båten, og har ingen betenkeligheter med å la den gå om natta når det begynner å bli skikkelig kaldt ute. Har CO-alarm, men den er ikke montert :saint: enda. Har bodd i båt i 6-7 år og aldri spart på dieselvarmeren når det har blitt kaldt ute. Når vi er på tur på denne årstiden går den døgnet rundt uten noe problem. Jeg har montert endel varmere, og har sett flere eksempler på varmeinstallasjoner båteierne har gjort selv som har vært veldig dårlige, men generelt mener jeg at det ikke er noe farlig å la slikt utstyr gå om natta så lenge det er skikkelig montert, og blitt kontrollert med jevne mellomrom. De nye luftvarmerne har også co-sensor, så med en gang de registrerer at det er eksosinnblanding i lufta som suges inn stopper varmeren automatisk.

Link to post
Share on other sites

Hva er det som først og fremst fryktes ved å la diselvarmeren gå om natten? Er det eksoslekkasje inni båten? Eller er det at dieselvarmener suger inn eksos gjennom friskluftsinntaket? Om man har friskluftsinntak ut i det fri, skal det vel ikke påvirke om det skjer en lekkasje inne i båten vel? Er jo ikke denne luften som blir eksportert rundt i båten? Og om eksosen blåser rundt båten og inn gjennom friskluftsintaket, skal det vel store mengder til for at det vil ha en skikkelig farlig effekt?

Bare spørsmål her, så ikke skyt meg

Link to post
Share on other sites

Finns det någon statistik på hur många CO förgiftningar som förekommit i fritidsbåtar?

Vad är det för händelser Mariell refererar till?

 

Ikke i fritidsbåt, men en 2-3 tilfeller med busser ombygd til Campingbil.

Sist nå i høst hvor en hel familie omkom.

Har vel ikke vært Dieselvarmere som har vært årsaken, men feilmontert strømagregater.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hva er det som først og fremst fryktes ved å la diselvarmeren gå om natten?

 

Er egentlig ikke så veldig nervøs for lekasjer. Anser muligheten for veldig liten. Men siden jeg har tilgang på rikelig med strøm nå i vinter, har jeg valgt El varme som hoved varme.

De to plassene som jeg tenker som mulige lekasjepungter, er i begge ender av eksosslangen. kobling til varmer og kopling til skroggjennomføring. Tar luft fra rommet under en benk i salongen til oppvarming. Dette er i samme område hvor varmer er plassert og ikke fysiskt avskilt, avstand ca2 mtr. Luft til brenner tas fra motorrom.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...