Jump to content

Sove med diesel eller parafinvarmer om natten?


nordan family 27

Diesel/parafinvarmer om natten  

822 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Blir nesten som å kjøre bil, med erfaringen tar man flere forholdsregler :wink:

 

Jeg sov også uten CO-alarm et års tid (og forsåvidt også i tidligere båter jeg har hatt), men så hadde jeg et par opplevelser der det slo ned i pipa og flammen slukket i pottebrenneren og båten ble fylt opp med dieseldamp og sikkert andre festlige gasser. Etter de erfaringene fikk jeg tak i H-pipe (tåler mye vind) og CO-varsler. Tester denne med testknappen om lag en gang i uka, men har forsåvidt ikke noen garanti for at den virkelig reagerer på kullos. Sånn sett gjerne en falsk trygghet, men sammen med både optiske og ioniske røykvarslere er i alle fall dette bedre enn ikke å ha noen alarmer tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel ikke frem at det er en dieselvarmer som er årsaken her?

 

Hos Sandefjords blad står det at det er eksos som kom inn under kalesjen, men ikke om det er fra motor eller varmer. Eksos ut bak, under gange er vel mest sannsynlig fra motor...

 

http://www.sb.no/nyheter/det-begynte-med-kramper-for-de-besvimte/s/5-73-65008

Link to post
Share on other sites

En flykaptein ble spurt om hvorfor det var trygt å fly, når så mye kunne gå galt. Svaret han gav var like enkelt som det var genialt......Statistikk.

 

Dieselvarmer er litt av det samme. Mye kan gå galt, men gjør man installasjonen riktig, og bruker kullos og røykvarslere, bør konsekvensen være til å leve med også om uhellet er ute.

 

Det er imidlertid ikke alle som bør sove med varmeren på, og ikke alle flyselskap har god statistikk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...