Jump to content

Utendørs vinterlagring av båt

Crescent 535 HT

Recommended Posts

Jeg må nok stå utendørs i vinter. Opplagskrybbene har jeg kontroll på, men jeg er ute etter tips på hvordan dere løser festing/sikring av presenning osv. Jeg ser for meg at det blir en del jobbing i båten, så det hadde vært fint å kunne lage seg et presenningstak som holdt gjennom vinteren, og som det gikk an å arbeide under. Tegninger hadde vært supert!

Finn ut hva som er den dominerende vindretningen på opplagsplassen, og plasser presenningstaket slik at du får minst mulig vindfang, og hvis du skal bygge et reisverk med planker, bruk planker som er tykke nok, og ikke bruk byggbeslag i plast fra biltema eller clas ohlson, de tåler ingen ting!

Har forsøkt å lage en tegning, også.

Det viktigste er å stive opp reisverket så mye som mulig.

uten_navn45.jpg

Pen ble den ikke, men... Det jeg prøvde å tegne opp, er at presenningen(grønt) først settes fast på endeveggene, og de bør lappe over litt på tak og sidevegger. Når det er gjort kan du legge presenning på taket, med litt overlapping ned på endeveggene, for å unngå at det blåser inn mellom takstolen og presenningstaket.

uten_navn78.jpg

Den beste måten å feste alt sammen på, er å bruke skruer, så går det lettere å demontere reisverket til våren igjen.

Lykke til! :flag:

Edited by seilærn (see edit history)