rogeri Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) Har ikke noe bilde, men de gamle MTB'ene til forsvaret lagde gigantiske bølger. Har selv opplevd bølgene fra en TKB skadron på nært hold for noen år siden. Hadde da en Norline 8000Combi. Kortversjonen er at jeg var ute en fin dag ved påsketider, sol og vindstille , lå å fiska etter oppsigsfisk like ved Bjørnøyfyret utafor Landegode. Doen var fremdeles vinterklarert med frostvæske og da mageskudd nr.2-eller 3 proklamerte at naturen krevde sitt og etter å ha ventet litt i det lengste laget, fant jeg fram den gamle sinkbøtta som nå fikk gjøre nytta som utedo. Været tatt i betraktning forflyttet jeg meg i hastig tempo på badeplattformen og satte bakenden nedpå bøtta og her fikk jeg den velkjente befriende følelsen som oppnås i slike stunder. Det jeg IKKE hadde sett var KNM marinens 23. MTB skvadon nærmet seg med faretruende tempo. Den første båten hadde umerket passert meg da baugen løftet seg i en faretruende bratt vinkel for deretter å falle ned i avgrunnen av disse bråttene som rullet mot meg i denne så sårbare situasjonen. Hvor mange ganger jeg og sinkbøtta roterte på plattformen, før jeg fikk huket meg fast i rekkverket har jeg spekulert på ettertid.... Det ble en brå avslutning på denne operasjonen og har ikke prøvd dette stuntet i ettertid. Redigert 3.September.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 3.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Jeg ser det kommer mange bra kandidater her! Jeg tror myndighetene bør vurdere en egen bølgeavgift for båter som har potensiale til å lage høye bølger. Denne kreves enklest inn ved dieselfylling, og marina/tankbil/annet tankanlegg må ha en ferdigutfylt graf som viser hvor mye ekstraavgift båtene med for mye bølger skal betale. Båter som lager bølger mindre enn et minstemål bør også få avgiftsfradrag for dette. En slik ordning kan tilføre statskassa ganske mange millioner i året, i tillegg til at seilbåtsalget nok vil stige ytterligere. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Fra dette dype skroget.... men jeg gaar rolig forbi andre..... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Noflow Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 hmm bølgeavgift ja... blir vel snart avgift for å tenke nå snart kan ikke si at jeg er blant de verste når det gjelder å grave opp sjø med bølger på hele 10 cm på full gass, jeg merker de ikke en gang når jeg kjører over de Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 I 5 knop lager vel selv Baltic lite sjø, men øk på til 8, og det er et helvete bak skuta di. Jeg vil anta at Baltic eiere er som folk flest og ikke ønsker å plage andre unødvendig. Jeg er enig i at området 8-16 knop lager mye sjø og da holder man seg under eller over dette området. Men så er det de med gamle balticer som ikke har motor kraft til å ligge over. Jeg vil anta at de med nye Balticer unngår dette området forde det ikke er bra for motoren. Jeg fikk tips av Gjørvad hos Yanmar at 6LPA-STP motoren på 290 hk ikke bør kjøres i området 1500 - 2500 RPM for da er ikke turbo med og den kan bli sota over tid. Dette er området Balticen lager mye sjø. Personlig ligger jeg under eller over og lager dermed ikke sjø. Sånn er det med den saken. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) noe som tydlig kan vise på bildet under... farten er riktig nok ned i rundt rundt 5 knop nå. Sleper du lettbåten med motoren nede i 5 knop Det kan da umulig være smart. Clippercruse som går med turister fra Stavanger til Prekestolen lager svære bølgen. Redigert 3.September.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Ulv I Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Noe annet enn Master Cat på vei ut fra Kristiansand, den lager mer enn bare litt bølger. master crap :-) Har selv blitt skyllet over en holme utenfor oksøy en gang i tiden av bølgene etter silvia ana når den begynte å gå.. lå i våtdrakt og plukket krabber, plutselig kjente jeg vannet forsvant under meg og jeg ble dratt utover, og vops så var jeg plutselig på innsiden av den lille holmen jeg lå på utsiden av.. hehe.. møe bølger der ja.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Storskarv Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Denne lager sjø Ellers er det fysikkens lover som gjelder. 1 skrog på 15+ tonn i 15-20 knop gir sykt mye sjø uansett... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 baltic m fl lager da stoore bølger i 18 - og oppover også.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
avmønstret5 Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 hmm bølgeavgift ja... blir vel snart avgift for å tenke nå snart Gjelder bare for sunnmøringer, hørt at de skal betale moms på alle pengene de tenker på Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Halvplaner i ca 6 knop Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
chagall Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) Husker fra en av mine aller første båtturer med en 14 fot Tunejolle, med en 5 1/2 hk Evinrude bakpå. Lå for anker og var veldig opptatt av makrellen som var veldig aktiv. Registrerte ikke at Fred. Olsens M/S Brabant kom for "full rulle"før det var for sent. (Han passerte meg med ca: 40-50 mtr.) Glemmer aldrig den enorme hekksjøen, som krummet seg på toppen. Fikk hekksjøen midt på baugen med det resultat at halve båten ble fyllt med vann. Greide å få lenset med en bøtte før det gikk helt galt. Selvfølgelig var det min feil som hadde ankret opp midt i skipsleia, men han kunne vel ha gitt lyd ifra seg. Har lært mye siden dengang. Fikk senere høre at M/s Brabant var kjent som en av de værste "hekksjøprodusenter" på den tiden. Redigert 3.September.2007 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Targa 25. En sikker vinner sammen med Viksnes 1050. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Det spørst om ikke Master Cat er en klar vinner. I 30 fots klassen er det helt klart Scand Baltic. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 er det en sammenheng mellom økonomisk drift og hekkbølger?? ville tro at jo mindre bølger man lager ,jo lettere går båten i vannet.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mulligan Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Denne lager sjø Ellers er det fysikkens lover som gjelder. 1 skrog på 15+ tonn i 15-20 knop gir sykt mye sjø uansett... Mnja. Tror det har litt med hvor mye arbeid skrogkonstruktøren legger i linjer, simuleringer og modelltester. Eksempel: Her i yttre Oslofjord har vi Strømstadfergene til Colorline. "Bohus" genererer en veritabel tsunami, mens den større "Color Viking" kun lager litt krusninger på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Gismo Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Kom litt plums på danskeferga til Kystlink rundt en holme ytterst i Rognsfjorden i fjord sommer. Så ikke dette som noe dramatisk før jeg gikk på for å møte hekkbølgene etter den. Den gamle Princessen gikk til værs og datt ned igjen med ett smell så åtte kjeramikk kopper som sto stablet i koppholdere sprakk. Andre båter som lå rundt kom og lurte på hvordan det var gått, og jeg trodde neste at noe hadde revnet, men neida Princessen var like hel Sitér dette innlegget Link to post
Atco Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 baltic m fl lager da stoore bølger i 18 - og oppover også.. Selvfølgelig lager den bølger der og.....men jeg har et klart intrykk fra min egen Baltic at de er mindre enn i området 8-15 knop. Er jeg utpå sjøen (dvs langt fra land) så gjør jeg så godt jeg kan for å ikke gå for nær andre, og går da som regel i 18-19 knop. Skal jeg passere nært mindre båter/kajakker etc. så slakker jeg helt av til 5 knop.....og det i god tid.... At en undermotorisert Baltic er en fjordplog av dimensjoner......ingen tvil! Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post
hifo Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 hvordan ligger din i vannet i feks 22 knop?? har den nesa i sky da også ?, eller retter den seg ganske ut oppi fart?.. har du flaps? har en nogenlunde lik båt , så jeg er bare nysgjerrig. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Noflow Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Gjelder bare for sunnmøringer, hørt at de skal betale moms på alle pengene de tenker på jaha? og jeg som har alt for lite penger fra før av:( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.