Jump to content

Beste fjordplog..

Anonym

Recommended Posts

Tror ikke Storebroen min ligger noe etter.

Prøver å flytte vekt forover, da den har blitt litt baktung.

I 10-12 knop lager den noen himmla bølger.

Hekkbølge admiral (ikke general, det er landkrabber det..)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Balticen er slett ikke værst, og etter at vi har fartet sammen med en Scand Nordic en helg har jeg funnet ut at den ikke ligger langt etter den heller....

Tviler ikke på at Storebroen din lager fine kurver også Faxen.

Ben Sin

Jeg ville tro at det er en viss formel for de "store" fjordplogene. Et grov inntrykk jeg har dannet meg er at bredden i forhold til lengden, og tyngden på båten bidrar til "gode" og "ubehagelige" hekkbølger. Fairlane i området 30 + fot kan også dra opp fjorden ganske formidabelt. Flere av disse er relativt brede og tunge og mye vann skal forflyttes. Også endel større Princesser i fart omkring 12 - 16 knop er kandidater. Jeg har hatt både Baltic og Atlantic til Scand og kviet meg fler enn en gang for all sjøen jeg gravde opp.

Oss.....

45 fot

21 Tonn

4.3M bred

1.6M dypgående

Nesten 800 Hk å rutte med, og vi drar mye sjø med oss okke som .... men absolutt verst i 14 Knop .... rundt 20 knop er jo hekkbølgene kun 1,5 - 2M

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Balticen er god kandidat ja. Ikke minst fordi det er så mange av de. Bølgene legger seg ikke før den neste kommer.. Det verste for min del i sommer var å bli forbikjørt av en Fairline i Vrangsund.. Jeg tror de lager bølger når de står stille.. (!)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Har sansen for Balticen jeg også.... er ikke så mange andre som lager like mye ugang når de kommer 8-10 knop... den kan virkelig få ting ombord til å endre både plassering og fasong(les knust) om man ikke har gjort sjøklart for full storm ved brygga..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vi merker det når disse kommer fykende forbi også...

Hei

Ikke bare hekkbølgene, men støyen også.

Hører dem helt hjem til heimen, men dette er noe jeg lever fint med.

Alternativet er i hvert fall ikke til å leve med. :wink:

Egentlig burde disse vært her hele året med tanke på den nyttetrafikken som

pågår i Oslofjorden hele året. Det er tross alt en del mennesker og (farlig)gods som blir fraktet

ut og inn av Oslofjorden i løpet av et år.

mvh

giver

Har sansen for Balticen jeg også.... er ikke så mange andre som lager like mye ugang når de kommer 8-10 knop...

Joda Sydvesten:

Når jeg skulle inn Leangbukta på søndag i 5 knop så kom det en Bavaria seilbåt i litt større fart som faktisk lagde mer bølger enn meg. Han hadde vel 6-7-8 knop ,ikke vet jeg.

Joda Sydvesten:

Når jeg skulle inn Leangbukta på søndag i 5 knop så kom det en Bavaria seilbåt i litt større fart som faktisk lagde mer bølger enn meg. Han hadde vel 6-7-8 knop ,ikke vet jeg.

I 5 knop lager vel selv Baltic lite sjø, men øk på til 8, og det er et helvete bak skuta di.

Spennende med hurtiggående båter som nesten ikke lager hekkbølge. Merk fritidsbåten i akterkant av hurtigbåten. Jeg fulgte den med kikkerten. Det var ikke særlig mye den danset i hekksjøen.

Vi har Silvia Ana og Master Cat her i Kr.sand, skal love deg at de hekkbølgene er det verste som er når du er fortøyd en plass som er eksponert for dem i byfjorden.

Hekkbølgene har en voldsom kraft og fart, noe en rekke soltilbedere og båteiere har erfart. Rett og slett en Tsunami.....

Men under seilas merker en lite til dem, som du korrekt observerte.

Jeg er litt nysgjerrig på bølgene/hekkbølgene fra de hutiggående passaserskipene. Jeg har opplevd bølger fra de hurtiggående ferjene i Mols-linjen (fra Århus området) mange ganger i sommer og fra de hurtiggående ferjene mellom Fredrikshavn - Gøteborg. Jeg er forbauset over hvor lite energi det er i disse bølgene. Jeg har redusert farten betraktelig og forsøkt å gå inn på bølgene i ca 30 - 40 grader (en vinkel som passer bra for vår båt). men blitt overrasket over at båten nesten ikke har reagert på bølgene. Hvordan er det med ferjene fra Kristiansand?

Joda Sydvesten:

Bavaria seilbåt i litt større fart som faktisk lagde mer bølger enn meg.

Det blir vel gjerne slik nå man tar Bavaria seilbåter ned av plan, da lager også min masse hekksjø, noe som tydlig kan vise på bildet under... farten er riktig nok ned i rundt rundt 5 knop nå.

Så jeg legger til at Bavaria 39 C er en meget god kandidat til fjordplogtittelen

hekksjo.jpg

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832