Jump to content

Drypp fra pakkboks


Taco

Recommended Posts

Det drypper litt mye fra pakkboksen. Samler en del vann i bunn i løpet av en uke (kanskje et par liter). Litt i overkant? Har strammet litt på fettkoppen etter hver tur i sommer.

 

Det er vel talgpakning inni her? Er det bedre å skifte til oljefylt type eller en vedlikeholdsfri "Volvo pakkboks"? Kan jo også sjekke/bytte pakningene som er der, men vet ikke hvordan det gjøres. Må vel vente til vinteropplaget uansett....

 

Trenger noen råd i denne forbindelse.

pakkboks.jpg

 

 

 

TACO :confused:

Link to post

Slike pakkbokser med talgpakning skal lekke litt, et par dråper i minuttet eller noe slik. Vil du ha det helt tett må du ha annen pakkboks men det forutsetter også at akslingen er uten skader fra den gamle pakkboksen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Dersom du skal ta båten i opplag til høsten har du her en fin opplagsjobb. Jeg vet ikke hvor gammel båten er, men det er alltid klokt å utføre forebyggende arbeid på akselgjennomføringer, cuttlesslager og pakkboks. Det er en god del råd her på BP, bl.a. har Lars H. en tråd hvor han beskriver en slik aktivitet sist vinter/vår. Du kommer jo svært lett til klemflensen, så det skulle være greit å løsne akslingen og ta ut den når du er på land. Deretter kan du inspisere pakkboksen og se om fettet kommer frem, evt. bytte simmerringer. Pass på at du får disse med syrefaste fjærer. Det er også lurt å sjekke om slangeklammene som er påsatt gummislangen som forbinder pakkboksen til stevnelageret med hylserøret begynner å skjære seg inn i selve gummien. Jeg har på tidligere båt opplevd dette med den følge at gummislangen sprakk tvers av - vannet kom rimelig fort inn i båten. Denne operasjoner gir deg også anledning til å bytte cuttlesslager. Så kan det gå 10 - 15 år til du trenger å gjenta prosedyren. Redigert: glemte vel å legge til at det helst skal være 4 slangeklemmer på den armerte gummislangen, 2 på hver side.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...