Lars Hansen Startet 16.Januar.2004 Del på Facebook Startet 16.Januar.2004 Hei, Har en Viking 31, med 2 x V.P AQAD 31 motorer. Det jeg lurer på, er hvordan det er best å koble de to dynamoene? Vil jeg få dobbelt så mye strøm som i forhold til èn dynamo, eller vil den ene regulere seg ned når den andre gir spenning til den? Har 3 x 120A forbruksbatterier, samt at jeg har tenkt meg ett tilsvarende til start. Kunne godt tenkt meg at helt automatisk anlegg, uten manuelle brytere. Håper noen kan hjelpe meg med en skisse eller forklaring, samt hva jeg bør investere i av regulatorer og brytere. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 17.Januar.2004 Del på Facebook Svart 17.Januar.2004 Jeg har ikke den store erfaring med dobbelmontering av motorer, men en båt jeg har jobbet litt med hadde det. Der var der 2 startbatterier, koblet helt vanlig, en til hver motor. På den ene motor var der en ekstra dynamo, som gikk til forbruksbatterierne. Men går det ikke ann å bruke den ene motor til å lade startbatterier, og den anden til å lade forbrukbatterierne Jeg tror jeg ville ha' prøvet på det, men jeg er ingen ekspert på dette område (skulle sikkert ikke ha' svart her da) men jeg syns det må være en grei løsning. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
OdinIII Svart 17.Januar.2004 Del på Facebook Svart 17.Januar.2004 Hei Et felles startbatteri for begge motorer, Den ene motoren lader bare forbruks batteri banken den andre motoren lader først startbatteriet til det får høy nok spenning, så legger en solenoid inn forbruks batteriene og begge motorene lader nå forbruks pakka En slik liten duppeditt som styrer dette for du hos Ladac og heter SOL 1315 Har kjørt med dette systemet i 3 sessonger nå og det virker perfekt Hilsen Cato Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2004 Jeg har 2 motorer i min båt, som lader opp den samme batteribanken. (4 x 120 Ah) Hva skjer dersom regulatorene ikke er helt like? Hvis den ene lader med 14,4V, og den andre med 14. Vil den med lavest ladespenning ikke lade batteriene i det hele tatt da? Noen som har forslag til hva som kan gjøres? Vet ikke hva slags dynamoer jeg har, men de er originale til 87 V.P. AQAD31A fra 1987. Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 15.Juni.2004 Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 Hei Larshans1 Heira har en motor men to dynamoer p.g.a. stor batteribank(4x115Ah). Hos meg lader de også forskjellig uten at jeg vet hvorfor og jeg tror ikke det har noen betydning da jeg hadde begge til overhaling hos Fedrikstad vikleverksted ifjor.Den originale dynamoen sørger for at startbatteriet får den strømmen det trenger (1x115Ah). I tillegg har jeg en dynamo fra Ladac som sørger for resten av banken. På den måten har de hver sin oppgave og batteribanken blir skilt slik at om et batteri tar kvelden , drar det ikke med seg alle men bare det som det står koplet opp med. Mitt råd er å gi dynamoene dine hver sine batterier å lade. http://www.ladac.no/pagesNo/BatScoolNo.htm Jeg tror også at du får utnyttet kapasiteten din bedere på denne måten. Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
JRK Svart 15.Juni.2004 Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 Hei Det spiller ingen rolle om dynamoene lader med litt forskjellig spenning. Så lenge ladespenningen er under den laveste, vil begge dynamoene pøse på med alt de klarer, og det er i denne perioden du trenger mye lading. Etterhvert fases den dynamoen med laveste ladespenning ut, men da klarer heller ikke batteriene og svelge unna mer en denne leverer heller. (De sisste 20% av ladeforløpet spiser batteriene bare noen få ampere og da er det uansett ikke hjelp i en stor eller 2 dynamoer). Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 15.Juni.2004 Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 Mitt råd er å gi dynamoene dine hver sine batterier å lade. http://www.ladac.no/pagesNo/BatScoolNo.htm Jeg tror også at du får utnyttet kapasiteten din bedere på denne måten. Mvh Heira Larshans Dette er et dårlig råd. Jeg kan ikke forstå at noen vil ha en dynamo som er pensjonist. Jeg kan fortelle deg at ombord i FLIII var det koblet slik. To dynamoer, hver på 24V/30A. Den ene jobbet livet av seg med å fylle opp forbruksbanken etter landligge. Med 6X110 Ah forbruksbank tok det sin tid. Stakars dynamo. Den andre derimot, den ladet startbatteriene, 2X110Ah. Siden De to Perkinsene har en startid på maks 0,5 sekunder hver, var det en enkel oppgave for dynamoen å fylle opp dette. Det tok et par minutter, så var den dynamoen "pensjoner" intil jeg hadde startet igjen. Blodig urettferdig dynamoer imellom spør du meg. Jeg bygget om systemet, etter å ha rådført meg med Mr Ladac Personlig, Paul Rosenqust. Nå lader begge dynamoene forbruksbanken, og blir styrt ved at senseledningen for begge regulatorene er lagt til forbruksbanken. Via en diodeskiller lader den ene dynamoen i tillegg startbanken. Om regulatorene er litt forskjellige har ingen ting å si, slik JRK ganske riktig skriver. Dynamoene gir nemlig allt de makter å gi i nesten hele ladeprosessen intil spenningen over batteriene er oppe i den spenningen regulatoren regulerer på. Da reduseres strømmen fra den enkelte dynamo ned slik at spenningen over batteriene ikke går over det som er forutsatt av regulatoren. Om en av regulatorene godtar en høyere spenning over batteriene enn den andre, er det denne dynamoen som overtar i den siste delen av ladeprosessen. Men det er jo greit, da går det allikevel så liten strøm at den ene dynamoen fint klarer det alene. På grunn av diodeskilleren er batteribankene skillt like godt nå som tidligere med tanke på forbruk av strøm, og skader på deler av den enkelte batteribank. Nå lader begge dynamoene for fullt i hele ladeperioden, slik at jeg i steden for 30A til forbruksbanken får 60A. Samtidig spiser startbanken det lille den trenger i løpet av ladeperioden. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lars Hansen Svart 15.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 Noen som vet om det er senseledning på disse dynamoene, og hvilket fabrikat er det? Får du kjøpt justerbare regulatorer til dem? (koster noen hundrelapper...) Ellers så kjenner jeg jo til Ladac Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Noen som vet om det er senseledning på disse dynamoene, og hvilket fabrikat er det? Du har antegelig en Vaelo 55 A dynamo som synes å være standard på Volvomotorene fra slutten på 80-tallet. Alle de jeg har sett hadde gule senseledninger. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.