Jump to content

Stygg sak - teakmisbruk!

tuffff

Recommended Posts

Jeg står i begrep om å hjelpe min papsønn med ominnredning av badet. I går trengte vi sårt en 2"x4" for å skjære til noen foringer i taket. "Jeg har noe liggende bak huset" sa gutten og kom tilbake med en noe lugubert utseende plank. Opp på sirkelsaga og skar til en lekte. Det luktet litt merkelig og sagsponen var helt brun. Planken var av massiv teak :eek::eek: . Jeg fikk stoppet vandalismen og konfronterte guttongen med saken. "Har mye sånt liggende, fint understell til huskestativet det. Ligger støtt fordi det er så tungt."

Frem fra en haug med løv og rask dro vi fem-seks planker 2"x4" 3-4 meter lange, 2-3 svære boks på 6"x6" i tillegg til ditto dimensjon under huskestativet.

"Jeg kjøper materialer til badet og du lar dette ligge helt i ro til jeg får hentet henger og kjørt det trygt hjem".

Puh, det var nære på. Også jeg som skal bygge om toalettrommet i Meklingen som er innredet med teak, samt hadde noen fjerne planer om teakdekk. Nå er i hvert fall materialene sikret. :rolleyes:

mvh tuffff

Jeg har nå også en halv kubikkmeter med teak liggende i 8"x2" (ca 40-45m) noe det av dette blir vel til nytt rekkverk på terrassen... Noe skal man da bruke treverket til også... Restaurering av gamle båter er jeg definitvit ferdig med..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er helt enig tufff, jeg ville heller komme meg på tur enn å stå med rauva i været hjemme i gården med en teakplanke under armen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jo, jo... men når kona skal plante og luke og rydde og vaske og gud vet hva, så er det greit å ha noe maritimt å foreta seg. Heller lage ny dass i båten enn å luke i et endeløst bed i solsteika.

På tur drar vi nok allikevel.

Dessuten liker jeg å skape og se på eget skaperverk (noe av det har blitt riktig så bra).

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Jeg har nå også en halv kubikkmeter med teak liggende i 8"x2" (ca 40-45m) noe det av dette blir vel til nytt rekkverk på terrassen... Noe skal man da bruke treverket til også... Restaurering av gamle båter er jeg definitvit ferdig med..

Men for gudsskyld mann du kan da bruke andre materialler til dette og bytte bort teaken. Du får mye impregnert i bytte for den teaken. Bare å legge inn en annonse på markede under kjeller og loft.

MAKAN :discuss::puke::crazy::eek::smiley:

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg tror teaken kan bli fin som rekkverk når jeg sitter der med min Habiba/Shisha og en duggfrisk :cheers: etter jobben og kikker ned på fjorden.. Litt spøk til side, det er desverre ikke ekte Burma teak, men Brasil teak og den er litt hardere enn vanlig teak(minner litt om Mahogny, men hard som eik) og ikke særlig egnet som teak til bruk i båt... Var et feilkjøp jeg gjorde for et par år siden i utlandet...

Det var nok kanskje dimensjonen som gjorde at de understøttelsene var tunge. Ikke nødvendigvis egenvekten.

Ellers er vel teak på linje med bøk omtrent - ca. 610 - 700 kg/m3 og brinell 2,2 -2,6. Til sammenlikning er furu ca. 500 - 540 kg/m3 og brinell 1,6.

Så om det er tungt og hardt spørs vel bare hva en sammenlikner med. Eik er både tyngre og hardere.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Etter en time om regnskogen kom naturfagslæreren min til meg og sa. Du som er båtmann, du har ikke lyst til å kjøpe teak av meg? Jeg har store mengder teak bak garasjen...

Jeg takket nei, da jeg ikke har behov for teak på seilbåten.

Den som oppsøker han og vifter med litt penger (eller røykpakker) kan kansje få billig teak.. :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Hvorfor er det ingen av dere som holder til nærmere kontinentet (Østfold).. :headbang:

Skulle gjerne hatt litt teak (og aller helst Mahogny) til mine prosjekter. Men neida, Telemark og dalstroka innafør.. :wink:

Drømmer om å snuble over en eller annen gammel gubbe som sier "ja, jeg har da noen stokker med 40 år gammel Honduras mahogny liggende i garasjen til ett båtprosjekt det aldri ble noe av, kanskje du vil ha det.." Det er jo lov å drømme :cool:

Den fineste måten å bevare regnskogen på for ettertiden er å bygge vakre båter av den.... :wink:

Etter en time om regnskogen kom naturfagslæreren min til meg og sa. Du som er båtmann, du har ikke lyst til å kjøpe teak av meg? Jeg har store mengder teak bak garasjen...

Hvorfor skulle han ikke det? Mener du han skulle kaste teaken?

Kanskje han også er en av dem som har gjennomskuet løgnen om at det vokser teak i regnskogen? Mahogny derimot ....

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Mange gamle viduskarmer som er er i teak og så malet over.

Har malt alle teakvinduene mine utvendig jeg! Prøvde først å få en vindusprodusent til å lage teakvinduer til andre etasje til meg, da det kun var teak nede fra før. Men han nektet plent, var redd for verktøyet sitt!!! Så da malte jeg like godt alle vinduene. Angrer ikke på det, malingen sitter veldig godt på teaken. Før bruke jeg en liten uke på hvert vindu med Owatrol D1 og D2, og tre år senere var det like stygt igjen! Mye lettere nå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hvorfor skulle han ikke det? Mener du han skulle kaste teaken?

Kanskje han også er en av dem som har gjennomskuet løgnen om at det vokser teak i regnskogen? Mahogny derimot ....

Det var ikke noe gale, bare litt ironisk. For i naturfagboka omtalte de det som veldig uheldig å bruke teak i båtindustrien. Læreren er båtmann selv.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...