oddgeir Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Neppe, det sies at Bavaria lanserer nye modeller når formene er utslitt. Derimot er det forvirrende for oss andre å forholde oss til et utall ulike modeller med omtrent samme betegnelse. I prossessen for å kjøpe ny seilbåt, har jeg nå gjort meg kjent med de nye båtene som er på markedet i år. Nå ønsker jeg å kartlegge hvilke brukte båter som kan være et godt alternativ, men når jeg søker i dette segmentet på Finn.no, er 9 av 10 båter Bavaria. Da melder følgende spørsmål seg: Jeg har notert meg at noen Bav-modeller seiler bedre enn andre. I segmentet 36 - 40 fot har det i årenes løp kommet et utall modeller, med ulike egenskaper. Kan noen enkelt plukke ut de som har de beste seilegenskapene? Da tenker jeg spesielt på modeller etter 2002 - 2003. Det er ikke lett å orientere seg i dette markedet. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
wave Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Lunde trenger da også en viss avanse. Under utstillingen "Båter i sjøen" setter de ganske sikkert av en veltrent kar bare til oppgaven med å ringe med skipsklokka hver gang en salgskontrakt er underskrevet. Det pleier å ende med en "skipsklokkealbue". Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Jeg har notert meg at noen Bav-modeller seiler bedre enn andre.I segmentet 36 - 40 fot har det i årenes løp kommet et utall modeller, med ulike egenskaper. Da sjekker du Bavaria 36 og 38. De er kjent for å ha gode egenskaper. Flere på forumet som har de modellene fe@mail, christabelle, stigt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Jeg vil tro Lunebåt har samme avanse som sine tyske, svenske eller andre forhandlere... før jeg kjøpte min i fjor så sjekket jeg litt i Tyskland.... og båter som der annonseres til xxxxx Euro uten moms koster det samme i prislistene til Lundebåt omgjort til Euro og uten moms og hk avgift... Nå er der det meget mulig at det kan opnås større rabbater i Tyskland, det sjekket jeg ikke... gikk kun ut fra prislistene.. Sjekker man med Dnmasrsk største fornahdelr Floor, så er prisene reletivt like de norske.. Men at de tjener penger er det liten tvil om, de selger båter i bøtter og spann.. Da kan de ha lavere avanse pr enhet enn sine konkurenter... Jeg tror nok heller ikke de tjenere 300k på en båt til en mill.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fe-m@il Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 I prossessen for å kjøpe ny seilbåt, har jeg nå gjort meg kjent med de nye båtene som er på markedet i år.Nå ønsker jeg å kartlegge hvilke brukte båter som kan være et godt alternativ, men når jeg søker i dette segmentet på Finn.no, er 9 av 10 båter Bavaria. Da melder følgende spørsmål seg: Jeg har notert meg at noen Bav-modeller seiler bedre enn andre. I segmentet 36 - 40 fot har det i årenes løp kommet et utall modeller, med ulike egenskaper. Kan noen enkelt plukke ut de som har de beste seilegenskapene? Da tenker jeg spesielt på modeller etter 2002 - 2003. Det er ikke lett å orientere seg i dette markedet. veldig personlig meninger,men dog også hentet fra konkrete andre eiere8derfor mitt valg): Bavaria 34(slutet å produsere i 2001??) Bavaria 36(med dyp blykjøl og ikke standard seil) Bavaria 38C(med dyp blykjøl og ikke std seil) Bavaria 39(dyp kjølvariant og ikke standardseil) mvh fe-m@il Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Er det noen som vet om bavaria har tenkt å gjøre noe med støpemetode osv eller skal de fortsette å henge etter konkurrentene der ? Kan du utdype dette? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
wave Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Dreier seg vel om vakumstøping, evt også epoxy som en del av konkurrentene har tatt i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 "Da tenker jeg spesielt på modeller etter 2002 - 2003." oddgeir, vist du er ut etter fartspotensiale på en brukt Bavaria? Da må du se på litt eldre Bavaria? Mener at 34, 36,38 fra modellene 1998-2000 (ac), Og samme størrelse på modellene fra 2000-2004 (Cruiser)som har mest fart og sjøegenskap.Og ikke minst 42 ac, den har også vist gode resultater på havseilaser. Modellene etter, mistet litt av fartpotensiale. Med at forholde seilareal og vekt sprakk. Men sjøegenskapene er beholdt, på det nyere modellene. Dette er min vurdering, etter å ha fulgt med siden -98 på resultater på seilaser. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Seiljåtten Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 34-38AC seiler raskere i forhold til båtstørrelsen enn Cruiser serien på 30,33,37, pga at disse nyere cruiserene har mer volum&vekt pr. fot, og mindre seilareale. Når det gjelder 39 Cruiser og oppover, så er ikke lenger forholdet mellom seilareale og volum like merkbart, og båtene seiler raskere. 38AC(02-05) og 39Cruiser skiller bare 10cm skroglengde, og har omtrent samme seilføringen, 39 Cruiser er vesentlig romsligere men veier også 1,3 tonn mer, og har 46cm lenger vannlinjelengde. Tror 38 og 39 seiler ganske likt, noen som vet? Lystallet er vel det samme (1,23) Ellers er vel trenden hos Bavaria at nye båter ikke blir raskere, men romsligere enn sine forgjengere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.