Jump to content

Stige under baugspyd


GeirFrode

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en baugstige maken til den på bildet her? Jeg ble misunnelig når jeg fikk se at Nor-Dan hadde en slik på båten sin. :cheers: Dette er jo en perfekt stige til å ha hengende under baugspydet. Jeg har prøvd mange steder for å få tak i maken, men ingen kan si hvor jeg får tak i den! Jeg kom over en Marex i havna her om dagen også med maken stige, så det tyder på at den er å få tak i et eller annet sted. Jeg har prøvd å maile til Marex også, men har ikke fått svar. Så derfor prøver jeg her nå, i et siste desperat forsøk!

 

Håper ikke bildene ble for store. Er ikke helt stødig på bildebehandling.  :smiley:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det var en ganske fiks løsning!

 

Jeg ser også at sporet som den er opphengt i har fått en spesiell utforming for at stigen skal bli hengende omtrent vertikalt når den er nedfelt  -  altså for å hindre at den svinger inn mot båten når noen trør i den.....

 

Når jeg ser på sveisene i opphenget så lurer jeg litt på om ikke stigen er hjemmelaget av en eller annen kreativ båteier.

 

Kanskje kunne du etterlate en lapp med beskjed om at du liker stigen og ønsker kontakt med ham?

 

Lykke til i alle fall!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Stigen er laget hos en av de store produksjonsbedriftene for syrefast og alu på sørlandet. Den selges ikke direkte til sluttkunder. Flere båtbyggere bruker stigen. Marex er helt korrekt en av dem. Stigen er laget i syrefast og det lille brune du ser er kun overflaterust. Sveisene er syrebeiset og her er det ikke engang overflaterust.

 

Stigen er dyr. Du må nok regne med over 3.000 kroner. Kanskje mer. Dette er et spesialprodukt i små serier. Ferdig montert på nye båter koster den mellom 4 og 5.000 avhengig av båtfabrikat.

 

Stigen tåler det meste, men har en ulempe. Den har bare 2 trinn. Mellom nedre og øvre trinn og mellom øvre trinn og baugspydtopp er det omlag 45 cm, kanskje mer. Det er mye å løfte beina.

 

Får du ikke svar på mail fra Marex, kan du ringe dem på 37256540. Sendte du mail fredag og ikke fikk svar, er det fordi de fleste produsentene i Aust-Agder tar helga kl. 12:30 fredager.  (jobber en halv time lengre man-tor). Du kan prøve Inter også. Mener at Inter 9000 også har stigen som ekstrautstyr.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg skal også ha tak i en slik stige, og fant en standarstige som jeg tror kan benyttes hos Byggplast på Rud i Bærum.  Dette er en teleskopisk stige med 3 trinn og fester som kan skrues opp under baugspydet. Det ma lages et feste for stigen når den ikke er i bruk, men det skulle vel gå greit. Prisen er 1150,- og finnes på side i 55 i Byggplastkatalogen. Disse kan du treffe på tlf. 67175252 og varenummeret på stigen er 1097. Kanskje de kan sende deg en brosjyre?

 

Ellers kan du se på denne linken; http://www.byggplast-batprylar.se/ og søke på artikkelnummer.

 

Lykke til

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

:smiley:Takk for god respons! Visste vel at det var noen her som kjente igjen stigen! Den er litt spesiell, det er derfor jeg vil ha akkurat denne. Den er jo akkurat passe til å ha under baugspydet. Jeg har sett litt på den teleskopstigen også, men synes ikke den passer så godt. Dessuten må den sikres med en strikk eller lignende når den ikke er i bruk, og blir da vanskeligere å felle ut.

Mailen til Marex ble sendt midt i uken, så det kan vel hende at de svarer senere.

 

Den stigen de selger hos batsystem.se ligner den som ILAS har, og den er ihvertfall altfor stor til å ha under baugspydet på min båt.

 

Skal sjekke ut nærmere hos JAMA Marina i Stavanger til uken. Kanskje jeg får napp der. Tror jeg er villig til å betale litt ekstra for stigen, siden den passer så bra til båten. Får også prøve å kontakte Inter tenker jeg. Hvis ikke får jeg vente til det blir aktivitet i havna igjen, da treffer jeg nok han med Marex'en.

 

Tar gjerne i mot flere tips hvis noen vet om noe nærmere Østfold!  :smiley::cryin:

Link to post
Share on other sites

BKT72 stigen fra Båtsystem AB er 30cm sammenslått, det har du vel plass til?

 

Det er forresten de samme stigene som selges av ILAS, men til svenske priser. BKT72 koster 1150,- SEK inkl. moms.

 

GeirKS

Den stigen kan kanskje være et alternativ. Prisen var jo heller ikke verst. Noen som vet om den har noen form for låsing når den er utslått, slik at den ikke henger og dingler under baugspydet?

Hadde vært interessant å få sett den i virkeligheten. Kan ikke finne den hos ILAS jeg.

Det er kanskje mulig at noen båtutstyrsforretninger i Strømstadområdet har den?

Er jo overkommelig å reise dit en tur. Får jo samtidig handlet andre ting også!  :sailing:

Link to post
Share on other sites

Selges på JAMA MARINA i Stavanger. Visstnok originalt laget til Scand Baltic.

 

hapetra

:cool:  Vil bare legge  inn status på prosjekt baugstige:

 

Stige er bestilt!

Takk til Hapetra. Jama Marina svarte forholdsvis raskt på mail, og de hadde stigen jeg var på jakt etter. Maken til den røde på bildet. Takk til NorDan for det.

Stigen finnes i flere størrelser, og er laget på bestilling fra Jama. Prisen blir 2300,- inkl oppkrav.

Litt dyrere enn andre stiger kanskje, men så får jeg forhåpentligvis en stige som passer godt til båten.

Utrolig hva som ordnes her på Baatplassen. Takk til alle som bidro med svar!   :crazy:

Link to post
Share on other sites

Guest Arnlai

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en baugstige maken til den på bildet her? Jeg ble misunnelig når jeg fikk se at Nor-Dan hadde en slik på båten sin. :confused: Dette er jo en perfekt stige til å ha hengende under baugspydet. Jeg har prøvd mange steder for å få tak i maken, men ingen kan si hvor jeg får tak i den! Jeg kom over en Marex i havna her om dagen også med maken stige, så det tyder på at den er å få tak i et eller annet sted. Jeg har prøvd å maile til Marex også, men har ikke fått svar. Så derfor prøver jeg her nå, i et siste desperat forsøk!

 

Håper ikke bildene ble for store. Er ikke helt stødig på bildebehandling.  :blush:

Bilde

Bilde

 

Kjøpte akkurat lik stige til vår forrige båt men da fra USA. Hadde lik på båten og jeg ville ha akkurat den samme igjen.  Lette med lys og lykter her i Norge men fant aldri lik.

 

Jeg kjøpte den først og så bestillte jeg til tre "båtvenner" etterpå, så den ble meget populær når vi endelig fant en lik.

Firma som jeg handler med heter www.westmarine.com.

De er veldig proffe og makan til rask levering, spesielt med tanke på at det kommer fra USA, har ikke vi opplevd ihvertfall.

 

Totalpris for stigen inklusiv frakt og moms ble ca. 1600 og nå er jo dollaren veldig lav så den er nok enda billigere nå.

 

Enig med deg at dette er en perfekt stige til å ha under baugspydet.

Link to post
Share on other sites

Guest Arnlai

Kjøpte akkurat lik stige til vår forrige båt men da fra USA. Hadde lik på båten og jeg ville ha akkurat den samme igjen.  Lette med lys og lykter her i Norge men fant aldri lik.

 

Jeg kjøpte den først og så bestillte jeg til tre "båtvenner" etterpå, så den ble meget populær når vi endelig fant en lik.  

Firma som jeg handler med heter www.westmarine.com.

De er veldig proffe og makan til rask levering, spesielt med tanke på at det kommer fra USA, har ikke vi opplevd ihvertfall.

 

Totalpris for stigen inklusiv frakt og moms ble ca. 1600 og nå er jo dollaren veldig lav så den er nok enda billigere nå.

 

Enig med deg at dette er en perfekt stige til å ha under baugspydet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...