Jump to content

Nidelv 24 - tar inn vann


Nybåt

Recommended Posts

Ja - kjøpte 1987 Nidelv 24 i sommer for å slippe skruing og vedlikehold på tresnekka med gammel FM motor.

 

vel - nå har den nyinnkjøpte begynt å ta inn vann mens den står på båtplassen. Hvor kan det skje og hva gjør jeg? har jo ikke elektrisk pumpe i den så jeg må ned og tømme 2 ganger i uke så vannet ikke når motoren. Ikke bra. Ikke bra.

Link to post
Guest Avmønstret#
Båten står i saltvann - så jeg går utifra at det er saltvann, men skal sjekke om vanntanken er lekk. Tror den skulle være tom egentlig.

 

Tror Anonym tenker på regnvann vs sjøvann.

Link to post

hvis smaker saltvann:

 

 

Sjekk i tilfelle om det lekker fra:

 

akselhylsa

 

sjøvannsinntak kjøling

 

sjøvannsuttak kjøling

 

gjennomføring septik

 

rorgjennomføring

 

 

Hvis ikke saltvann kan du utelukke dette over.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Kjedelig.

 

Da er det bare å tømme båten for vann med for eksempel en vannsuger, og sette seg å vente. Med en slik lekkasje skulle det ikke ta lang tid før du finner ut fra hvor det pipler vann. Aksel er en mulighet, og det samme er skroggjennomføringer. Har du sjekket om det lekker fra saltvannskretsen på motoren?

 

Lykke til. Denne lekkasjen vil du lett finne.

 

Ben Sin

Link to post

Vi hadde lekkasje i både rorakslingen og motorakslingen i løpet av de 20 årene vi hadde en Nidelv 24.

 

Se om du finner lekkasje der.....

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Ha koniske treplugger tilgjengelig når du begynner på jobben..

Er det en skroggjennomføring kan den være tæret bort, og da er det viktig å få tettet ASAP etter at den løsner helt.. Kommer fort inn mange liter!

Ja, jeg har erfaring med det..

Link to post
Ha koniske treplugger tilgjengelig når du begynner på jobben..

Er det en skroggjennomføring kan den være tæret bort, og da er det viktig å få tettet ASAP etter at den løsner helt..

Dette er et meget viktig råd som nok bare er de erfarne (les: de som har opplevd problemet) som har et bevisst forhold til. Jeg har flere ganger endret rutiner for hvor jeg skal plassere de koniske trepluggene. Jeg hadde en gang plassert en konisk treplugg ved hvert potensielt skadested (skroggjennomføring) og festet med en liten hyssing. Etter at jeg gjorde det fikk jeg aldri behov for sikerhetssystemet. Jeg har for de senere båtene blitt for slapp med å ha klar trepluggene. Nå ligger et par pakker med treplugger sammen med nødraketter og nødanker. Håper at jeg husker at de ligger der når behovet melder seg. Ganske nylig skulle en kamerat sjekke skroggjennomføring på en norsk kjent båt, 6 år gammel. Da han tok litt tak i gjennomføring fra septik gikk messingen rett av. Heldigvis var dette på land. På vann hadde det vært nødvendig med trplugg ASAP.

Link to post
...... Ganske nylig skulle en kamerat sjekke skroggjennomføring på en norsk kjent båt, 6 år gammel. Da han tok litt tak i gjennomføring fra septik gikk messingen rett av. Heldigvis var dette på land. På vann hadde det vært nødvendig med trplugg ASAP.

 

Da er vi inne på en prosedyre jeg sverger til: Ikke rør noe som fungerer så lenge båten ligger på vann. (Vel og merke ikke røre noe som kan få dramatiske konsekvenser)

 

Jeg har et bevisst forhold til skrog-gjennomføringer. Sjekker dem på land. Har enda til klubbet ut gjennomføring for septik bare for å sjekke; tightet det godt på plass igjen etterpå med sika. Mange er skeptiske til disse gjennomføringene men min mening er at dette ikke er å betrakte som 'rakett-teknologi'. Trykket er jo heller ikke så allverdens stort. Men ryker en gjennomføring kan jeg forestille meg panikkstemningen....

Link to post
Jeg har et bevisst forhold til skrog-gjennomføringer. Sjekker dem på land. Har enda til klubbet ut gjennomføring for septik bare for å sjekke; tightet det godt på plass igjen etterpå med sika. Mange er skeptiske til disse gjennomføringene men min mening er at dette ikke er å betrakte som 'rakett-teknologi'. Trykket er jo heller ikke så allverdens stort. Men ryker en gjennomføring kan jeg forestille meg panikkstemningen....

 

Her var det panikkstemning første gang en gjennomføring røyk.

Andre gang var det nesten rutine :)

 

Og ja, samme sted.. 5 mnd mellom tilfellene..

Link to post

Da har jeg vært å sjekket.

Det drypper litt for mye fra aksling/pakkboks - 6-10 drypp i minuttet. Men det pipler også litt fra ror gjennomføringen så det ut til. Skal se igjen i morgen - da blir det tydeligere.

Er vel greiest å et verksted til å se på dette?

Link to post
Da har jeg vært å sjekket.

Det drypper litt for mye fra aksling/pakkboks - 6-10 drypp i minuttet. Men det pipler også litt fra ror gjennomføringen så det ut til. Skal se igjen i morgen - da blir det tydeligere.

Er vel greiest å et verksted til å se på dette?

 

Spørs hvor flink du er selv det... Er det fettsmurt pakkboks eller? Rorgjennomføringen er jeg usikker på, båten må vel på land for å fikse det?

Link to post

Du har tilstrekkelig med fett i?

 

Angående rorgjennomføringen vet ikke jeg helt. Å få et verksted til å gjøre det koster nok endel. Hør med Seilaren de hadde jo lekkasje i rorgjennomføringen, kanskje han vet noe.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...