Nybåt Startet 4.September.2007 Link til dette innlegget Startet 4.September.2007 Ja - kjøpte 1987 Nidelv 24 i sommer for å slippe skruing og vedlikehold på tresnekka med gammel FM motor. vel - nå har den nyinnkjøpte begynt å ta inn vann mens den står på båtplassen. Hvor kan det skje og hva gjør jeg? har jo ikke elektrisk pumpe i den så jeg må ned og tømme 2 ganger i uke så vannet ikke når motoren. Ikke bra. Ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Først av alt.. Er det ferskvann eller saltvann? Det er ikke farlig å smake.. Sitér dette innlegget Link to post
Nybåt Svart 4.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Båten står i saltvann - så jeg går utifra at det er saltvann, men skal sjekke om vanntanken er lekk. Tror den skulle være tom egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Båten står i saltvann - så jeg går utifra at det er saltvann, men skal sjekke om vanntanken er lekk. Tror den skulle være tom egentlig. Tror Anonym tenker på regnvann vs sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Tror Anonym tenker på regnvann vs sjøvann. Og evnt vanntank, som eieren selv også er inne på.. Sitér dette innlegget Link to post
Nybåt Svart 4.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Greit. Er det er altså saltvann. Så da skulle det være avklart. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 hvis smaker saltvann: Sjekk i tilfelle om det lekker fra: akselhylsa sjøvannsinntak kjøling sjøvannsuttak kjøling gjennomføring septik rorgjennomføring Hvis ikke saltvann kan du utelukke dette over. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ben Sin Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Kjedelig. Da er det bare å tømme båten for vann med for eksempel en vannsuger, og sette seg å vente. Med en slik lekkasje skulle det ikke ta lang tid før du finner ut fra hvor det pipler vann. Aksel er en mulighet, og det samme er skroggjennomføringer. Har du sjekket om det lekker fra saltvannskretsen på motoren? Lykke til. Denne lekkasjen vil du lett finne. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Vi hadde lekkasje i både rorakslingen og motorakslingen i løpet av de 20 årene vi hadde en Nidelv 24. Se om du finner lekkasje der..... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Anonym Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Ha koniske treplugger tilgjengelig når du begynner på jobben.. Er det en skroggjennomføring kan den være tæret bort, og da er det viktig å få tettet ASAP etter at den løsner helt.. Kommer fort inn mange liter! Ja, jeg har erfaring med det.. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Feilsøkingstips: Legg noen aviser på strategiske steder så ser du fort hvor det blir vått. Ved regnvann/spyling i havn kan også vann dryppe gjennom boltgjennomføringer a-la pullerter o.l. Sitér dette innlegget Link to post
Crescent 535 HT Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 La oss vite hvordan det går... Sitér dette innlegget Link to post
Nybåt Svart 5.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 jepp. Får ikke satt meg til i båten og ventet på lekasje før i morgen kveld dessverre. Men skal gi rapport. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Ha koniske treplugger tilgjengelig når du begynner på jobben..Er det en skroggjennomføring kan den være tæret bort, og da er det viktig å få tettet ASAP etter at den løsner helt.. Dette er et meget viktig råd som nok bare er de erfarne (les: de som har opplevd problemet) som har et bevisst forhold til. Jeg har flere ganger endret rutiner for hvor jeg skal plassere de koniske trepluggene. Jeg hadde en gang plassert en konisk treplugg ved hvert potensielt skadested (skroggjennomføring) og festet med en liten hyssing. Etter at jeg gjorde det fikk jeg aldri behov for sikerhetssystemet. Jeg har for de senere båtene blitt for slapp med å ha klar trepluggene. Nå ligger et par pakker med treplugger sammen med nødraketter og nødanker. Håper at jeg husker at de ligger der når behovet melder seg. Ganske nylig skulle en kamerat sjekke skroggjennomføring på en norsk kjent båt, 6 år gammel. Da han tok litt tak i gjennomføring fra septik gikk messingen rett av. Heldigvis var dette på land. På vann hadde det vært nødvendig med trplugg ASAP. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 ...... Ganske nylig skulle en kamerat sjekke skroggjennomføring på en norsk kjent båt, 6 år gammel. Da han tok litt tak i gjennomføring fra septik gikk messingen rett av. Heldigvis var dette på land. På vann hadde det vært nødvendig med trplugg ASAP. Da er vi inne på en prosedyre jeg sverger til: Ikke rør noe som fungerer så lenge båten ligger på vann. (Vel og merke ikke røre noe som kan få dramatiske konsekvenser) Jeg har et bevisst forhold til skrog-gjennomføringer. Sjekker dem på land. Har enda til klubbet ut gjennomføring for septik bare for å sjekke; tightet det godt på plass igjen etterpå med sika. Mange er skeptiske til disse gjennomføringene men min mening er at dette ikke er å betrakte som 'rakett-teknologi'. Trykket er jo heller ikke så allverdens stort. Men ryker en gjennomføring kan jeg forestille meg panikkstemningen.... Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Jeg har et bevisst forhold til skrog-gjennomføringer. Sjekker dem på land. Har enda til klubbet ut gjennomføring for septik bare for å sjekke; tightet det godt på plass igjen etterpå med sika. Mange er skeptiske til disse gjennomføringene men min mening er at dette ikke er å betrakte som 'rakett-teknologi'. Trykket er jo heller ikke så allverdens stort. Men ryker en gjennomføring kan jeg forestille meg panikkstemningen.... Her var det panikkstemning første gang en gjennomføring røyk. Andre gang var det nesten rutine :) Og ja, samme sted.. 5 mnd mellom tilfellene.. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 ...........Og ja, samme sted.. 5 mnd mellom tilfellene.. Hvordan er dette mulig? Manglende offeranoder eller hva Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 Hvordan er dette mulig?Manglende offeranoder eller hva Dårlig legering virker det som. Sinkanodene på båten tæres ikke mer enn normalt.. Sitér dette innlegget Link to post
Nybåt Svart 9.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2007 Da har jeg vært å sjekket. Det drypper litt for mye fra aksling/pakkboks - 6-10 drypp i minuttet. Men det pipler også litt fra ror gjennomføringen så det ut til. Skal se igjen i morgen - da blir det tydeligere. Er vel greiest å et verksted til å se på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.September.2007 Link til dette innlegget Svart 9.September.2007 Da har jeg vært å sjekket. Det drypper litt for mye fra aksling/pakkboks - 6-10 drypp i minuttet. Men det pipler også litt fra ror gjennomføringen så det ut til. Skal se igjen i morgen - da blir det tydeligere. Er vel greiest å et verksted til å se på dette? Spørs hvor flink du er selv det... Er det fettsmurt pakkboks eller? Rorgjennomføringen er jeg usikker på, båten må vel på land for å fikse det? Sitér dette innlegget Link to post
Nybåt Svart 9.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2007 Fettsmurt pakkboks ja. Men rorgjennomføringen ligger under bensintanken. Blir bare mas å begynne å rote på egenhånd med det? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.September.2007 Link til dette innlegget Svart 9.September.2007 Du har tilstrekkelig med fett i? Angående rorgjennomføringen vet ikke jeg helt. Å få et verksted til å gjøre det koster nok endel. Hør med Seilaren de hadde jo lekkasje i rorgjennomføringen, kanskje han vet noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.