Jump to content

Gjestehavner i Norge

logget av

Recommended Posts

Jeg har ved noen anledninger hatt kunder langveisfra og fått kommentarer på Norske gjestehavner.

Ved en anledning ble det nevnt at de ikke hadde noe imot å betale havneavgift, men de skjønte ikke helt hva de betalte for. Hvor er service bygget?

Er tilbudet i her i landet dårligere enn i andre land?

Kjører selv en del bil langs fjord og fjell, og hvis toalettforholdene i gjestehavnene er like grufulle som toalettene langs veien, har vi ikke mye å skryte av.

Noen erfaringer?

Er tilbudet i her i landet dårligere enn i andre land?

Noen erfaringer?

efter att ha seglat Sörlandet ned i år, så tycker jag ikke det, ungefer som i andre land Danmark,Sverige,Tyskland.....

standarden på servicebygg varierer fra havn til havn og ikke fra land til land om man generaliserer :smiley:

kansje dom ganger man ligger i klubbhavn(frihavn) att standarden kan vare ett halvt hakk bedre..... :smiley:

S/Y Gunga Din

Interessant hva Gunga Din skriver. Du er vel en av de mest bereiste i de landene du omtaler. Det er litt flau å meddele at min erfaring med norske havner i hovedsak er endel i Oslofjorden, i Sverige fra Strømstad ned til Falsterbo, i Danmark sundet, beltene og endel av farvannene i østre del av landet (dvs ikke vestsiden), i Tyskland hovbedsakelig Kielerfjorden, Kielerkanalen og Helgoland. Er vel i grove trekk enig med Gunga Din. Vil likevel tilføye at mange danske havner er meget oversiktlige og godt tilrettelagte med vaskemuligheter, sanitæranlegg og gode fasiliteter i nærheten. I Tyskland har jeg mange steder opplevd den tyske grundigheten, hovedsakelig på godt. I de svenske havnene jeg har vært i kan det variere enormt fra gode fasiliteter som i Gøteborg, Varberg, Hälsingborg og Strømstad, til de mer "tilfeldige" systemene eksempelvis Brevik og Kyrkosund på Koster (og kunne nevnt noen flere). Norge har vel mye av den samme variasjonsbredden som Sverige? Men Norge er ikke bare Oslofjorden, så aller helst burde jeg vel holde kjenft.

det jag tycker er värre......

det er disse ungdomar(oftast) som i kommunale havner kommer o 'kräver in' havneavgiften så går de direkt til neste båt

uten att fortelle var servicebygget ligger, eller att det kreves kod för o ta sig in........ :nonod:

det beste mottagandet noensin vi fått var i en dansk klubbhavn..... :smiley:

vi kom in sent, tror klockan var 12 eller 1 på natten.......

vi gick in på ett par overett fyrer.....söker oss in till en ledig båtplass....men vi kommer ikke inn mellom pålarna, båten er

för bred........

på en annen brygge står en man o vifter med armarna (kom hit!)

vi stakk över, han hjelper oss o förtöje, o efteråt så förklarade vi att vi valde havnen o byen för att dom var medlemmer av

frihavnordningen (vi skulle bare förtöje, sove o dra vidare)

Oh så "i er med i frihavnordningen".....da åpnede han lommeboka, her er mitt plastikcard (magnetstripe) til klubbhuset, det ligger der o så pekte han på vilket hus.......

der kan ni dusje, bruke vaskemaskin osv.....

vill ni gå intill byen? er gangvegen der o under jernvegen.....krogen er sikkert åpen et par timer til,

stanna så lenge ni vill o ner ni drar så legger ni mitt plastikcard under pallen(krakk på norsk?) min båtplats er her o så pekte

han på sin båtplass

ett sådant velkomnade glömmer man ikke :smiley::smiley:

S/Y Gunga Din

Jeg henger meg litt på her: Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man i Norge - så langt jeg har observert - unnlater å benytte systemet med ledige og opptatte plasser i vanlige båthavner. Jeg synes det er urimelig at min båtplass skal ligge ubrukt i Son i de ca 6 - 7 ukene jeg seiler på ferie hvert år (arbeidsferie) samt i langhelger hvor jeg er borte. Både båtfolk og Sons handelstand ville sikkert hatt glede av at båtplassen kunne disponeres av ferieseilere og helgeseilere.

Redigert av roaldbj (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...