Jump to content

Boktips - båtrelatert


SRA

Recommended Posts

Har noen vaaage planer/håp om en lengre tur (en gang) og ønsker tips om bøker eller reiseskildringer om dette.

Sjøl er jeg mest interesert i vanlige folk på tur (ikke type Berserk) Men om andre vil bruke denne linken også til å tipse om andre båtrelaterte bøker så er det flott.

Foreslår at man da ligger inn noen få ord om boken og bokens navn

Link to post
Share on other sites

Ikke langturrelatert men:

 

Sommerens leseopplevelse var Carsten Jensens "Vi, de druknede".

Handler om Marstal og de som bodde der gjennom flere generasjoner.

Jensen tar oss fra Marstal til New Foundland til Stillehavet.

 

Også har jeg lest Slocum for n'te gang.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Markedet flommer over av slike bøker. Det er berre å gå til biblioteket å søka i databasen deira.

 

Nokre klassikarar er:

-Slocum, Sailing alone around the world

-Schyberg m.fl., Jorden rundt med Ho Ho

-Brunborg, Petersen, Rundø, Jorden rundt på tomannshånd

 

Bøkene til Ragnar Kvam Jr. er òg bra, men er av og til litt vel private.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Joshua Slocums "Alone around the World" er jo en klassiker - første mann alene rundt jorden. Bøkene til Erling Tambs - norges første langturseiler med "Teddy". Et par av disse er nyutgitt på Flyt forlag. I det hele tatt har Flyt forlag masse maritime nyutgivelser. Ellers er "Frivillig skibbrudden" av Alain Bombard nyttig lesning for den som skal på langtur. Han lot seg frivillig drive over atlanterhavet i en gummibåt og levde av det han kunne få tak i på ferden. Erling Brunborgs "Rundø" er jo ellers en norsk klassiker etter hvert.

Ellers er det jo en bråte med nyere litteratur om diverse jordomseilinger. "Alle" som gjør dette skriver jo bok etterpå. Google litt på jordomseiling, så finner du helt sikkert masse litteratur.

 

Red. Her var visst mange kjappere enn meg.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har noen vaaage planer/håp om en lengre tur (en gang) og ønsker tips om bøker eller reiseskildringer om dette.

Sjøl er jeg mest interesert i vanlige folk på tur (ikke type Berserk) Men om andre vil bruke denne linken også til å tipse om andre båtrelaterte bøker så er det flott.

Foreslår at man da ligger inn noen få ord om boken og bokens navn

 

Jeg ble veldig glad i "Det siste paradis" av Terje Dahl.

 

Jeg vet ikke om den er å få tak i lenger, dersom ikke har jeg den elektronisk. (Men er den å få tak i er det utelukket å gi bort)

Link to post
Share on other sites

Som trådstarter har jeg også en langturseiler i magen, han har vært deær i maaaaange år og pr. dag ser det ikke ut til at han får kaste loss i overskuelig fremtid. Men en hvet aldri hva fremtiden bringer så jeg har ikke hatt hjerte til å hive ham over bord enda. Som ni-ti åring leste jeg bøkene om "Kaller villevalle" - i sydhavet og -lider skibrudd. Dette er snart 30 år siden og allerede den gangen måtte jeg i i magasinet på det lokale biblioteket for å finne disse bøkene, men om de finnes er de fine for å tenne reiselysten hos de unge.

 

Bøkene til Ragnar Kvam Jr. er òg bra, men er av og til litt vel private.

Ask

 

...enig med Ask der, synes han kan bli melankolsk og til tider litt dyster, men han skriver bra...

 

Nor Siglar si bok er drepande kjedeleg.

Ask

 

.... ikke enig med Ask der, nor siglar er litt anderledes, litt mer bildebokaktig, men en fin bok den også. Fikk mer lyst å reise etter å ha lest denne enn når jeg leste bøkene til Ragnar Kvam.

 

 

Ellers er en av de tidlige norske "Rød Admiral og familien som seilte rundt jorda" en virkelig fin bok. Denne skulle jeg gjerne hatt i min samling, så om noen vet om et eksemplar som er til salgs er jeg klar.... og i denne sammenhengen; hva var "Rød Admiral"

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

"Gipsy Moth circles the world", av og med Sir Francis Chichester. Fasinerende lesing om en 66 åring (ble 67 under veis), som seiler clipperruten rundt jorda med kun en stopp.

 

Tar med i samme slengen Robin Knox-Johnstons "A world of my own". Førstemann non stop rundt kloden.

 

Er vel vanskelige å få tak, har kjøpt mine (engelske utgaver) i antikvariater. Begge finnes også i svensk oversettelse.

Link to post
Share on other sites

"Langtur" En praktisk bok for seilere. Av Jan E. Holvik. Forfatter, jordomseiler (mer enn 60000 nm bak seg, femten år med båt som bolig), båtkonstruktør, båtbygger, eks skippingmann, advokat. Bak i boken får du en liste over gode bøker som er verdt en titt. Norsk maritim forlag, Mars 2000. ISBN 82-90319-26-6.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

I en tidligere tråd med benevnelsen "Båtbiblioteket" nevnte jeg noen bøker som ikke er viktige ut fra "roman-perspektivet" men som er særdeles viktige for langtidsseilere. Dette er praktiske håndbøker som etter mitt skjønn er meget viktige ombord:

 

Nigel Calder (2001): Boatowner's Practical and Technical Cruising Manual. London: Adlard Coles Nautical

Nigel Calder (2005): Boatowner's Mechnaical and Electrical Manual. New York: International Marine/McGraw-Hill

John C. Payne (2002): Motorboat Electrical & Electronics Manual. London: Adlard Coles Nautical

 

Bøkene kjøpes billig fra www.amazon.com

Jeg drar aldri på langtur uten disse bøkene ombord.

Link to post
Share on other sites

Kan nevne et par til:

Med "Ormen Stutte" dit pepper'n gror. 1980. Fredrik E. Lange Nielsen. Aschehoug. ISBN 82-03-10386-3.

Rundt jorda med "Svanhild" -en hundre år gammel galeas. 1989. Berit Kjeldsberg. Aventura forlag. ISBN 82-588-0600-9.

World cruising routes. 1987. Jimmy Cornell. Adlard Coles ltd. ISBN 0-229-11793-7.

Link to post
Share on other sites

Mange gode bøker er nevnt. En ganske spesiell er

My old man and the sea, Skrevet av David og Daniel Hays (far og sønn).

my_old_man_and_the_sea.jpg

 

Boken er en åpenhjertig skildring av relasjonen mellom en far og hans noen og tyveårige sønn, mens de runder kapp horn i en 25 fots seilbåt.

(Båten er en Vertue, en av de flotteste og mest sjøverdige små seilbåtene som er laget...) De skriver annet hvert kapittel, og boken er også noen hakk mere åpenhjertig enn Kvams bøker. Rar bok, men en av de mere spennende reisebeskrivelser jeg har lest.

Link to post
Share on other sites

Cruising Under Sail av Eric Hiscock

cruising_under_sail.jpg

En "snadderbok" og en klassisk bibel på langferdsseiling. Skal ikke påstå at jeg har lest den perm til perm (550 sider) med sitter stadig å blar i den, og leser avsnitt. Selvfølgelig er mye utdatert og vel konservativt (britisk i tillegg...), men gir bånn solid kunnskap om "alt".

Billig er den også, ser jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...