Jump to content

Hindre groing av rur?


Muffe

Recommended Posts

Har akkuratt tatt båten opp for vedlikehold.

 

Veldig mye rur på "sylindere" til flap'sene.

 

Er det noen som har erfaring med å ha bunnstoff o.l. her for å hindre groing?

 

 

Var selvfølgelig mye rur på trim sylinderene til drevet også. Kan disse bahandles med noe?

 

(Har båten ute hele sesongen)

Link to post
Share on other sites

Jeg tar alltid bunnsoff på trimsylindere og evt trimflaps. Noen ganger virker det, andre ganger ikke. Har ikke klart å finne grunnen til at det virker eller ei. Har to flaps på båten Det ene er nå helt rent, det andre har det vært mye groe på, uten at jeg forstår hvorfor. Før du tar på bunnstoff kan du grunne med et eller annet grunnemiddel som eksempelvis benyttes hos billakkerere.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hadde båten oppe i krana idag å det var null ruer på skroget , og bedre kan det ikke bli etter over et år ute . Men på akslingen og på baug trøster var det mye , trøster virka som det var plast propeller den var full . Zinken var heller ikke ille , har 2 litt små bak og en større .Bytta dem 2 små og den store kan stå til våren . Blei veldig overaska da det var så fint under , når jeg har sett hvordan andre båter som blir tatt opp ser ut. Nå var båten min skrapa ned i fjor vår , og stoffa opp igjen fra bunn av . Veit ikke om det har så mye å si men , fikk skrapa vekk det som var og som sagt bytta et par zinkanoder . Så nå ligger jeg godt til våren vil jeg mene , var en deilig jobb å få gjort . Men trist at jeg ikke klarer å løfte høyt nok så jeg kommer på land , blir for dyrere når vår sjauen skal gjøres . Må jo ha en bil til å løfte , det er jo fort 2-3000- opp / ned .

 

Så en ting til som har blitt diskutert her å der , hva med rundopp ( veit ikke hvordan det skrives jeg ) i bunnstoffet ? Noen her som har testa det å sett at det funker , mener å ha hørt det var en her i byn som testa med null virkning . Har fått tak i rein rundopp, hadde tenkt å bruke det . Men hva er vitsen hvis det er null efekt , men tenkte når jeg først har fått tak i det så kunne jeg brukt det der det har grodd . Baugtrøster og jern var grodd , propellen bak var så godt som like fin .

 

 

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kan det ha noe med sollys å gjøre? Har vurdert å legge pressenning ned i båsen for å begrense lyset...

 

 

Eller ta et tips fra akvarieverdenen, har et på 200 l. og her fungerer det bra...

 

For å redusere groe av alger benyttes et lysrør med rett "fargetone" litt blåaktig lys.

Hva med et slikt under badeplattfoermen, stiligt blir det også :lol: :lol: :lol: :lol:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...