Jump to content

Master 820 - Trimflaps og Baugpropell.

abba2000

Recommended Posts

Hei.

Har akkurat kjøpt meg en Master 820 fra 1982. (27 fot) - Har ikke overtatt den enda.

Gammel båt, men en veldig praktisk båt.

Båten har en Volvo motor med ca. 210 Hk. Gir en marsjfart på ca. 20 knop.

Noen andre som har erfaring med denne type båt ??

Under prøvetur fikk jeg den så vidt opp i plan / halvplan.

Føler at båten er litt tung bak, og at jeg trenger medvind for å få den til å plane.

Lurer på om det kanskje kan være fornuftig å montere trim-flaps på den?? - Noen som har erfaring med dette? Type, størrelse o.l.?

Båten jeg har kjøpt har minimalt med utstyr.

Lurer også på om baug-propell kan være en smart investering?

Tilbakemelding ønskes !

Hilsen fiha.

Under prøvetur fikk jeg den så vidt opp i plan / halvplan.

Føler at båten er litt tung bak, og at jeg trenger medvind for å få den til å plane.

Hilsen fiha.

Så vidt jeg vet er Master 820 en halv-planer, så det forundrer ikke meg at den er vanskelig å få i plan :wink:

Forøvrig er baugpropell et veldig bra hjelpemiddel, og kanskje en vinsj for å spare ryggen.

Gratulerer og lykke til !

Senior-du er min helt!

Heisann. Etter og ha pratet med flere 820 eiere så er baupropell et must. Dette pga mye båt over vann og vind tar den veldig lett. At den føles treg opp kan bedres med trimflaps. Det kan også skylles at den er grodd, da blir den veldig treg.

MVH

Øystein

Tomt for Diesel nå igjen!!

Her er en test av båten fra Båtmagasinet. Regner med at det er plass under badeplattformen for montering av trimplan, men hvis plattformen er så lav, så har du jo allerede en stor fin "flyndre" som gir litt løft. :wink:

Men du er kanskje mer opptatt av å rette båten i fart? Har du noen bilder av skuta?

Senior-du er min helt!

Hei,

og gratulerer med en kjempegrei og praktisk båt.

Enig i at baugpropell er et must, baugen driver veldig når du ligger stille.

Er ellers litt i tvil når det gjelder flaps. Jeg hadde en 158hk VP uten flaps og følte aldri at jeg savnet det. Den la seg ganske greit oppå vannet, så mye som en halvplaner kan klare, ved ca. 18-20kn. Jeg hadde derimot noen sandsekker i baugen, kanske det holder for deg også?

det beste hvis feil vektfordeling er å flytte batteriel ,varmtvannstank eller vanntank lenger framover .. gjorde jeg i vinter og det ble en helt annen båt.. bville prøve å ungå sandsekker da det blir endel ekstra vekt som skal draes opp .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

• 4 weeks later...

Min Master 820 fikk påmontert flaps som dekket hele lengden, og med ett aldri så lite løft i midtpartiet. Det ble27022007.jpg forøvrig altfor mye, og båten tuppa fronten nedi sjøen, og fikk ikke opp farten i det hele tatt. Med motoren midt i båten, blir jo løft bak nesten det samme som å trykke nesa ned. Med "kun" 180 hk greide jeg derfor ikke å få fronten ut av vannet. .

Har nå reduser flapsen, og båten går mye bedre. men den er jo uansett en slik båt som setter seg på hekken når den går. Regner med at det har veldig mye å gjøre med hulrommet rundt propellen(rart design forresten). Båten min gjør maks 21 knop, men marsjer mellom 16 - 18. Har kun standard propell.

Inter 930 har en "forlenger" på skroget helt bakerst. Som en slags flaps, men ikke regulerbar. Den passer kanskje Master 820 også? Jeg vet ikke hvor store endringer de har gjort med skroget, hvis de har endret noe i det hele tatt.

Den går iallfall pent i sjøen, og brukbar fart til å være halvplaner.

hei sossin

har vurdert et slikt "planebrett" på båten min også men du hadde altså ikke noe godt resultat med dette.

du har 180 hk mens jeg har 165 hk da vil du vel ikke anbefale meg dette.

Snakket lenge med Åsmund Mathiassen på Inter Boat og han sa det kostet ca 4000,-

Han sa det at på 9300en så er den flate flyndra under propellen bak til roret er byttet til et rundt kraftig rør slik at båten legger seg innover i sving på full fart og ikke utover slik som min i allefal gjør og farten dempes betraktlig.

Jeg hadde på følelsen at båten var baktung, og meningen var da å både skape en lenger bunn, samt noe spesifikk løft. Men som sagt dette virket ikke særlig godt. Skulle jeg gjordt dette på ny ville jeg heller gått til innkjøp av justerbare flaps, og gjerne brukt strekkfisker i stedet for hydraulisk styring(spørsmål om pris og virkning.) Med strekkfisker kan en da justere inn akkurat det lille løftet som blir riktig i forhold til motorkraft etc.

Med min erfaring hadde jeg ikke brukt energi på det med 165 hk, da en uansett har litt for lite krefter til å få båten opp.

Selv nå mens jeg ennå har noe igjen av brettet, sitter båten med samme vinkel som før, og samme fart. Jeg tror at dette store hulrommet ved propellen "trekker" rompa ned uansett, og at å løfte dette opp blir å sloss med vannkreftene uten å vinne noe.

ser ikke så godt utformingen av den tunellen . men jeg støpte noe lignende på min hifo i vinter , med stor fremgang når det gjelder fart.. skulle hatt et bilde fra undersiden slik at det går ann å se helheten på tunellen din :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Sånn ser det ut på min Skilsø.

dsc00673.jpg

Hydrualiske trimplan og en slags hvelving over propellen.

Jeg ville valgt elektriske trimplan (feks noe som disse Lenco Trimplan). Elektriske for å slippe unna hydraulikkrør og tank inne i båten, jeg har tanken i akterkabinen :nonod: og det har sine bakdeler.

Jeg monterte elektriske trimplan på forrige båten, og var kjempefornøyd. Lett å montere, monteringsanvisningen var faktisk lettforståelig og det eneste verktøyet jeg trengte var en boremaskin, noen bor og sikaflex (og selvfølgelig litt elektrogreier for tilkoblingene)

Jeg er litt uenig i å montere flyndrer, vinger eller trimplan uten justering. Noen ganger kan det være greit å kunne sidekompensere litt også istedetfor å plassere passasjerer og annen "last" for å slippe at skuten heller til ene siden, ihvertfall ombord i Skilsø'en :smiley:

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)