Jump to content

Yanmar 55 - Merkelig startoppførsel


Ronny the runner

Recommended Posts

Det må også kunne la seg gjøre å koble styrekabelen til starteren "rundt" startbryteren og direkte på pluss for å kunne utelukke feil i startbryteren*. Original bryter er neppe billig. (Det er vel derfor noen monterer ekstra bryter når det oppstår feil i den originale).

 

*Tilføyd:

Med muligheter til enkelt å avbryte styrestrømmen ved start.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
  • 10 måneder senere...
Har en BIAM 800 med en YANMAR 55 Hk fra 1986. I det siste har motoren ikke nødvendigvis startet på første vri. Dvs. startmotoren eller et rele eller noe gir et lite klikk, men ingenting skjer. Startmotoren sviver ikke rundt. Jeg tar nøkkelen tilbake og forsøker igjen. Den starter alltid etter maksimalt to slike "klikk", så den er jo på en måte pålitelig.

 

Har en Yanmar 4JH3 HTE (96hk) fra 2006 med akkurat samme symtomene.

Vrir om nøkkelen, ser at det blinker litt i lysene for oljetrykk og lading, men ingenting skjer.

Vrir en gang til, starteren slår inn og motoren starter på brøkdelen av et sekund.

De siste dagene har det blitt både 3-4-6-8.. ganger som skal til før startern slår inn.

 

Var nede i båten i går kveld og beveget litt på noen ledninger/koblingspunkter bak tenningslåsen og i nærheten av starteren. Sprayet også litt forsiktig med CRC elektro 2-26 på noen koblingspunkter.

Forsøkte oppstart igjen, og motoren startet på første forsøk alle de 5-6 gangene jeg prøvde.

Lurer på om det kan være så enkelt som dårlig kontakt? Skal bli interessant å se videre utover i sesongen.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Lurer på om det kan være så enkelt som dårlig kontakt? Skal bli interessant å se videre utover i sesongen.

Spørs om det er interesant å se på hvis du ligger på en holme uten å få start på skuta. Har du en misstanke om dårlig kontakt, så bør du snarest gå over alle koblingene det er snakk om her. Ikke bare med spray, med også sjekke kontaktflatene på koblingene. Da har du ihvertfall elliminert bort denne feilkilden, og sjansen for "interesante" overaskelser utover sesongen er betydelig redusert.

Redigert av `MINA' (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post

Vi hadde en 77 hk der dette skjedde. Vi skrudde opp startmotoren og fikk snudd på denne magneten som ligger der, da funket det bra i årevis etterpå... Den var helt slitt ned på ene siden, men som sagt gikk det ann å snu den... Men det var noe pes å få opp startmotoren, den var neppe lagd for å tas opp så jeg tror vi måtte herje litt og lage nye huller osv... Det var min far som fikset den så jeg kan høre med han hvordan han gjorde dette og litt nermere hva som var galt... Trenger jo ikke være det samme på din...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg har det også slik på min Yanmar 4HJ. Nå har den gått over 10000 timer og fungerer fortsatt perfekt, men synes allikevel det er ubehagelig at ikke starteren alltid fungerer på første forsøk. Har ikke rukket å feilsøkt dette enda. Det er hitachi-starter på disse motorene og de skal holde høy kvalitet. JEg utelukker ikke at det kan være noe tull med panelet da det har ligget under vann mange ganger når jeg har seilt i storm.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...