Jump to content

Yanmar 55 - Merkelig startoppførsel

Ronny the runner

Recommended Posts

Har en BIAM 800 med en YANMAR 55 Hk fra 1986. I det siste har motoren ikke nødvendigvis startet på første vri. Dvs. startmotoren eller et rele eller noe gir et lite klikk, men ingenting skjer. Startmotoren sviver ikke rundt. Jeg tar nøkkelen tilbake og forsøker igjen. Den starter alltid etter maksimalt to slike "klikk", så den er jo på en måte pålitelig. Men dette er en smule irriterende. Startmotor har vært inne på service uten at det ble funnet at det var noe galt med den. Jeg har nylig kjøpt båten og forrige eier gjorde meg oppmerksom på dette. Han hadde ikke glødet før start. Forsøkte med å la nøkkelen stå i startposisjon noen sekunder før siste vridning til start, i den tro at jeg da glødet, men dette hjalp ikke. Er den noen som har hatt liknende problemer. Kan det være en kondensator eller et rele et sted som må skiftes? Eller bare dårlig kontakt? :confused:

Edited by Ronny the runner (see edit history)

Det kan høres ut som om du har en startkrets med et hjelperelé som skal avlaste styrestrømmen fra tenningslåsen. I og med at det kommer et klikk når du prøver å starte, er trolig kretsen fra tenningslåsen i orden og jordingen på releet i orden.

Man må da finne ut om styrestrømmen er i orden ned til startmotoren. Den enkleste måten å lokalisere en slik feil er å bruke et voltmeter. Du kobler da den ene ledningen fra voltmeteret til pluss polen på startbatteriet. Hvis du får det til, er det fordel å ikke koble til polskoen,men direkte på batteripolen. Jeg skal ikke gjøre mye feilsøking før jeg setter en liten karosseriskrue fast i polskoen så jeg slipper å fikle med kontakten.

Så er det neste skrittet å finne ut om man har spenning og strøm ned på terminalen for styrestrøm nede på startmotoren. Normalt er dette en relativt tynn ledning med kabelsko festet til enten en spadeterminal eller ringterminal ved siden av den tykke ledningen somkommer fra batteriet. Det er viktig å måle spenningen der mens man får hjelp til å vri på tenningen. Kabelen må være tilkoblet for ellers måler man uten belastning.

Man må gjøre det samme som jeg nevnte ved batteriet, mål ikke på kabelskoen men på den delen som går inn i startmotoren.

Hvis man får et klikk og mindre enn en volt i penningsfall, så er styrekretsen i orden og feilen trolig i startmotoren. Det er en liten risiko for at innslagreleet har utvendig minus, og da må man gjøre samme kontroll på minus.

Får man imidlertid et større utslag på voltmeteret, kan vi begynne å lete etter spenningsfallet soml igger et sted mellomder du fikk stort utslag og lite utslag. Det er da bare å flytte målespisen bakover i anleggets skjøter. Begynn med å måle på kabelskoen og arbeid deg opp mot releet. Jeg vil tro at feilen ligger i en dårlig kontakt på en av kabelskoene, og mest sannsynlig nede på starten for der er det mest vibrasjon.

Du vil sannsynligvis ikke får begrenset med muligheter, for du sier motoren starter på andre forsøket. Det kan svare seg å dra litt i kabelskoene og kjenne på kabelskoenes forspenn.

Jeg vil ikke anbefale deg å banke på startmotoren. Mange Japanske motorer har startmotorer med faste magneter. Banker du på feil sted med en hammer, kan du knuse en magnet. Huset rundt ankeret er veldig tynt, og tåler ikke smedens arbeidsmetoder.

lykke til

Edited by Ole Petter (see edit history)

:crazy:

Hei.

Har Yanmar 4JH2UTE, 1998 mod. som også oppfører seg slik. Trodde som du at batteriet var svakt eller at startreleet fusket, men fant ingen feil. Nå har jeg merket fenomenet enkelte ganger i noen år uten at det har blitt verre, bryr meg ikke så mye lenger.

Mener å ha lest på http://www.freeboards.net/?mforum=yanmarhelp at det skyldes at startmotoren kan stå i en ugunstig posisjon for å slå inn i kransen og ved gjentatte startforsøk vil den gå i inngrep. Kan vel også hjelpe å rikse litt på på veiven.

Trenger ikke gløde, motoren starter på første slaget, muligens ved sterk kulde at det kan være til hjelp å gløde.

mvh

Haba

Edited by Haba (see edit history)

Kan godt være noe i det Haba sier, og hvis du har god spenning på styrestrømmen må man gå videre,kanskje i den retning.

Når startmotorer begynner å oppføre seg slik som Haba er inne på, skyldes dette allikevel ofte en kombinasjon av elektrisk feil og mekanisk treghet.

I startmotorens innslagrele er det to spoler, en innslagspole og en holdespole. Når man setter på styrestrøm aktiviseres begge spolene, men innslagspolen er den kraftigste. Den andre enden på innslagspolen er koblet til den ene børste på ankeret, og får jord gjennom ankeret.

Strømmen gjennom innsagspolen går derfor også gjennom ankeret, som begynner å rotere sendt rundt samtidig som bendiksdrevet trekkes fremover. Tuppen på bendiksdrevet er skråskåret, og derfor skal det nærmest være umulig å ikke treffe startkransen riktig.

Når starteren går rundt fordi anker og feltviklinger får strøm fra den tykke kabelen, mister innslagsspolen jord, og det er da bare holdeviklingen som holder bendiksdrevet inne.

Så når starteren ikke treffer riktig, er dette ofte fordi ankere ikke begynner å rotere under den fasen hvor tennene på starteren skal smyge seg inn mellomtenne på startkransen.

Kan også være litt dårlig kontakt på et enkelt sted på kommutator slik at spenningsfallet reduserer effekten i innslagspolen med de følger at ankeret heller ikke roterer. Et halvgjertet innslag hvor effekten i releet er akkurat nok til å gjøre svært lite annet enn å forvirre båteieren.

Lykke til igjen.

Skal ta en runde med voltmeteret. Sjekke kontakter. I og med at starteren har vært "overhalt" nylig - bør det ikke være noe med den.

Er akkurat blitt medlem på Båtplassen.no og er virkelig begeistret over all positiv respons. Takk til alle som har kommet med gode råd!

:blush:

Hei.

En liten retting angående "gløding ". Har sjekket med servicemanualen og der står glødeenheten omtalt som "optional"

Det betyr vel at det normalt ikke er gløding på motoren selv det står på tenningsnøkkelen. Men så kaldt er det neppe når vi bruker båten at det er nødvendig med "glødeenheten."

mvh

Haba

Tja.

Startdrevet er fra fabrikken skråskåret. Med tiden ser det ikke slik ut. Jeg har vært borti at det butter.

Lite strøm frem til innslagsreleet/starter kan ofte være en årsak, det beste tipset er som allerede gitt å starte med batteriskoene.

Nå er dette en gammel motor. Mitt beste tips er at kontaktpunktene i innslagsreleet har takket for seg. Det betyr nytt innslagsrele. Ikke prøv å reparer dette, som oftest er det mye jobb som i siste instans funker dårlig.

Til tider er det startkransen som er utslitt, slik var det på den motoren jeg har nå. Jeg filte opp tennene med bruk av en vinkelsliper. Det er kanskje ikke alle som fikser det.

:rolleyes:

Hei igjen.

Nok engang rettelse vedr. gløding på Yanmar.

Ved nærmere ettersyn viser det seg at det er montert et glødeelement (400W) på min motor 4JH2UTE.

Det er plassert rett foran luftinntaksmanifolden.

Kan skimtes til venstre omtrent midt på den røde gasskabelen.

Har aldri glødet motoren for den starter på første slaget.

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2988/4jh2ute_rez.jpg

mvh

Haba

Edited by Haba (see edit history)

Hadde 55 Hk Yanmar -88 mod. Den hadde ingen gløding og trengte det heller ikke. Den startet veldig lett selv i mange kuldegrader. Suveren motor!

Hvis du skal gå med voltmeter og sjekke ettet spenningsfall så har det ingen ting for seg så lenge du ikke har belastning, Dvs at du må måle mens du forsøker å starte ellers er det ingen vits, men det vet du sikkert.

Edited by OLPI (see edit history)

Hei.

Går ut fra at det er en 4JH... motor slik jeg også har. Her er selve tenningslåsen et svakt punkt. Har selv dette problemet, men et par kakk på selve tenningslåsen, og motoren starter. Så til vinteren skal den ut og sjekkes/byttes.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har også hatt samme motor fra samme år tidligere - og nøyaktig samme problem. Hos meg begynte det med en gang i ny og ne og ble oftere og oftere. Fant til slutt ut at det var relèet. Tok det ut og renset det og da gikk alt så mye bedre.

Vet noen hvor dette releet sitter? Ser at det er et relee et sted i brukermanualen, men finner ikke ut om det sitter under der tenningsnøkkelen settes inn (instrumentpanelet) eller nærmere motoren.

MVH

Ronny

Vet noen hvor dette releet sitter? Ser at det er et relee et sted i brukermanualen, men finner ikke ut om det sitter under der tenningsnøkkelen settes inn (instrumentpanelet) eller nærmere motoren.

MVH

Ronny

Er noen år siden jeg hadde denne, men mener at releèt sitter på selve starteren.

Vet noen hvor dette releet sitter?
Reléet sitter på/er en del av startmotoren.

Er vel greit å få tak i en ny tenningslås til en slik motor?
Det burde et Yanmarverksted kunne skaffe, men den er helt sikkert svindyr. Men en kan jo kjøpe en uorginal tenningslås fra f.eks. Clas Ohlson. Jeg har en slik liggende, men synes den er litt raklete, så jeg har ikke fått meg til å montere den. Men den er i hvert fall ikke så dyr, kr.139,- art. nr. 25-534.

Det jeg har tenkt å gjøre, er å ta ut tenningslåsen og sjekke om det er noe jeg kan gjøre med den. Et annet alternativ er å montere en trykkbryter ved siden av tenningslåsen for selve startfunksjonen.

Ellers har jeg skannet inn hele servisemanualen for 4JHE motorene, og du finner den her.

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har hatt 4JH-TE 1985 modell (55 HK) med samme problem. Det klikket i startreleet - så det var ikke noe i veien med tenningslåsen. Måtte ha hjelp til å banke på startmotoren mens jeg hadde tenningsbryteren i startpos, og det hjalp. Kunne ikke ha det sånn og byttet startmotoren, og problemet var løst.

Et annet alternativ er å montere en trykkbryter ved siden av tenningslåsen for selve startfunksjonen.

Det har jeg gjort på min gamle Volvo Amason for mange år siden! Fungerer fint som bare det fremdeles!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Var nede i båten å testet litt. Det klikker i noe relee eller noe ved startmotoren - virker nesten som om startmotoren forsøker å gå ut. Da er det vel neppe tenninga. Kan virke som om startmotoren prøver å gå ut i kontakt med motoren, men ikke kommer til .... etter et par feilstarter er kanskje tannhjula riktig i forhold til hverandre og startmotoren tar tak. Litt rart dette da forrige eier sa at startmotoren hadde vært til ettersyn etter at dette problemet oppstod. Men altså: det som er sikkert er at startmotoren gir fra seg et klikk - ganske tydelig. Det må da bety at tenninga virker?

Er overveldet over all hjelp som har kommet via båtplassen. Håper å kunne bidra selv etter hvert som jeg får litt erfaring med disse tingene.

MVH

Ronny