Jump to content

Hydraulisk styring


Birchwood 320

Recommended Posts

Dersom du ikke har dokumentasjon så trur jeg med sikkerhet at du finner det på internett, hvilken type styring har du?

 

Normalt sett så vil styringen være tyngere mot den ene siden kontra den andre, dette pga propell strøm/vridning.

 

Dersom du har en båt som er produsert i "varme" land så bruker de tykkere olje. Det som hjelper i de fleste tillfeller er å bytte ut oljen til tynnere olje. I noen tillfeller har båteieren gått opp i slangedimensjon på hydrauliske langene for å redusere friksjonen. Sistnevnte må være i yterste konsekvens.

 

 :seeya:

:smiley:

 

Hei igjen,

 

På rattpumpa står det Tenfjord og båten er en norsk Viksund 900 Futura. Men jeg mistenker forrige eier for å ha etterfylt olje som ikke er riktig.. Å blande er kanskje ikke bra.  Heslt vil jeg skifte ut all oljen.

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke til denne båt typen, men har du 2 styreposisjoner? Dersom ja, så må  lufteprosedyren for 2 styreposisjoner følges.

 

Bytte olje skal normalt ikke by på noe utfordringer, godt med olje, trakt, lufteslanger og en god kompis til å hjelpe til.

 

Dersom du skal bytte ut oljen så har jeg personlig gått for en 15 olje, tynn og fin.

 

Skal sjekke litt på Tenfjord.....

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke til denne båt typen, men har du 2 styreposisjoner? Dersom ja, så må  lufteprosedyren for 2 styreposisjoner følges.

 

Bytte olje skal normalt ikke by på noe utfordringer, godt med olje, trakt, lufteslanger og en god kompis til å hjelpe til.

 

Dersom du skal bytte ut oljen så har jeg personlig gått for en 15 olje, tynn og fin.

 

Skal sjekke litt på Tenfjord.....

:wink:

 

OK John_Kr! Takker for svarene!

 

Jeg har kun 1 styreposisjon. Jeg tar kontakt med produsenten og hører om det finnes noe dok. på dette. Jeg er helt blank på oljeskifty evt lufte prosedyrer for slike styringer.

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Ser hos båtmagasinet at noen har spurt om noe som jeg også lurer på i forbindelse med båten jeg har kjøpt.

Spørsmålet lyder:

Er hydraulisk styring et must eller bare kjekt å ha på en 20 fots båt med 90 hk motor? Og hvordan er vedlikehold og holdbarhet i forhold til teleflex?

Jeg har bestilt Evinrude sin e-tech modell og den er jo litt lettere enn en 4- takter om det har noe å si.

 

Kjekt med noen synspunkter fra dere med erfaring.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Hei

Hydraulisk styring er presist, rattet står i den posisjonen du slipper det på(dreier ikke videre).minimalt vedlikehold og til slutt sikkerheten. Min nabo fikk seg en liten tankevekker da teleflexwiren røk tvers av på en Askeladden 515 Freestyle- kun 3 år gammel og få timer. Hva om denne går av i 35 knop?? Da må du ha dødmannsknappen på deg,ellers......

Det er jo dyrere, men det får du igjen når du selger båten.

 

Mvh/ Sven Arild

Link to post
Share on other sites

Og hvis du kjøper en, så kjøp for all del ikke en med UBALANSERT sylinder. Da er du f eks ikke tilbake i samme posisjon med motoren når du har dreid rattet i den ene retning og så dreier den samme antall omdreininger tilbake. Skjønner ikke at noe kunne lage noe slik - og verre at noan kan kjøpe noe slikt :rolleyes::crazy:Her står det jo en del...

 

(på en BALANSERT sylinder - den som er ok å kjøpe - går stanga ut i BEGGE endene av sylinderen)

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse"ultraflexkablene" som er av eldre årgang holder nok mye bedre enn de som produseres idag. Husk at i en saktegående båt (snekke etc.) så er det ikke forbundet med så mye fare at styrewiren ryker av. Mang båter av denne typen har også rorkult eller en nødstyringsinnretning som kan brukes om slik skjer. På hurtiggående med "outboard" ville jeg ha brukt de ekstra kronene på skikkelig styring med tanke på komfort og sikkerhet.

 

Sven Arild

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at jeg også har UBALANSERT sylinder på min Yamarin. Når jeg kjører i sterk sidevind så roterer rattet sakte men sikkert mot vinden. Rattet kommer aldri tilbake til nøytral etter en slik kjøretur.

 

Før jeg oppdaget dette så justerte jeg rattet slik at det stod i nøytral, etter en lengere kjøretur i litt dårlig vær med mye ratting så var rattet fullstendig ut av senter. Oppdaget etterpå at rattet roterte sakte men sikkert mot den ene siden. Antar at dette skyldes indre oljelekasje i pumpen (rattet). Det vil bli bedre dersom man benytter litt tykkere olje vil jeg anta.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har hatt Sleipner sin hydrauliske styring i 15 år. Det har vært så å si umulig å få ut lufta på den skråstillte pumpa inne. Etter at jeg gikk over til ATF olje for noen år siden har den fungert glimrende. Etterpå så jeg at ATF olje ikke var anbefalt, hvorfor vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Unskyld, Nibba - at jeg "missbruker" tråden din......

 

Men, er det noen som har sett en slik hydraulisk styring, noen gang? Må si jeg stusset når jeg så dette bilde ----> Bilde

 

.... er liksom vandt med at det er en styreklokke (rund og svart, til venstre i bildet...) og en lang hydraulisk sylinder (som drar / dytter i rorstammens arm). Men en slik "dings"......? :rolleyes: det er jo tydelig at selve bevegelses-enheten er den til høyre i bildet.........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...