Trude III Svart 30.Juli.2004 Del på Facebook Svart 30.Juli.2004 Dersom du ikke har dokumentasjon så trur jeg med sikkerhet at du finner det på internett, hvilken type styring har du? Normalt sett så vil styringen være tyngere mot den ene siden kontra den andre, dette pga propell strøm/vridning. Dersom du har en båt som er produsert i "varme" land så bruker de tykkere olje. Det som hjelper i de fleste tillfeller er å bytte ut oljen til tynnere olje. I noen tillfeller har båteieren gått opp i slangedimensjon på hydrauliske langene for å redusere friksjonen. Sistnevnte må være i yterste konsekvens. Hei igjen, På rattpumpa står det Tenfjord og båten er en norsk Viksund 900 Futura. Men jeg mistenker forrige eier for å ha etterfylt olje som ikke er riktig.. Å blande er kanskje ikke bra. Heslt vil jeg skifte ut all oljen. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
John_Kr Svart 30.Juli.2004 Del på Facebook Svart 30.Juli.2004 Nå kjenner jeg ikke til denne båt typen, men har du 2 styreposisjoner? Dersom ja, så må lufteprosedyren for 2 styreposisjoner følges. Bytte olje skal normalt ikke by på noe utfordringer, godt med olje, trakt, lufteslanger og en god kompis til å hjelpe til. Dersom du skal bytte ut oljen så har jeg personlig gått for en 15 olje, tynn og fin. Skal sjekke litt på Tenfjord..... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 30.Juli.2004 Del på Facebook Svart 30.Juli.2004 Jeg fant bare styresystemer for tyngere skip, men fant dette...... http://www.batmagasinet.no/baatweb/bmweb.n...nsf/pages/48084 Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Trude III Svart 31.Juli.2004 Del på Facebook Svart 31.Juli.2004 Nå kjenner jeg ikke til denne båt typen, men har du 2 styreposisjoner? Dersom ja, så må lufteprosedyren for 2 styreposisjoner følges. Bytte olje skal normalt ikke by på noe utfordringer, godt med olje, trakt, lufteslanger og en god kompis til å hjelpe til. Dersom du skal bytte ut oljen så har jeg personlig gått for en 15 olje, tynn og fin. Skal sjekke litt på Tenfjord..... OK John_Kr! Takker for svarene! Jeg har kun 1 styreposisjon. Jeg tar kontakt med produsenten og hører om det finnes noe dok. på dette. Jeg er helt blank på oljeskifty evt lufte prosedyrer for slike styringer. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Avsluttet2 Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Ser hos båtmagasinet at noen har spurt om noe som jeg også lurer på i forbindelse med båten jeg har kjøpt. Spørsmålet lyder: Er hydraulisk styring et must eller bare kjekt å ha på en 20 fots båt med 90 hk motor? Og hvordan er vedlikehold og holdbarhet i forhold til teleflex? Jeg har bestilt Evinrude sin e-tech modell og den er jo litt lettere enn en 4- takter om det har noe å si. Kjekt med noen synspunkter fra dere med erfaring. tj Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 Hei Hydraulisk styring er presist, rattet står i den posisjonen du slipper det på(dreier ikke videre).minimalt vedlikehold og til slutt sikkerheten. Min nabo fikk seg en liten tankevekker da teleflexwiren røk tvers av på en Askeladden 515 Freestyle- kun 3 år gammel og få timer. Hva om denne går av i 35 knop?? Da må du ha dødmannsknappen på deg,ellers...... Det er jo dyrere, men det får du igjen når du selger båten. Mvh/ Sven Arild Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 Eller som i min Viksund 27, der Teleflex'en rustet av etter 24 år ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hanne_V Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 I tillegg trekker den ikke til siden som en teleflexstyring når du kjører fort. Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
OT-flyktning Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 (redigert) Og hvis du kjøper en, så kjøp for all del ikke en med UBALANSERT sylinder. Da er du f eks ikke tilbake i samme posisjon med motoren når du har dreid rattet i den ene retning og så dreier den samme antall omdreininger tilbake. Skjønner ikke at noe kunne lage noe slik - og verre at noan kan kjøpe noe slikt Her står det jo en del... (på en BALANSERT sylinder - den som er ok å kjøpe - går stanga ut i BEGGE endene av sylinderen) Redigert 6.Februar.2005 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 (redigert) Disse"ultraflexkablene" som er av eldre årgang holder nok mye bedre enn de som produseres idag. Husk at i en saktegående båt (snekke etc.) så er det ikke forbundet med så mye fare at styrewiren ryker av. Mang båter av denne typen har også rorkult eller en nødstyringsinnretning som kan brukes om slik skjer. På hurtiggående med "outboard" ville jeg ha brukt de ekstra kronene på skikkelig styring med tanke på komfort og sikkerhet. Sven Arild Redigert 6.Februar.2005 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 I min forrige båt som gikk i 47 knop hadde jeg ubalansert styring, det var bare en kvart ratt-omdreining i forskjell opleved det aldri som et problem Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 Jeg vil anta at jeg også har UBALANSERT sylinder på min Yamarin. Når jeg kjører i sterk sidevind så roterer rattet sakte men sikkert mot vinden. Rattet kommer aldri tilbake til nøytral etter en slik kjøretur. Før jeg oppdaget dette så justerte jeg rattet slik at det stod i nøytral, etter en lengere kjøretur i litt dårlig vær med mye ratting så var rattet fullstendig ut av senter. Oppdaget etterpå at rattet roterte sakte men sikkert mot den ene siden. Antar at dette skyldes indre oljelekasje i pumpen (rattet). Det vil bli bedre dersom man benytter litt tykkere olje vil jeg anta. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Avsluttet2 Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 Oki.... Tolker dette slik at hydraulisk styring er et must på grunn av sikkerheten, men at det ikke er noe som er nødvendig første sesongen. takker for synspunkter tj Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 2.Juni.2005 Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 Hvilken olje anbefales ????? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 2.Juni.2005 Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 Hydraulikkolje er greit. Sitér dette innlegget Link to post
Flem340 Svart 2.Juni.2005 Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 På sleipner sin hyd. styring anbefales Hydraulikk olje ISO 32. Må ikke brute ATF oljer eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 2.Juni.2005 Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 Jeg har hatt Sleipner sin hydrauliske styring i 15 år. Det har vært så å si umulig å få ut lufta på den skråstillte pumpa inne. Etter at jeg gikk over til ATF olje for noen år siden har den fungert glimrende. Etterpå så jeg at ATF olje ikke var anbefalt, hvorfor vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 2.Juni.2005 Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 Unskyld, Nibba - at jeg "missbruker" tråden din...... Men, er det noen som har sett en slik hydraulisk styring, noen gang? Må si jeg stusset når jeg så dette bilde ----> .... er liksom vandt med at det er en styreklokke (rund og svart, til venstre i bildet...) og en lang hydraulisk sylinder (som drar / dytter i rorstammens arm). Men en slik "dings"......? det er jo tydelig at selve bevegelses-enheten er den til høyre i bildet......... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ternen32 Svart 2.Juni.2005 Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 Ser for meg at her må være noe som mangler..... kan jo ikke være my kraft x arm på den,, ?? Denne burde jo også hatt en solid innfesting, jeg kan ikke se at det er noe mulighet for det der ?? Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.