Birchwood 320 Startet 17.Januar.2004 Del på Facebook Startet 17.Januar.2004 Hvem selger hyd. styringer. Ser på Maritim , men er der andre?? Hvor stor trenger eg nå motor er 270 hk V8 Diesel?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2004 Del på Facebook Svart 17.Januar.2004 Sleipner i Fredrikstad er en av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 17.Januar.2004 Del på Facebook Svart 17.Januar.2004 Jeg mener jeg har Tenfjord's hydrauliske styresnekke og sylinder om bord. Sende sylinderen til service for noen år siden og fikk fantastisk service. Husker ikke igjen det korrekte firmanavnet, men mener Tenfjord var med. Finner ikke disse på nettet eller i telefonkatalogen.no Mulig de er nedlagt, men fant denne: E T Hydraulikk AS --------------------------- Besøksadresse Grytestranda 6265 Vatne Telefon 70 21 04 40 e-post postmaster@et-hydraulikk.no De har en Arne Tenfjord som disponent. Mulig det er samme firma under nytt navn. Men det kan også tenkes at jeg bommer fullstendig. Kan ikke skade å ta en telefon eller sende de en mail. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 18.Januar.2004 Del på Facebook Svart 18.Januar.2004 Her har du en til: Vetus. Importør: William Knudsen AS Postboks 3 - Lurudveien 5 - 2020 Skedsmokorset. Tlf: 63 87 17 00 - Fax: 63 87 88 83 - Epost: post@williamknudsen.no Sitér dette innlegget Link to post
Skin Svart 18.Januar.2004 Del på Facebook Svart 18.Januar.2004 Tenfjord styremaskiner er kjøpt opp av Ulstein. De heter vel Ulstein Tenfjord AS eller noe i den duren. Jeg vet ikke om avdelina som tok seg av hydr. styring til fritidsbåter fulgte med på kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
H.H Svart 18.Januar.2004 Del på Facebook Svart 18.Januar.2004 Tenfjord styremaskiner er kjøpt opp av Ulstein. De heter vel Ulstein Tenfjord AS eller noe i den duren. Jeg vet ikke om avdelina som tok seg av hydr. styring til fritidsbåter fulgte med på kjøpet. Ulstein er kjøpt opp av Rolls Royce, og heter nå Rolls Royce Marine. De produserer fortsatt Tenfjord serien og har tlf 70208800 fax 70208900 Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.Januar.2004 Del på Facebook Svart 18.Januar.2004 Rolls Royce/Tenfjord er et produkt i toppklassen. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 18.Januar.2004 Del på Facebook Svart 18.Januar.2004 Kjøpte min styring i Sanviken, Bergen. Italiensk produkt. Fornuftig pris, har fungert i 6 år uten problemer. http://www.gulesider.no/gsi/tolink.do?bkod...s.do&itemId=MUP Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Loma Svart 28.Mars.2004 Del på Facebook Svart 28.Mars.2004 Eg har problemer med tungt ratt. Har ein Nimbus med Sea Star rattpumpe som er veldig tung å bruke, har prøvd med å skifte til tynnere olje men det hjalp ikkje. Autoploten fungerer heller ikkje som den skal (Autohelm 6000) Mellom rattpumpa og sylinderen er det blanke plastslanger (fabrikkmontert) Noen som har eit tips om kva som er galt? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.Mars.2004 Del på Facebook Svart 28.Mars.2004 Har du hatt dette opplegget hele tiden og den har blitt tregere etterhvert? Eller er det nyinstallasjon, da kan det jo være at sylinderen har for lite areal i forhold til rattpumpa di. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Mars.2004 Del på Facebook Svart 28.Mars.2004 Har du forsøkt å løse cylinderen fra roret, for dermed å finne ut om det er den hydrauliske delen som er treg - eller om det rett og slett er roret (evt. hekkaggregatet)? Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Loma Svart 28.Mars.2004 Del på Facebook Svart 28.Mars.2004 Takk for at det er noen som interreserer seg for mitt problem, og vil hjelpe. Eg kjøpte båten i fjor med tungt ratt, forige eigeren opplyste at dette var vanleg på denne båttypen, men det har eg funne ut at det er det ikkje. Eg har prøvd å løyst sylindaren frå men det er fortsatt tregt, kansje litt lettare men ikkje så lett som det skal være. normalt skal du kunne tørne rattet med ein fing men det går ikkje her. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Mars.2004 Del på Facebook Svart 28.Mars.2004 Hei igjen Loma, Ut fra det du nå forklarer sitter jeg med et inntrykk av at du har en mekanisk treghet i det hydrauliske systemet ditt; enten ved at rattpumpen bremses av friksjon eller ved at cylinderen er tung å bevege. Kanskje burde du vurdere å tappe oljen av systemet - og så prøve de mekaniske delene bare med "luft"? Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Loma Svart 28.Mars.2004 Del på Facebook Svart 28.Mars.2004 Det er mulig det er ein makanisk feil i sylinderen, men ikke i pumpa, for det er ei pumpe på flybrigden og som er like treg. i et sånt system er det mange ventiler (to pumper og autopilot) og eg har mest tru på dårleg gjennomstrømming av olje ein plass, men kor? Kva er mest utsatt? Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 28.Mars.2004 Del på Facebook Svart 28.Mars.2004 Du får begynne å krype etter slangene i fra styresylinderen og frem til der slangene fordeler seg til de to styreposisjonene. Siden det er plastslanger kan det være at det er knekk på en, eller at den ligger i klem. Det kan teoretisk være noe feil med styresylinderen din, men jeg har mere tro på en innsnerving av oljestrømmen. Det er nok at en av slangene er innsnervet, roret vil gå tregt begge veier. Sitér dette innlegget Link to post
akkar Svart 23.April.2004 Del på Facebook Svart 23.April.2004 noen som har hørt om denne styringen , eller har en link til en side med bilder av denne . Har planer om å montere en slik styring på en finnmaster med en 115 hk Honda . Sitér dette innlegget Link to post
akkar Svart 23.April.2004 Del på Facebook Svart 23.April.2004 sorry glemte å skrive hva styringen het ( HYDRAFLEX ) Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 26.Juli.2004 Del på Facebook Svart 26.Juli.2004 Hei, Jeg har litt slakk i styringen på min båt. På rattpumpa står det Tenfjord og jeg har ikke flere styreposisjoner. Det er en skrue i toppen av den. Hva slags olje brukes og kan det hjelpe å fylle olje (lufte?). Har noen erfaring med dette? Flott hvis noen kan svare meg! Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
John_Kr Svart 26.Juli.2004 Del på Facebook Svart 26.Juli.2004 Du skal bruke vanlig hydraulisk olje (Statoil HydraWay HMA 15), samme som brukes på anleggsmaskiner. Her har du forskjellige viskositet, jeg anbefaler at du skaffer deg 15 olje. Den skruen på toppen er påfyllingshull for olje (oljetank). Den skal være full. Angående lufting så gjøres det iht instruksjonsbok. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
`MINA' Svart 26.Juli.2004 Del på Facebook Svart 26.Juli.2004 Hei Står en del om dette her og her . Gå inn på emneoversikten. Der finner du en del om dette Mvh [glow=red,2,300]GeV [/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Birchwood 320 Svart 26.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2004 I min nye hyd.styring fra Maritim skal der brukes Viskositet 32 Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
John_Kr Svart 26.Juli.2004 Del på Facebook Svart 26.Juli.2004 I min nye hyd.styring fra Maritim skal der brukes Viskositet 32 Dette er en merkbar tykkere olje, men man må/bør følg instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Birchwood 320 Svart 27.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2004 VIskositet 32 er etter min BRukerhandbok. Det er viktig å bruke rett olje.. Hadde en Monaco som der var helt ATF girolje(Automatolj) i og den var helt på trynet.. Noen ganger var den ok andre ganger sluttet den å virke helt.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Trude III Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 OK, takker for svarene folkens! Fulgte dessverre ikke med noe dok. på dette. Jeg har ikke hatt båt med hydraulisk styring før og dette vikreker veldig annerledes enn "vanlig" mekanisk kabel styring. I fart hjelper det ikke med sene/trege bevegelser men jeg må faktisk ta i litt for å bevege roret. Dette gjelder i litt høyere fart og mot propellstrømmen (roret er vel gjerne litt lettere å svinge til en av sidene der du får hjelp av propellstrømmen). Er dette normalt tro? Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
John_Kr Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 Dersom du ikke har dokumentasjon så trur jeg med sikkerhet at du finner det på internett, hvilken type styring har du? Normalt sett så vil styringen være tyngere mot den ene siden kontra den andre, dette pga propell strøm/vridning. Dersom du har en båt som er produsert i "varme" land så bruker de tykkere olje. Det som hjelper i de fleste tillfeller er å bytte ut oljen til tynnere olje. I noen tillfeller har båteieren gått opp i slangedimensjon på hydrauliske langene for å redusere friksjonen. Sistnevnte må være i yterste konsekvens. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.