Hydrox Startet 6.September.2007 Del på Facebook Startet 6.September.2007 Jeg har tidligere hatt en tråd om brommelyd i fra drev hvor konklusjonen til slutt ble at reimene på motoren min sluret og laget lyd. Dette var faktisk tilfelle men det var mer lyd i båten min som var plagsom. Det viser seg nå at overbordgjennomføringen i fra toalettet mitt lager masse lyd når båten går i plan. Karakteristisk så kommer lyden når jeg svinger styrbord og jeg mistenkte en liten stund oppretting, men dette viste seg å være feil. Når jeg svinger styrbord og tvinger båten babord skjeiv med trimflaps så forsvinner lyden. Vel, da måtte det være noe annet. Gjennomføringen til dassen sitter omtrent midtskips i styrbord side av skroget. Når båten går i plan er denne oppav vannet men kommer nedi vannet når båten legger seg litt styrbord. Da kommer lyden, en brommelyd som faktisk får hele båten til å riste. Høres ut som en mandig ku som rauter. En mann til rors og meg under dørken var det som måtte til. Gjennomføringen rister faktisk så gale at dette MÅ utbedres. Jeg er redd enten gjennomføringen eller skroget til slutt vil gi seg av tretthet. Gjennomføringen jeg har i båten er av den typen som på bildet, men ikke helt lik. Min er linset mer i flensen som ligger på utsiden av skroget. Det er en fin bue i fra flensens ytterkant og inn til hullet i gjennomføringen. Vannet følger sikkert denne avrundede kanten og inn i hullet, her blir sikkert vannet liggende og pumpe inn og ut i gjennomføringen og lager masse spetakkel. Dimensjonen på min gjennomføring er 1 1/4 toms, 5/4 som noen liker å kalle det. Lydbildet og vibrasjon forandrer ved åpen og stengt ventil, værst ved stengt ventil. Håper det er fler som kansje kan dra nytte av det jeg har funnet ut. Er sikkert ikke bare meg som har leitet meg grønn etter en lyd og leitet på feil plass. Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Fin og opplysende innlegg. Lure bare på om at en mandig ku som rauter, er det litt likt en okse? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Tyder på at Steyr'en din går alt for stille, siden du legger merke til slike lyder! Men min Ford/Sabb vile jeg ikke ha hørt en rautende ku om den stod i lugaren en gang . Fra spøk til alvor: Kanskje en ejektor over skroggjennomføringen kan være til hjelp i ditt tilfelle? Som en bonus får du også automatisk tømming av septiken... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Jeg tror ikke det bør gåes så drastisk til verks. Undres på om det er en oscillasjon. Kanskje vannstrømmen kan forstyrres litt ved å sparkle opp et lite blister foran inntaket. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 6.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2007 Spørsmålet er bare om løsningen er å bytte den jeg har til en slik en... Jeg har nemlig byttet denne gjennomføringen og den gamle var mer lik denne i utvendig fasong. Jeg la ikke merke til denne brommelyden forrige sesong når jeg kjørte båten. Da gikk jeg med V8 bensiner som støyer mindre enn den maskinen jeg har i dag. Men om brommelyden var der eller ikke skal jeg ikke si sikkert. Det jeg har lagt merke til er at nyere modeller av båten min har overbord i fra dassen nesten helt forran i baugen. Ser dere nøye på dette bildet ligger det to gjennomføringer mellom de to nederste steglistene. Den fremste er vann inn til dassen og den aktre er overbord. Kansje Windy har hatt et problem med plasseringen og flyttet den forrover slik at gjennomføringen er ute av vannet i fart. Båten på bildet mener jeg er en 91 modell, min er en 89 modell. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 7.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2007 Kanskje en ejektor over skroggjennomføringen kan være til hjelp i ditt tilfelle? Som en bonus får du også automatisk tømming av septiken... Jeg tror ikke det bør gåes så drastisk til verks.Undres på om det er en oscillasjon. Kanskje vannstrømmen kan forstyrres litt ved å sparkle opp et lite blister foran inntaket. Takker for disse to innspillene..!! Dere satte mine små grå i bevegelse... Hvis jeg kjøper meg en av disse to, skjærer vekk risten og monterer feil vei så er vel kansje problemet løst. Da får jeg en "spoiler" som styrer vannet vekk i fra hullet i gjennomføringen. Bør jeg gå for den runde eller den mer kantete fasongen..?? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 En ting jeg kom til å tenke på Hydrox. Forandrer lyden seg med åpen/stengt kran? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 7.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2007 Det gjør den, men det er også nevnt i første innlegget mitt.. Sitér dette innlegget Link to post
knutdrab Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Hei Hydrox, Plukker opp en gammel tråd. Jeg har samme utfordring som du hadde med denne lyden. Fant du en løsning? Mvh Knut Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.