Jump to content

Konservering av diesel motor - konservering av sylindervegger


Haarek

Recommended Posts

Ser i Volvo Pentas guide for konservering av motorer ifm opplag at det anbefales å helle motor olje i luftinntaket mens motoren er i gang. Dette for å hindre korrosjon på sylindervegger og ventiler mm. Dette beskrives gjennomført på en bensinmotor. Har selv aldri gjort dette på mine dieselmotorer og lurer derfor hva som er vanlig praksis på diesel motorer blant baatplassens medlemmer.

Redigert av Haarek (see edit history)
Link to post

Har prøvd vann på min ja. Syntes den bedret seg noe, men motoren er uansett ferdig desverre. Skal inn med nyere motor i høst, så da blir det nok bra!

 

Har ellers brukt vann på flere bensinmotorer før, funker helt OK det. Men kun på denne ene dieselen til nå, og den er som sagt ikke helt god. Så da blir vel resultatene deretter!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ser at dette emnet er i ferd med å skifte fra konservering til fjerning av sot. Vann er ikke anbefalt til konservering av sylinder!

 

På bensinmotorer har jeg ofte tatt ut pluggen og sprayet inn litt olje som konservering.

 

På dieselmotorer er ikke dette vanlig og heller ikke beskrevet i instruksjonsboka, pga. 1) at det ikke er nødvendig fordi dieselen beskytter godt nok eller kanskje 2) det er vanskeligere å helle/sprute olje inn i en dieselmotor. Eller 3) at olje inn i sylinderen ikek er bra, fordi det vil sote.

 

For å spore av litt igjen, vil jeg si at det er mye viktigere at kjølekanalene blir riktig konservert. Mange kjører motoren på tomgang et kvarters tid, slurper inn frostvæske og "dett var dett". Med saltvannskjølt motor er det sannsynligvis minimalt med frostvæske inne i kjølekanalene, fordi termostaten ikke er åpen. Man bør tappe av vannet og fjerne termostaten før gjennomkjøring med frostvæske.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post

Tror du er inne på noe der "La Digue". Diesel beskytter noe i seg selv, men vil det etter forbrenningen ligge nok igjen på sylindervegger for å beskytte? Det er det sannsynligvis vanskelig å svare på. Jeg har aldri hatt olje i luftinntaket på mine dieselmotorer, og har heller ikke merket noe problemer. Men usikkerheten dukket opp som sagt når jeg leste i guiden til Volvo Penta.

Redigert av Haarek (see edit history)
Link to post

Finn i hvert fall ikke på å spraye f.eks 5-56 i luftinntaket på en diesel mens den går..!!! Det kan gi ukontrollerbar overrusning. Bland heller litt totaktsolje i dieselen mot slutten av sesongen, dette vil smøre brennstoffpumpe og dyser og i tillegg danne litt film på sylinderveggene. 2 liter totaktsolje ned i en tank med 100 liter diesel er en fin blanding.

Link to post

For den gamle motoren min, 4-sylindret 1,6 liter, het det at den skulle konserveres ved lang tids lagring.

Prosedyren var da å skru ut dysene, ha i ca 1 spiseskje motorolje i hver sylinder, tørne motor noen runder og montere dysene igjen.

 

Begrepet "lang tid lang tids lagring" var ikke definert. Normalt vinteropplag på østlandet fungerte greit i mer enn 40 år uten merkbare problemer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...