pusurask Startet 6.September.2007 Link til dette innlegget Startet 6.September.2007 Hei, har kjøpt en yamaha påhenger, tror det er 55hk, dekalene er borte fra motordekselet. Leiter og leiter men finner ikke motornummeret, tror jeg vet hvor det har sitti, for jeg har funnet 2 stk hull som kan se ut som om det er der skiltet har vært poppet fast. På motorfestet som man skrur fast på brønnen i båten.... (ikke så kjent med båtspråket) Er det mulig å få registrert motoren slik at jeg får forsikret den, slik at alt er etter boka hvis jeg blir stoppet av politiet? Tok kontakt med forrige eier, og han sa at han hadde kjøpt den av et motorverksted som "delemotor" for så å fikse den opp. noe jeg også forsåvidt har gjordt siden det står "delemotor" på kjøpsavtalen... Han hadde den gamle kvitteringa, den har jag fått, og alt ser ut som er greit. Men spm er, kan jeg få registrert motoren? Eller har jeg en motor jeg egentlig ikke får brukt.....??? håper det er noen som har litt peil her inne.... Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 Hei Motornummeret er slått inn i blokken. Mangler det her vil jeg tro det er filt vekk. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
pusurask Svart 6.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 så en båtkyndig person ville finne ut dette? fikk beskjed om at jeg måtte dukke opp hos Viking tror jeg, de jobbet for forsikringsselskapet Men om dette er borte også, er det da snakk om tyvegods??? Tar de den fra meg da kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 Det kan tenkes. Var jeg deg ville jeg vel tatt kontakt med dette verkstedet så fort som mulig. Og så få de til å lage en kvittering med motornr som forhåpentligvis står på motorblokken. Er ikke det mulig ville jeg prøve å heve kjøpet. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Honduras Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 Nå har ikke jeg noe spesiell kjennskap til Yama?HA! men på mine motorer fra Johnson, Evinrude og Mercury finnes motornummeret stemplet inn i en frostplugg(aluminiumsplugg) som sitter innslått i blokka. Det finnes ikke en grunn i verden til at denne skulle være fjernet, men....hvis denne pluggen har tydelige slipemerker og er uten nummer er det garantert tyvegod. Hvis bare nummerskiltet utvendig er fjernet er det bare sannsynligvis tyvegods..Da ville jeg levert motoren tilbake og bedt om penga. Dersom forrige eier nekter, gir du bare beskjed om at du vil melde ham for heleri. Da kommer penga fort på bordet tenker jeg... Ring ett Yamaha-verksted og spør hvor du finner pluggen, hvis det ikke går på første forsøk. Har holdt på litt med gamle motorer, og de som skiltet er fjernet på rører jeg ikke :nono: Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
gammabusa Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 Nå har ikke jeg peiling på Tamaha men har aldri sett at nummeret er slått inn i blokka på påhengser, hvertfall ikke Johnson/Evinrude.Der er nummeret på ei plate som du nevner som er poppet på braketten + på frostpluggene er der også samme nummer, se etter en 50 øres stor blank frostpugg og se om du har noe nummer der. For å si det litt stygt, håper virkelig ikke du får regga/forsikra den uten nummer/historikk, da er det jo ingen poeng i å kjøpe motorer lenger da, er jo bare å hente......... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 ..og ikke bland inn verkstedet enda. Du kan heller tipse politiet om dem etter at du har fått penga fra forrige eier. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
gammabusa Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 ....hehe slått på målstreken, ellers helt enig med Honduras.............. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Det finnes ikke en grunn i verden til at denne skulle være fjernet En frostplugg er vel en innretning som skal sprette ut hvis noe fryser? Altså at den skal gå istykker istedet for motoren.Hvis du kjøper ny frostplugg er vel ikke den med serienummer? Ellers er jeg helt enig med alt du hittil har skrevet i denne tråden Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Honduras Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 En frostplugg er vel en innretning som skal sprette ut hvis noe fryser? Altså at den skal gå istykker istedet for motoren.Hvis du kjøper ny frostplugg er vel ikke den med serienummer? Jeg har sett andre har kalt det en "frostplugg", men jeg er enig med deg i at dersom det er en "ekte" frostplugg vil den kunne sprette ut. Personlig misstenker jeg at det ikke er åpent mot kjølevannet bak denne pluggen, men at det er en ren aluminiumsplugg som er klinket fast i blokka nettopp for at det skal være ETT sted man finner korrekt motornummer. Men jeg kan per dags dato ikke legge fram håndfaste bevis for dette. Må sjekke dette neste gang jeg skrur på en blokk.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Daffy Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 minnes faktisk at den røk på min 1967 5 hk Johnson en gang i 1985 Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
kristian Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Men man behøver jo ikke registrere båten i det hele tatt, men Politi og tollvesen sjekker motornummer og båtens HIN nummer hvis de har mistanke om noe. Eller at de prøver å finne eieren. Å kjøpe en motor uten noe nummer/kvittering høres ikke bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.