Jump to content

Peiling på eksobend på vp md21b.

Galle

Recommended Posts

Jeg har satt inn en volvo p md21b i båten. Denne har et ekstra utløp på eksosbend som jeg ikke skjønner poenget med. Vet noen hvilken funksjon dette har? Kan det evt plugges igjen? Hvis ikke er det noen regler for hvordan en slange fra dette skal føres ut av båten? Dimensjon, høyde?? :confused:

Kan sikkert være en drenering, men er den nødvendig? Jeg er litt fristet til å stenge den, men vet ikke om det er lurt. Bladde igjennom den manualen jeg fant (takk for tipset om den forresten), men fant ingen info om eksosbenden. :eek:

Dette er en separat drenering av kjølevann og må benyttes ifølge Volvo. Man kan føre det ut hvorsom helst, ikke nødvendigvis til det sted hvor selve eksosslanger fører.

Begrunnelsen jeg fikk var at man kunne gå ned på eksosslange diameteren ved å gjøre det på denne måten. Hvorfor dette ikke er mer vanlig aner jeg ikke, eksosslangen på en båt har jo langt større innvendig diameter enn tilsvarende eksosanlegg på bil.

Mener Univa anbefalte en T kobling på sjøvann inn på eksosbendet på Steyr 256 montert på Bravo drev. Begrunnelsen er den samme som VP bruker at du kan bruke utløp med mindre diameter.

For Steyr i kombinasjon med Bravo drev er denne diameteren "låst" dvs gitt av drevet. Da kan du enten ta noe av sjøvannet ut utenom våteksosen og du får mindre eksosmotstand og mer effekt. Evt kjøre eksosen utenom drevet, direkte ut.

Jeg vil anta at dersom du plugger vil du i værstefall miste litt effekt på topp. Men merk, jeg antar :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI