Valivan2 Startet 7.September.2007 Del på Facebook Startet 7.September.2007 Kjøpte ny varmtvannsberedar for to år sidan. I år løyste trykkventilen seg ut mens båten var i bruk og den einaste måten å tette han på i den situasjonen var å pakke han in i lim. Heile vasstanken blei tømt i motorrommet, og sjøl om mesteparten av vatnet vart pumpa ut etter nokre timar (etter at lekkasjen var oppdaga) trengde vatn inn i startaren på motoren. Etter nokre dagar fungerte han ikkje meir. Eg har båtkasko hos Gjensidige. Der står i avtalen at forsikringa dekker skade , tap og utgifter ved - brann, lynnedslag og eksplosjon - tyveri og forsøk på tyveri - skade på båten i forbindelse ved hærverk - skade oppstått ved sammenstøt, støtning, stranding, kantring, synking eller brudd på mast eller bom - skade ved at boblehavn svikter, såfremt båten mot betaling er opplagt hos tredjemann - annen skade oppstått ved tilfeldig, plutselig og ytre påvirkning. Dessutan noe om erststn ved transport etc. For motor står spesielt at skade ikkje blir dekka når skaden kjem av - forurenset, infisert eller feilaktig drivstoff, uansett årsak - materiell til bruk under opplag Med mindre motorskade-dekning er valgt, dekkes heller ikke skade/tap som skyldes varmgang i motor og drivverk uansett årsak Gjensidige vil ikkje dekke skaden pga. av at det ikkje er "ytre påvirkning". Dette er for meg heilt uforståande. Dersom ein ventil i botnen av båten etter dårleg ettersyn hadde gått i stykke og vatn hadde trengt inn ville skaden ha vorte dekka. Til meg blir det sagt at fordi vatnet alt var i båten (vasstanken) blir skaden ikkje dekka.. Kommentar? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Dette er typisk Gjenstridige Men hva koster en ny startmotor og hva har du eventuelt i egenandel da? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Har opplevd det samme men heldigvis uten at vanntanken var så stor at vannet kunne nå høyt nok til å gjøre skade. Har derfor fast rutine på å slå av bryter for trykkvannspumpe under gange etter dette. Tilsvarende for spylepumpe men denne er det jo langt mer viktig at er skrudd av da den tar inn sjøvann. Når det er sagt er jo skaden på starteren din konsekvens av en ytre påvirkning nemlig vannlekkasjen. Skulle tro de da dekket skaden på starter men ikke event. ødelagt ventil på bereder. Med mindre de kan påpeke uaktsomhet ved at noe ikke var forskriftsmessig montert. Var den beskjeden jeg fikk når jeg forhørte meg om skade ved synking som følge av frost i kuleventil som er stengt om vinteren. De ville ikke dekke ventilen men derimot følgeskaden ved at båten event måtte synke. Men likevel koster vel en starter knapt mer enn egenandel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Jeg har hatt to vannskader i tidligere båter. Den ene skyltes opptæring av bolt i Bowman giroljekjøler med påfølgende inntregning av saltvann og skade av endel elektoniske komponenter i hydralikkpumpe til autopilot, inverter og batterilader. Forsikringen dekket ikke noe, men Yanmar-Norge dekket alle mine utgifter grunnet feil legering i bolten (levert fra England). Dette var service fra Yanmar-Norge, og ikke garantisak. Den andre var brekasje på den armerte gummislangen mellom pakkboks og hylsegjennomføring til propellakslingen. Her hadde jeg gjort så mye at Gjensidige dekket alle omkostninger + arbeidspenger + vetrktøy jeg benyttet + utelot å trekkefra egenandel. Mitt poeng: Dersom du klarer å forklare til forsikringsselskapet verdien av det skadeforebyggende arbeidet ditt til en person som sitter litt "lengre opp" i systemet, er det mulig at du kommer godt ut av det. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Et godt råd til alle: Sett en slange på ventilen og før så slangen ut i en skroggjennomføring e.l.. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Gas Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 (redigert) Eller monter nivåalarm som er en rimelig forsikring. Har denne selv: http://www.nautiskhandel.no/storefront.php...19&pid=1620 Redigert 7.September.2007 av GAS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Etter å ha opplevd neste det samme med et plasrør (tror med en feil på innsiden) som spang lekk, har jeg aldri på vannpumpa når jeg kjører - heller ikke om natta eller når jeg forlater båten. Når et gjelder forsikingssaken ville jeg ikke gitt meg på dette. Hva sier takstmann? En skade som oppstår som en følge av det jeg oppfatter som en feil i trykkventilen, må da være erstatningsberettiget. Så lenge det ikke skyldes uaktsomhet eller dårlig/feil vedlikehold skal forsikring dekke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Vil også nevne problem jeg har hatt på en tidligere båt med aktivt kullfilter montert på kaldtvannet på ferskvannssiden. Jeg hadde montert et aktivt kullfilter umiddelbart før kaldtvannet på pentryen. Jeg mener at dette var av typen ITT, men jeg kan erindre feil merke. Poenger er imidlertid at ved to anledninger samme sesong sprakk filteret på langs med den følge at alt vannet i ferskvannstankene ble pumpet ut og gikk i kjølen på båten. Jeg hadde heldigvis automatisk lensepunme som pumpet alt vannet ut. Etter dette forsøkte jeg å være bevisst på å sku av vannpumpa når jeg forlot båten -men glemte det ofte. Hadde jeg ikke hatt automatisk lensepumpe som virket ved de to anledningene kunne skadene blitt ganske omfattende. Jeg fikk ved begge tilfellene erstattet den gamle kullpatronen med en ny, men eksemplet viser hvor sårbart et ferskvannssystem kan være ombord. På nåværende båt har jeg ikke montert aktivt kullfilter. For å komme eventuelle spørsmål i forkjøpet: kullfilteret hadde ikke stått montert om vinteren, det var fjernet og erstattet med nytt ved båtutleggingen i varmegrader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.