Jump to content

Båtplasskrangel i Bergen

Frøken Fryd

Recommended Posts

Problemet her er er vel at byggesaksjefen i kommunen har plass på denne ulovlig oppførte bryggen... da kan det fort bli bråk.. :boxing:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Problemet er bare at det finnes spilleregler som skal følges. Det er vel kun det det dreier seg om i dette tilfellet. Bryggen og omstendighetene ellers burde jo ikke by på problemer om man hadde gått fram som man burde.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Problemet er bare at det finnes spilleregler som skal følges.

Hvem sier at reglene ikke er fulgt? Naboene eller kommunen? Hvor gammel tror dere bryggen er? 1 år? 3 år? 20 år?

Hva med naboene som har byttet ut bryggen sin i vinter? Har de søkt om å få bygge kai der i vår? Jeg bare spør jeg - uten å ha svar...

Hadde det vert en sak for media om ikke byggesaksjefen hadde vert bruker av bryggen? Hva er det byggesaksjefen tjener på dette?

:confused:

Dette brygganlegget er ikke gammelt. Jeg vurderte plass der høsten 2004 og har sett annonsene for dette.

For så vidt en klassiker. Eier av naust ikke fornøyd med bare å ha et naust og ser at hans få meter strandlinje kan gi inntekter. Flytebrygger legges ut, plasser legges ut med forhåndsleie på 30.000 eller så for noen år, litt større brygge legges ut, litt flere plasser osv. Uten å søke kommunen om tillatelse, uten å sørge for parkering/areal på land, uten å tenke på rett til adkomst relatert til ny bruk, uten å søke byggetillatelse for bryggeanlegg :flag: , noe som burde være åpenbart påkrevd også for en som vil tjene penger.

Det er vel slik at det er bygget mange brygger rundt om enten de flyter eller ikke som ikke er søkt tillatelse for. Uansett tar man da en sjanse og får ta følgene som de kommer. Forskjell på mange måter på moderat brygge til eget bruk og næringsdrift med bryggeanlegg. Hyggelig hvis slikt popper ut fra noen meter strandlinje helt ukontrollert.

Hvorvidt dette anlegget er slik at det bør gis tillatelse og om naboene har grunn til å beklage seg tar jeg ikke stilling til.

Iflg. artikkel i BT idag, ser det hele ut til å være en storm i et vannglas. Det viser seg faktisk at det er søkt om tillatelse(1mai iår) både til kommunen og Havnevesenet, men at kommunens representant uttalte seg uten å ha sjekket saken godt nok.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Det var da enda godt det var søkt første mai år, men jeg trodde da at denne byggesjefen hadde hatt plass der i tre år alt..... fikk plass ett år før han ble ansatt som byggesjef og det har han vært i to år...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå vil vel de ferreste selv om de er i byggeavdelingen, sjekke om bryggene er lovlig, jeg vet ivertfall ikke om bryggen jeg ligger i er lovlig, men jeg antar det. Men man bør jo passe seg litt avhengig av hvilken jobb man har, min gamle far hadde en gang spurt en kunde om dette var svart, hvorpå kunden sa, nei jeg er ansatt hos kemneren, og fullt bokettersyn ble resultatet. Så man bør kansje tenke før man snakker, eller i dette tilfellet sjekke før man fortøyer :flag:

Guest Avmønstret#

Blir jo bare synsing ut fra tynt grunnlag....

Høres jo ut som et tilfelle der byggesakssjefen skulle ha meldt seg innhabil. Når det ikke ble gjort så er det vel en alvorlig feil. Og da vil vel de fleste lure på hva motivasjonen for å ikke melde seg innhabil var?

Det kan jo ha vært en tabbe, at byggesakssjefen har oversett saken. Men mistanken om at byggesakssjefen ikke har meldt seg innhabil, til egen fordel, vil jo være der.

Det er ganske rart hvordan noen klarer å få så mye oppmerksomhet rundt forholdsvis bagatellemssige saker. Uten sammenligning har vi en liten båthavn her her jeg bor der det har lagt flytebrygger i bortimot 30 år. sistemann som la ut brygge ville gjøre tingene skikkelig og søkte kommunen om tillatelse. Å få svar tok i overkant av 9 måneder og det var uttalelser fra kommune, havnevesenet i nabokommunen og fiskeridirektoratet. Han må montere blinkende varselslys på ytre kaihjørner og byggen er ankret omtrent på nivå med en oljeplattform :lol: (bryggen jeg bruker har lagt nesten hele someren med totalt 15 kg anker som holder bryggen og to båter, så det er ikke værhardt i havnen vår). Og å langt jeg vet har ingen andre fått påbud om tilsvarende ting på sine brygger...

Så denne saken er nok desverre et utslag av sure naboer. Tabben her er det vel byggesaksjefen som har gjort. Alle som sitter i slike posisjoner bør nok sørge for "å holde sin sti ren" fordi de lett kommer oppi slike problemer.

En annen sak er vel hvor lenge har bryggen lagt der uten klager fra naboene, siden byggesaksjefen har hatt plassen i tre år? Hvorfor klages det nå?Er det noen av klagrene som "vinner" noe på å få fjernet anlegget?

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

For å komme med noen generelle betraktninger - og de er generelle og ikke relatert til denne saken siden jeg ikke har en fnugg av bakgrunn i denne saken.

Det er ganske utrolig at vi skal ha et system som gør det slik at det blir vanskligheter med å finne båtplass i Norge. Riktignok har vi kanskje verdens største tetthet av fritidsbåter i forhold til folketallet (de store båtene sender jo regjeringen til utflagging), men samtidig så har vi vel også verdens lengste kystlinje i forhold til folketallet. Denne kystlinjen er i tilegg Gudebenådet med mange steder som er naturlig beskyttet for vær og vind, slik at i mange tilfeller er det nok å slenge ut en flytebrygge for å få en utmerket havn.

Problemen kommer først når folk vil utnytte den private eiendomsretten. Denne retten er ikke nevneverdig sterk i Norge sammenlignet med mange andre land, og mange kan påberobe seg retten til å interfere her - naboer, miljøvernere, etc.

Dette er en styrke med det norske systemet - i teorien.

Ulempen er når folk på død og liv skal utnytte denne makten de har til å interfere - og det ofte med en egoistisk vinkling (det kan være misunnelse/jantelov, må ikke komme her og komme her, etc.) og med frykt for forandringer/utvikling.

Jeg betrakter landet ganske ofte fra luften, og selv i sommer med mye overskyet vær har jeg ikke kunnet unngå å se hvor mye strandlinje vi har og hvor mye stein/skau vi har. Det må da ikke være noe problem å finne nok av steder til å bygge både småbåthavner, hus, hytter, naust og garasjer i dette landet??

Betrakt denne betrakningen som en henstilling til å tenke grundig i gjennom om den protesten du har tenkt å levere inn for naboens småbåthavn, hus, hytte, naust eller garasje virkelig er nødvendig.

Hvorfor klages det nå?Er det noen av klagrene som "vinner" noe på å få fjernet anlegget?

Så vidt jeg kan se så vinnes det mindre trafikk i området, i praksis betyr det at en bil står oppe i gaten når man er nede å fikser på båten sin om vinteren. Om sommeren kan det vere flere som har parkert her. Bryggen har 10 båter og bare 4 parkeringsplasser i følge Runshaug. Den dagen 4 båter er borte på samme tid tror jeg naboene må vente lenge på...

Men det er klart at de ønsker "sin vei" i fred og ro, lite står det om naboen som fikk hjelp av en av båteierene i vinter etter å ha kjørt seg fast med bilen sin, nei da gjorde det ikke noe at det var fremmede tilstede...

lite står det om naboen som fikk hjelp av en av båteierene i vinter etter å ha kjørt seg fast med bilen sin, nei da gjorde det ikke noe at det var fremmede tilstede...

Rart det der, hvordan holdninger ofte endrer seg etter behov :lol::lol::lol:

Jeg kan forstå at noen ønsker mindre trafikk i nærområdet sitt, men det må da finnes bedre løsninger enn å gå til avisen :confused: . Min erfaring er at der det er vilje er det alltid mulig å komme til en løsning, og vi båtfolk er vel ikke de vanskeligste å bli eninge med???

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

• 5 years later...

Drar frem en gammel tråd for å vise hvor lang tid det kan ta å rydde opp i konflikter. Først nå i 2013 har fylkesmannen kommet med sitt endelige vedtak om denne bryggen. Hvorfor må det ta 6 år?!

Enig - faktisk helt enig. Utrolig at slik er lov !!

Men - at man ikke har fått svar - gir det rett til å selv forskuttere utfallet ?

Og handle utfra det ?

Jeg aner ikke om det er tilfellet her - men vi har kanskje litt lett av og til til å tenke slik noen og hver.

Når vi blir tilstrekkelig drittlei byråkratisk senddrektighet.

Furet værbitt må vel ha det tregeste og mest omfattende byråkratiet i Europa.... Med slik fart i saksbehandlingen er det ikke akkurat rart at folk tar seg til rette i stedet får å gjøre ting etter boken... :headbang:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5