Jump to content

Bravo III - valg av rett propell.


SF

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Sea Ray 240 med en Steyr 246 maskin og Bravo 3x. Motoren leverer 240 HK på veiva ved 4100 rpm og ca 220 på propellene med Bravo III. Båten veier ca 2200kg med aktuell motor.

 

Etter å ha snakket med merke mekanikker fikk jeg opplyst at den sperrer på 4200 rpm og min båt oppnår 4200 rpm nesten uansett last. Så tanken slo meg at jeg kanskje har for lette propeller.

 

Jeg har i dag 22p Cupped og gjør 35 knop på topp, hva bør jeg vurdere å prøve? Standard 24p eller 24p cupped? Er det noen propeller i mellom? Hva gir dette i reduksjon av turtall og hva gir det i økt toppfart?

 

Jeg kjenner dessverre ikke utvekslingen på mitt drev, noen som vet hvor jeg kan sjekke dette mot serienummer?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner dessverre ikke utvekslingen på mitt drev, noen som vet hvor jeg kan sjekke dette mot serienummer?

 

 

Mercurypartsexpress finner du muligens ut utvekslingen. I allefall finner du sprengskisser og delenr osv. For å komme inn på sidene må du sette inn serienummeret på drevet (evt motornr for de som søker på dette) Det første tegnet i serienummeret er ikke en O, men 0 (null). På neste side må du sette inn en "zip-code" (postnr) i USA. 74075 funker greitt om du ikke har andre ønsker;-). Velg deretter en av butikkene og "off you go".

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker da har vi utvekslingen:

 

MERCRUISER (BRAVO 3 X 2.00:1 DIESEL DRIVE)

Serial Number: 0M142324 Model Number: 5442600PP

 

 

Da oppsummerer jeg:

 

Båten er 24fot og 2200kg

Motor har 240 hk på veiv ca 220hk på propellene ved 4100 rpm

Utveksling på drev 2,00:1

Proppeller i dag er 22p Cupped

Fart: ca 28 knop ved 3600 rpm (cruice) og 35 knop ved 4200.

 

Forslag til hva jeg bør ha av propeller?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har også Bravo 3X. Min båt veier ca ett tonn mere enn din, 29 fot. Max turtall er 4000 ++. Dette oppnåers greit. Propellene er 24Cupped og max fart er 36 knop. Har 248 hk. på propell.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Skarpnes 9100 (vår forrige båt)

 

Båten er 27-29 fot og 3500kg Motor veide 725 Kg

Motor mercruiser V8 7,3 l. Bravo III m/drevdusj

Motor har 270 hk på veiv ca 240hk på propellene ved 3800 rpm

Utveksling på drev 1,81:1

Proppeller den gang var 22"

Fart: ca 24-25 knop ved 3100 rpm (cruise) og 30 knop ved 3500-3600. Full fart prøvde jeg faktisk aldri :-)

 

Vi valge med vilje et drev som var lavgiret for at motoren skulle ha det fint uansett last. Forrige eier hadde 1:1,5 og det var for tungt.

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en formel som beregner teoretisk fart ut fra turtall, stigning og utveksling samt reell fart ut fra % slipp på propellen. Leker jeg meg litt her ser jeg at med mitt oppsett blir det følgende ;

 

4200 rpm, 35 knop, 8% slipp (optimalt trimmet båt)

4200 rpm, 33 knop, 13% slipp

3600 rpm, 28 knop 14% slipp

 

Dersom jeg går opp til 24p og klarer å oppnå max turtall på 4100rpm og ca samme slipp får jeg:

 

4100rpm, 37 knop, 8% slipp

3600rpm, 30 knop, 14% slipp

 

I bestefall 2 knopp ekstra både på cruice og topp :cool: .

 

 

Sjekket tallene fra 880 og joda310 for å se hvilken slipp dere gikk/går med:

 

For 880 blir tallene med 24p og 1,81:1

4000rpm, 36 knop, som gir 17% slipp

 

For Joda310 blir tallene med 22p og 1,81:1

3100rpm, 24 knop, gir 23% slipp

3600rpm, 30 knop, gir 17% slipp

 

Jeg ser at jeg har betydelig lavere slipp enn 880 og Joda310, hva indikerer det? :crazy:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja de har det, du kan jo bare prøve. Gi fullt jern med gear i fri og den vil stoppe på dette turtall. Høres ikke godt ut men den skal ikke ta skade av det. :lol:

Nåja, jeg tror ikke jeg skal prøve det, men jeg har opplevd tidligere det som minnes om at vulkaniseringen slipper og at en motor ruser opp, nærmest bånner turtelleren. Men så har jeg ikke fått dobbelt-sjekket om turtelleren er kalibrert da. Av en eller annen grunn får jeg ikke kontakt med motorene via dette programmet...

Før jeg byttet propeller i vår var det en del groe også, dette resulterte noen ganger i at propellene "spant" og båten kom ikke på plan, høres da ut som manglende turtallsperre. Har for ordens skyld send en mail til Univa med spørsmålet.

Link to post
Share on other sites

Ja Univa er som alltid kjapp med tilbakemelding...

 

Sitat John Rosland:

Det er forskjellig ”sperreturtall”; hvis for eksempel en føler er gåen vil den stoppe på ca. 2500 o/min.

Er vannet borte fra eksosen, temp. for høy eller for lavt oljetrykk vil den gå ned til 12/15 hundre o/min.

Link to post
Share on other sites

Min båt veier ca 2800kg.

Motoren er originalt 270 hk men ved overhaling av pumpe nedskrudd til ca 230 hk

 

Motor 270hk(230) drev bravo 3 1,5-1 utv. 3300 rpm 35.5 knop

Topp turtall 3600rpm. men det oppnås ikke.

Props 22 cuppet (ca 23 tommer)

 

 

For deg å gå opp til 24 tommer ville være bortkasta penger. Du drar garantert 24 cuppet eller 26 tommere.

 

Hadde 24 tommere før pumpa vart skrudd ned og eg dro da 38,2 gps knop uten å nå topp turtall(klarte bare 3400)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Mercury har program for valg av rett propell for din båt. Se link: http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL

 

Man legger inn verdier for båt,motor type, vekt etc. Har stemt brukbart for min del.

 

 

Problemet her er at du kun kan velge mercruiser motorer. Men jeg prøvde med data på min båt, utveksling på drev og 4,2L diesel fra 2002 som vell er 220 HK og 2,8 D-tronic og begge indikerte at jeg måtte opp i stigning. Fikk anbefaling alt fra 24p cupped til 28p :eek:

 

Kan se ut som Wellcraft er inne på noe.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

På tide med større propell?

 

Sitat John Rosland:

Motoren ”sperrer” eller drar ned på turtallet ved 150 – 200 o/min over maks.

For 246 vil dette si ved 4250 til 4300.

Det er veldig viktig å kalibrere turtellerne.

Håper dette kan være til nytte.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...