Jump to content

Erfaringer med Beneteau Antarès 12 FlyCruising?


lassal

Recommended Posts

Søsteren uten takterasse har vært reportasjebåt for Motorboat & Yachting ett år tid. Se på deres web side og søk etter artikler www.mby.com.uk tror jeg

 

Takk for det. Da skal jeg søke og se hva jeg finner :smiley:

 

 

Er jo veldig flott og se på men innredningen er vel ikke ghelt optimal mht plassutnyttelse.

 

Kanskje ikke, men jeg syns den er ganske så fin - både utvendig og innvendig. Har tittet på FB opp til 3mill idag og jeg syns jeg får mest båt for pengene ved å kjøpe Beneteau. Alternativet er Meredian 341, men denne er en god del mindre, bedre plassutnytelse oppe, men stikken er ubrukelig for voksne mennesker. Ellers syns jeg båten var usedvanlig lekker.

Link to post

Har tittet litt på Meridian 341 og Beneteau Antares 12.. Beneteauen er en betydelig større båt og kanskje det beste kjøpet når de begge koster det samme, men Meridianen har et mye høyere utstyrsnivå. Thruster i hekk og baug er standard, navipakke, sentralstøvsuger, generater m.m var standard. Det er det ikke i Beneteauen utenom baugpropell..

 

På Beneteauen ønsker jeg meg følgende:

Navigasjonspakke (inkl. radar osv)

Generator

(Muligens hekkthruster)

Ankervinsj akter

Teak på akterdekk og badeplatform

Erstatte ismaskin med kjøleskap

Lang kjøkkenbenk

Solputer på dekk

2 stk innvendige stoler

Teak inne

 

 

Da tror jeg at jeg har fått med meg det meste.. Utstyret som virkelig trekker opp er Navipakke og generator.

Link to post

Da har jeg fått et pristilbud.

 

Yacht Club pakke (bedre baugpropell, marine bestikk, gardiner osv)

Navigasjons pakke (Raymarine Autopilot, Raymarine E120 inne, Raymarine E80 på flybridge, Raymarine Radar)

Stor kjøkkenbenk (2 stoler erstatter sofaen og større kjøkkenbenk legges der den lille sofaen står)

Kjøleskap og grill ute

Teak på akterdekk, teak på badeplatform

Solputer på dekk

Generator..

 

Beneteauen kommer på 3,1.. Hvordan er denne prisen? Noe å utsette på, eller noe jeg absolutt mangler som er et krav?

Link to post

Jeg vil i alle fall anbefale å inkludere Raymarine navigasjoinspakken. Det er svært tidkrevende å ettermontere denne i Norge, og jeg vet faktisk ikke om miljøer i Norge som gjør dette på en professjonell måte. Vær klar over at du nå får muligheten til å koble deg via ethernettet til Raymarine RNS v 6.0 dersom du ønsker PC tilknyttet ruteplanlegging og bl.a. radarovervåking. Jeg har diskutert med ganske mange navigasjonsentusiaster de siste to årene svakheter ved E-serien i integrert nettverk ombord. Hittil er det ingen som har kommet med signifikante innvendinger, utover prisen som for ditt vedkommende kanskje blir noe i overkant av 200k.

Link to post
Da har jeg fått et pristilbud.

 

Beneteauen kommer på 3,1.. Hvordan er denne prisen? Noe å utsette på, eller noe jeg absolutt mangler som er et krav?

 

Hvilke motorer er da med i tilbudet? Til den prisen antar jeg det er D6 310 ?

Vi har og sett på denne. Vi ble anbefalt å gå opp en størrelse i motorer. I min dialog med Normar fikk jeg opplyst følgende:

 

"Antares 12 kan utstyres enten med 2 x 310 hk eller 2 x 370 hk. Begge er Volvo D6, og er 6 sylindrede dieselmotorer.

Med de største motorene er toppfarten ca 32 knop, og marsjfarten er ca 25 knop.

Dersom man velger 2 x 310 hk vil man få en ca 3 knop lavere toppfart.

Det er også fullt mulig å velge disse motorene med IPS drev. Disse gir ca 35 knop toppfart med de største motorene, ca 15 % lavere drivstofforbruk, og meget gode manøvreringsegenskaper.

Prisen blir med IPS ca 300 00 høyere enn med aksling."

 

Den er helt opplagt vår favoritt i dete segmentet.

 

Vi så og på Jeanneau Prestige 36 og Skilsø 36. Sistenevnte forsvarer ikke prisen. Jeanneau er noe mindre og mindre lekker og klarer seg med 2x310. Kommer derfor prisgunstig ut.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
har du kikket på Jeanneau 36?

 

Nei, kan ikke så jeg husker å ha sett denne.. Den er nok også en del mindre enn Beneteauen også?

 

Skilsø 36!

 

Skilsø 36 er en lekker båt, men interiøret har dem bommet totalt med.. Lyst interiør er ikke min stil og det var den eneste fargen de leverte. Dessuten syns jeg 2,8 for Skilsø'en er for dyrt!

 

Hvis det uansett er snakk om D6 motorer, så anbefaler jeg på det sterkeste å gå for den største versjonen. Om du må ut med over 100 feite ekstra er det verd det. Disse skrogene trives bedre og bedre dess nærmere opp mot 30 knop du kan marsje. Ekstrautlegget vil du også få igjen når du selger igjen.

 

Er nok minste motor på 2x310hk.. Det er det lommeboka mi tåler.. Om jeg savner effekt er chip et godt alternativ.

Link to post
Hvilke motorer er da med i tilbudet? Til den prisen antar jeg det er D6 310 ?

Vi har og sett på denne. Vi ble anbefalt å gå opp en størrelse i motorer. I min dialog med Normar fikk jeg opplyst følgende:

 

"Antares 12 kan utstyres enten med 2 x 310 hk eller 2 x 370 hk. Begge er Volvo D6, og er 6 sylindrede dieselmotorer.

Med de største motorene er toppfarten ca 32 knop, og marsjfarten er ca 25 knop.

Dersom man velger 2 x 310 hk vil man få en ca 3 knop lavere toppfart.

Det er også fullt mulig å velge disse motorene med IPS drev. Disse gir ca 35 knop toppfart med de største motorene, ca 15 % lavere drivstofforbruk, og meget gode manøvreringsegenskaper.

Prisen blir med IPS ca 300 00 høyere enn med aksling."

 

Den er helt opplagt vår favoritt i dete segmentet.

 

Vi så og på Jeanneau Prestige 36 og Skilsø 36. Sistenevnte forsvarer ikke prisen. Jeanneau er noe mindre og mindre lekker og klarer seg med 2x310. Kommer derfor prisgunstig ut.

 

Stemmer at det er minste motor, 2x310hk.. Det skal også iht. flere være den anbefalte motoren. Uansett blir over 3,1 for dyrt.. Jeg har strekt strikken allerede langt nok med 3,1. Jeg syns den er lekker, med et lite unntak av badet - som har de blågrønne glassene/vaskene.. De vil trolig bli byttet ut om jeg går for Beneteauen..

Link to post

Har du tenkt deg nøye om nå?

Du skal spenne 3.1 mill på en båt som er relativt ny i Norge. Jeg har sett på den og ble imponert av bl.a. bad/toalett og en del annet. Det jeg imidlertid ville tenkt mer enn en gang til på er hvordan den er å selge igjen. Hvor mye taper den seg? Joda du skal sikkert ha båten i mange år, men en gang skal den selges.

 

Hadde jeg sett på båt til den prisen (egentlig uansett pris) så hadde jeg kjøpt noe som jeg vet er kurrant å selge igjen til en bra pris slik at ikke tapet blir formidabelt. Da ville valget falt på en engelskmann (Princess, Fairline ...) eller en nordisk båt.

 

Det er min mening - nå vet du den. :smiley:

Link to post

Jeg har sett endel og ved en anledning fått anledning til å prøvekjøre Antaresen (som har vært i Son bl.a. i forbindelse med messe til Normar). Jeg har ingen aksjer i Beneteau, men jeg lurer litt på hvem som er konkurrenter til denne. Jeg ser at både Jeanneau og Bavaria kan være aktuelle konkurrenter. Skroget til Beneteau er testet ganske omfattende ved Dompierre sun Yon, som er utviklings- og forskningssenteret til Beneteau. Det er ganske tøffe tester skroget har gått gjennom både i prøvetank og i den engelske kanal før det er masseprodusert. Beneteau har forøvrig 10 svære produksjonsfabrikker i Frankrike, med mer enn 2.200 ansatte, og med en produksjon på mer enn 5.000 båter i året. Så vidt jeg har registrert er det ikke avdekket alvorlige produksjons/designfeil på Beneteau-båtene de siste 5 årene (det er de årene jeg har fått opplysninger fra Normar i Son). Beneteau eier også Jeanneau, og jeg har forstått at det er omfattende kvalitetskontroller også av disse båtene. Videre er jeg ganske imponert over produksjonsopplegget til Bavaria, slik dette blir presentert på videoer fra fabrikkene. Det er ingen tvil om at det også lages gode båter i Norge (Windy, Marex, Hydrolift, Goldfish og sikkert andre), men vi bør nok være yrmyke nok til å være åpen for at også andre land kan lage båter. Jeg har vært innom noen produksjonslokaler til norske båter, og jeg er ikke spesielt over alt jeg har sett der. Når det gjelder Princess og Fairlane er jeg ikke spesielt fasienert over finish og kabelopplegg. Men det har nok sammenheng med at jeg bare har hatt anledning til å inspisere to nye store prinsesser hvor det var mye rart å se "bak fasaden" og endel Failane/Princess. Det er mye snakk om smak og behag ved båter, men noen av de skrogene jeg har sett innen seriene til Fairlane og Princess synes jeg har vært noe tunge i sjøen, noe som sikkert skyldes at de har vært noe undermotoriserte i forhold til nyere og kanskje lettere båter i forhold til motorkraft. Ingen tvil om at det er vanskelig å kjøpe båt, og det er vel ikke etablert noen internasjonal oversikt over hva som er lure og mindre lure kjøp. Imidlertid gir det vel en viss pekepinn at verdens store båtprodusenter ikke kan produsere båter som ødelegger deres renome?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...