Jump to content

Erfaringer med Beneteau Antarès 12 FlyCruising?

lassal

Recommended Posts

Men det skal sies at etter at jeg har krøpet under luker og bak skott, er det imponerende kvalitet og ryddighet i det som leveres av norske verft. Flere av kandiadtene her har mye å lære i så henseende. Det er ikke alltid like vedlikeholdsvenlig det som gjøres av bl.a. Jeanneau og Princess for å nevne noen uten at de er værre enn andre. Skilsø er forbildelig i så henseende. Likeledes den Viksunden jeg har nå.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Tja, Beneteau Swift Trawler f.eks fikk vel ikke den helt gode mottakelsen på kvalitetssikringen av pressen i sin tid.

Her artikkel fra Båtmagasinet.

Kan forbedres

Beneteau har kommet med en 42 fots trawler som de kaller Swift Trawler 42. Trawler-konseptet er jo spennende for mange, og Beneteau har mange konkurrenter på akkurat dette markedet. Vi fikk anledning til å ta en titt på båten under messen i Düsseldorf, og var ikke imponert over hva vi så. Trearbeider om bord er som vanlig av bra Beneteau-standard, men innredningsløsninger og detaljer hadde mange mangler. Trappetrinn som vipper når man trår på dem, førerstol som krever fjerning av puter og fingrer gjennom huller for å komme til en spak for å få regulert setet slik at man kan sitte og kjøre er for plundrete. Skapdører som slamrer, flybridge hvor bare halvparten av plassen er utnyttet mens den andre halvparten svikter faretruende når man beveger seg på den, skruer man risikerer å få i panna når man går ned leideren fra flybridge osv. vitner om at Beneteau bør ta en ny runde på båten før de presenterer den for potensielle kunder.

Jeg er noe usikker på hvor nært samarbeidet er mellom Beneteau og Jeanneau. Jeg har forstått det slik at Beneteau har store interesser i at Frankrike skal markere seg sterkt i det internasjonale markedet når det gjelder å produsere relativt rimelige båter til et stort marked og med en høy kvalitet. Man kan på sett og vis sammenligne noen av de virkelige dyktige håndverksbedriftene i Skandinavia og den fjerne østen med bilprodusenten "Rolls Royce", og - for å følge denne "ville" sammenligningen videre - noen av de nyere produksjonssystemene av båter i Tyskland og Frankrike med de asiatiske bilprodusentene Toyota, Honda, Mitsubishi mv. For meg fremstår det slik at selv om det er endel mennesker i Norge som har mulighet for å kjøpoe en ny HR eller GB, er det ingen tvil om at produksjonssystemene til Hanse, Bavaria, Beneteau, Jeanneau, o.a, har ført til en ganske hurtig fornying av den norske småbåtparken. Trass de historier som går om enkelte uheldige forhold til sjøss knyttet til noen av disse båtene, hadde ikke så mange nordmenn fått så mye båtglede uten den store utviklingen i Europa med målsettingen om å skape billigere og bedre båter. Jeg synes tendensen i Norge har vært å utvikle mer og mer kostbare båter uten tilsvarende kvalitetsutvikling for kjøperne. Jeg oppfatter at det i dag er produsentene i mellomeuropa som korrigerer prisnivået i Norge. Jeg utelukker ikke at en forbigående reduksjon av nybåtsalget i første rekke vil påvirke de norske produsentene, mens de store europeiske produsentene knapt enser strømningene i Norge. Det kan virke som jeg er negativ til norsk småbåtproduksjon - det er jeg ikke, men vi er ikke alltid like smarte som andre store produsenter. Så får vi bare fortsette å trekke nisselua godt ned over øyne og ører og være oss selv gyntske "vær deg selv nok".

I all denne ordsalaten, må jeg vise noe rettferdighet til utviklingen av siste generasjon redningsskøyter i Norge ved "Sundt Flyer". Jeg ser at den meget anerkjente maritime jounalisten Dag Pike roser denne "opp i skyene". Ingen tvil om at vi også i Norge har høy maritim kompoetanse - men den er veldig kostbar.

Har du tenkt deg nøye om nå?

Du skal spenne 3.1 mill på en båt som er relativt ny i Norge. Jeg har sett på den og ble imponert av bl.a. bad/toalett og en del annet. Det jeg imidlertid ville tenkt mer enn en gang til på er hvordan den er å selge igjen. Hvor mye taper den seg? Joda du skal sikkert ha båten i mange år, men en gang skal den selges.

Hadde jeg sett på båt til den prisen (egentlig uansett pris) så hadde jeg kjøpt noe som jeg vet er kurrant å selge igjen til en bra pris slik at ikke tapet blir formidabelt. Da ville valget falt på en engelskmann (Princess, Fairline ...) eller en nordisk båt.

Det er min mening - nå vet du den. :smiley:

Takk for fine innspill - det liker jeg.. Jeg har tenkt og grublet på hvilke båter som er aktuelle. Har som jeg nevnte tittet på Meridian 341, NB 37/38 FB (eller hva den het) og Sealine.. Sealine er ikke aktuell, da utseende ikke faller i smak og for lav takhøyde innvendig. Meridianen er for liten i forhold til prisen. Romslig innvendig, men generelt lite uteplass. NB var grei, men ikke en båt jeg hopper i taket av. At det ikke var eget dusjrom trakk ned. Beneteauen er stor, samtidig som det er bra med inne og uteplass. Båten har mange fine lagringsrom og jeg må ikke glemme at jeg har dealet til meg en båtplass hos Normar i noen år fremover. Normar er også de som kan tilby meg den financieringen jeg ønsker mht. løpetid. Jeg trives i Son og da er det også en fordel med Beneteau. Både forhandler og Volvo Penta vil derfor ligge et steinkast unna båten. Jeg var så vidt innom Princess på messa, men alle har skiltene "visning, kun etter avtale".. Det blir litt voldsomt for min del, og så er båtene en del dyrere enn mitt budskjett. Sånn sett har jeg kommet fram til at Beneteauen er den båten som er riktig for vårt bruk og det virker ellers som en meget solid båt. Nå har jeg pr. idag en båt som hadde Norgespremiere på Sjøen for alle 2006, og jeg har hatt 2 Doraler siden den gang. Den første fikk jeg solgt med overskudd.

Jeg har sett endel og ved en anledning fått anledning til å prøvekjøre Antaresen (som har vært i Son bl.a. i forbindelse med messe til Normar). Jeg har ingen aksjer i Beneteau, men jeg lurer litt på hvem som er konkurrenter til denne. Jeg ser at både Jeanneau og Bavaria kan være aktuelle konkurrenter. Skroget til Beneteau er testet ganske omfattende ved Dompierre sun Yon, som er utviklings- og forskningssenteret til Beneteau. Det er ganske tøffe tester skroget har gått gjennom både i prøvetank og i den engelske kanal før det er masseprodusert. Beneteau har forøvrig 10 svære produksjonsfabrikker i Frankrike, med mer enn 2.200 ansatte, og med en produksjon på mer enn 5.000 båter i året. Så vidt jeg har registrert er det ikke avdekket alvorlige produksjons/designfeil på Beneteau-båtene de siste 5 årene (det er de årene jeg har fått opplysninger fra Normar i Son). Beneteau eier også Jeanneau, og jeg har forstått at det er omfattende kvalitetskontroller også av disse båtene. Videre er jeg ganske imponert over produksjonsopplegget til Bavaria, slik dette blir presentert på videoer fra fabrikkene. Det er ingen tvil om at det også lages gode båter i Norge (Windy, Marex, Hydrolift, Goldfish og sikkert andre), men vi bør nok være yrmyke nok til å være åpen for at også andre land kan lage båter. Jeg har vært innom noen produksjonslokaler til norske båter, og jeg er ikke spesielt over alt jeg har sett der. Når det gjelder Princess og Fairlane er jeg ikke spesielt fasienert over finish og kabelopplegg. Men det har nok sammenheng med at jeg bare har hatt anledning til å inspisere to nye store prinsesser hvor det var mye rart å se "bak fasaden" og endel Failane/Princess. Det er mye snakk om smak og behag ved båter, men noen av de skrogene jeg har sett innen seriene til Fairlane og Princess synes jeg har vært noe tunge i sjøen, noe som sikkert skyldes at de har vært noe undermotoriserte i forhold til nyere og kanskje lettere båter i forhold til motorkraft. Ingen tvil om at det er vanskelig å kjøpe båt, og det er vel ikke etablert noen internasjonal oversikt over hva som er lure og mindre lure kjøp. Imidlertid gir det vel en viss pekepinn at verdens store båtprodusenter ikke kan produsere båter som ødelegger deres renome?

Takk for mye flott informasjon, rialdbj! :smiley: Jeg har ikke fått prøvd Antaresen ennå, venter på at Normar fikser en jeg kan få prøve. Du som har kjørt den, hvordan er den? Om du ønsker å dele litt synspunkter fra din prøvetur hadde det vært supert.

Jeg har ikke skrevet noe om kvaliteten på Benteau. Det vet jeg ingenting om. Jeg påpekte kun annenhåndsverdi som jeg er rimelig sikker på er dårligere enn på f.eks en Princess eller Fairline. Dvs større tap.

At du får mer for pengene kan sikkert stemme, men hvorfor ikke kjøpe en nyere bruktbåt?

Ok, skal ikke formane - ville bare gi deg mitt råd.

Uansett, lykke til med valget av ny båt! :yesnod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Jeg har ikke skrevet noe om kvaliteten på Benteau. Det vet jeg ingenting om. Jeg påpekte kun annenhåndsverdi som jeg er rimelig sikker på er dårligere enn på f.eks en Princess eller Fairline. Dvs større tap.

At du får mer for pengene kan sikkert stemme, men hvorfor ikke kjøpe en nyere bruktbåt?

Ok, skal ikke formane - ville bare gi deg mitt råd.

Uansett, lykke til med valget av ny båt! :yesnod:

Joda, ser helt klart fordelen med å kjøpe en nyere bruktbåt, men jeg kan gi 2 motargumenter..

- Båtplass er svært vanskelig å oppdrive i Oslo. Om det er en privatperson den kjøpes av har jeg ingen mulighet til å deale med båtplass.

- Svært vanskelig å få financiert en 5 år gammel Princess - som da gjerne er kjøpt av en privatperson.

(- Brukt er brukt. Det er noe særegent med nybåt. Glemmer aldri dagen hvor jeg pakket ut min splitter nye Doral Monticello ut av plasten i Son :yesnod: )

:yesnod: Joda, jeg har kjøpt ny bil en gang og det er noe spesielt. Jeg kjøpte imidlertid brukbiler etter det da jeg fort fant ut at det lønnte seg. :yesnod:

Hvis du registerer i NOR så kan du vel finanisere den uansett om den er ny eller brukt?

Husk å velge bort VP D6 når du kjøper ny båt da :wink:

Ok da, gir meg nå :wink:

Artig med diskusjon.. Joda, men nå har da aldri bil vært kjent som et invisteringsobjekt heller? :nonod: En bil taper seg 100 000kr så fort den ruller ut av forhandleren.. Synd, men sant.. Slik er det ikke på båt, selv om kanskje markedet har flatet ut litt.. Uansett bør det vel ikke være noe problem å bli kvitt Beneteauen igjen, når den tid kommer. Jeg så flere interessenter på Antaresen på messa i Sandvika og når de årene har gått har vel forhåpentlighvis Beneteau Motorbåter vært såpass lenge i markedet. Beneteau er jo et annerkjent merke.

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
:yesnod: Joda, jeg har kjøpt ny bil en gang og det er noe spesielt. Jeg kjøpte imidlertid brukbiler etter det da jeg fort fant ut at det lønnte seg. :yesnod:

Mr FFK :cool:

Tidligere hvis man svippet ovet grensen å ba om tilbud på ny bil lønte det seg. Min Audi A6 kjøpte jeg ny i Sverige(Strømstad).

Når det gjelder båter, det er klart med å kjøpe en 1-2 års gammel båt burde det være smart. I løpet av den tiden er mye

utstyr montert inn, og event feil er rettet opp.

Men i dagens opphetede marked er det ikke mye å spare.

Saltkjelen skifter båt fortere enn jeg har fått in genoan, så de selges som nye.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Det er den første båten jeg har seilt med IPS-drev, slik at det er nok vanskelig for meg å vurdere hva som var mest positivt, skroget eller drevene. For det første var skroget svært lettdrevet både i hastighetsøking og reduksjon. Det "satt" meget godt i svinger - jeg merket ingen tendens til at det "skled" utover i krappe svinger, tvert om var det slik at man nærmest måtte holde seg fast i svinger med moderat hastighet. To IPS drev gir en "fullkommen" manøvreringsevne hvor jeg vil anta at det er uaktuelt å bruke baugpropell/akterthruster. Båten kom så hurtig opp i plan, at det vil være enkelt å seile i områder hvor man stadig må senke og øke farten, eksempelvis i Oslofjorden i områder med mye trafikk. Jeg oppfatter fra internasjonale tester at flere av de nye sentraleuropeiske produsentene leverer skrog som går godt i sjøen. Motorkraften kompenserer for "hiv" og rulling (dvs bølger fra alle kanter). Utfordringen er nok mer at føreren ikke har erfaring til å bruke maskinkraften. Disse produsentene har også omfattende simuleringsmodeller for å se om overbygg tåler belastninger fra vind og store bølger. Jeg husker til sammenligning svært godt da jeg fikk en ny Scand Atlantic (2000) med Yanmar 340 HK ombord og hardtop. I vindstille var det ikke problem å klyve opp på hardtoppen, men i stiv kuling fornemmet jeg at hardtoppen var i ferd med å "fly" vekk. Derfor deltok jeg i utvikling av støttestagg som ga atskillig mer styrke for hardtoppen - men Scand har enda ikke tatt dette signalet. Tilsvarende tror jeg hadde vært utenkelig i Tyskland og Frankrike, Italia og andre land.

Et fortrinn ved Beteneaubåtene, som det altså produseres mer enn 5.000 av i året, er at absolutt alle orginale kabler har sin unike identitet preget inn i isolasjonen for hver omlag 20ende centimeter. Dette innebærer at man kan følge kablene overalt på båten. Storebro innførte tilsvarend for mange år siden hvor hver kabel skulle kunne identifiseres for hver 1/2 meter - dengang med klistremerker. Videre anser jeg at Beneteau (og andre båter) bruker førsteklasses utstyr til pumper, releer, sikringer, ladere, kjøleskap, vasker, kraner, koblingsskinner, speil, o.a. Beslag i skuffer og utforming av skuffer er ikke så gedigent som i båter bygd i Sør-øst Asia, så man må nok være forberedt på å skifte ut skuffelåse, dørlåser o.a men det må vi jo også i våre egne hjem. Jeg mener at båter produsert i Tyskland og Frankringe/Italia har "ryddigere" motorrom enn skandinaviske båter. Jeg oppfatter at vi i skandinavia har satt i høysete å ha en mest effektiv plassutnyttelse, mens man i mer sørlige deler av Europa har vært mer opptatt av å forlenge og øke bredden på fritidsbåtenr uten at hver enkelt krik og krog skal utnyttes. Nimbus er vel et eksempel på en produsent som utnytter all plass optimalt. I vår Beneteau kan jeg eksempelvis legge meg pålangs minst fem steder ombord i båten som mikke er beregnet til bruksområder. Dette "irriterte" meg noe i starten. Etter hvert har jeg opplevd fordelen ved at jeg uten store vansker kan inspisere elektriske og mekaniske systemer nærmest overalt ombord.

Saltkjelen skifter båt fortere enn jeg har fått in genoan, så de selges som nye.

Ja, denne hersens 3 fotssyken er ikke bra.. Jeg håper inderlig at jeg klarer å slå meg til ro med Antatresen..

Det er den første båten jeg har seilt med IPS-drev, slik at det er nok vanskelig for meg å vurdere hva som var mest positivt, skroget eller drevene. For det første var skroget svært lettdrevet både i hastighetsøking og reduksjon. Det "satt" meget godt i svinger - jeg merket ingen tendens til at det "skled" utover i krappe svinger, tvert om var det slik at man nærmest måtte holde seg fast i svinger med moderat hastighet. To IPS drev gir en "fullkommen" manøvreringsevne hvor jeg vil anta at det er uaktuelt å bruke baugpropell/akterthruster. Båten kom så hurtig opp i plan, at det vil være enkelt å seile i områder hvor man stadig må senke og øke farten, eksempelvis i Oslofjorden i områder med mye trafikk. Jeg oppfatter fra internasjonale tester at flere av de nye sentraleuropeiske produsentene leverer skrog som går godt i sjøen. Motorkraften kompenserer for "hiv" og rulling (dvs bølger fra alle kanter). Utfordringen er nok mer at føreren ikke har erfaring til å bruke maskinkraften. Disse produsentene har også omfattende simuleringsmodeller for å se om overbygg tåler belastninger fra vind og store bølger. Jeg husker til sammenligning svært godt da jeg fikk en ny Scand Atlantic (2000) med Yanmar 340 HK ombord og hardtop. I vindstille var det ikke problem å klyve opp på hardtoppen, men i stiv kuling fornemmet jeg at hardtoppen var i ferd med å "fly" vekk. Derfor deltok jeg i utvikling av støttestagg som ga atskillig mer styrke for hardtoppen - men Scand har enda ikke tatt dette signalet. Tilsvarende tror jeg hadde vært utenkelig i Tyskland og Frankrike, Italia og andre land.

Et fortrinn ved Beteneaubåtene, som det altså produseres mer enn 5.000 av i året, er at absolutt alle orginale kabler har sin unike identitet preget inn i isolasjonen for hver omlag 20ende centimeter. Dette innebærer at man kan følge kablene overalt på båten. Storebro innførte tilsvarend for mange år siden hvor hver kabel skulle kunne identifiseres for hver 1/2 meter - dengang med klistremerker. Videre anser jeg at Beneteau (og andre båter) bruker førsteklasses utstyr til pumper, releer, sikringer, ladere, kjøleskap, vasker, kraner, koblingsskinner, speil, o.a. Beslag i skuffer og utforming av skuffer er ikke så gedigent som i båter bygd i Sør-øst Asia, så man må nok være forberedt på å skifte ut skuffelåse, dørlåser o.a men det må vi jo også i våre egne hjem. Jeg mener at båter produsert i Tyskland og Frankringe/Italia har "ryddigere" motorrom enn skandinaviske båter. Jeg oppfatter at vi i skandinavia har satt i høysete å ha en mest effektiv plassutnyttelse, mens man i mer sørlige deler av Europa har vært mer opptatt av å forlenge og øke bredden på fritidsbåtenr uten at hver enkelt krik og krog skal utnyttes. Nimbus er vel et eksempel på en produsent som utnytter all plass optimalt. I vår Beneteau kan jeg eksempelvis legge meg pålangs minst fem steder ombord i båten som mikke er beregnet til bruksområder. Dette "irriterte" meg noe i starten. Etter hvert har jeg opplevd fordelen ved at jeg uten store vansker kan inspisere elektriske og mekaniske systemer nærmest overalt ombord.

Takk så mye for mye god lesning og informasjon. Inntrykket av Antaresen har ikke blitt noe dårligere! :yesnod: Jeg har også samme feeling av at Beneteau har og bruker kvalitet på tingene sine. Denne båten i sammenlikning med Meridian 341 virker mye mer eksklusiv, forseggjort og mye mer robust!

Det er jo ikke noe å si på prisen i hvertfall. 3.1 mill for en full utstyrt 12m.

Jeg syns også dette var en grei pris. Meridianen på 35 fot koster jo 2,99 og er vesentlig mindre enn Beneteauen.

Ja, Normar virker som en virkelig ålreit butikk å handle av. De har også kjennskap til de jeg handlet min nåværende båt av, og det er bra. De virker svært serviceinnstilte og alle blir behandlet likt. Slik er det derimot ikke på Princess.. Der må man gå med dress og sigar i lomma før de vurderer deg som kunde..

Får du byttet inn 2007-modellen din til en grei pris eller må/vil du selge privat. Det er vel en annen mulig fordel med å kjøpe via forhandler?

Jeg har sagt klart og tydelig ifra at jeg er avhenging av at jeg må selge min før jeg kan gå på Beneteauen. Jeg tør ikke brenne inne med 2 båter til flere millioner. Da er jeg konkurs. Jeg skal i et møte med Beneteau om hva slags løsninger vi ser på ang. å bli kvitt min nåværende båt. Innbytte eller om de selger båten for meg vet jeg ikke ennå. Jeg tror jeg vil prøve å selge min privat også - for å få høyest mulig pris. Hvis noen er interesserte er det bare å si ifra. Båten kan besiktes og prøves på vannet helt til 29 Sept i år. Pris og sånt er evt. noe vi kan finpusse på.. :smiley:

• 1 måned senere...

Jobbet litt med en slik beneteau i våres. Jeg fikk et veldig godt inntrykk av båten (selv om den ikke har seil), og prismessig synes jeg det er litt rart at ikke båtene blir promotert mer fra normar sin side. Det var absolutt en fin båt, som virket som å være bra bygd og bra teknisk. Har jobbet med BMB også, men fikk mye bedre inntrykk av beneteau'en, selv om jeg ikke er noe motorbåtmenneske.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...