Jump to content

Følsomhet gassalarm


Ludde30

Recommended Posts

Omborda har jeg gassalarm av typen Plastimo med en føler som ligger under dørken. Det er kun stekeovnen (Eno Gascogne) som er gassdrevet ombord. Insatallsjonen er 2 år gammel.

 

I sommer gikk gassalarmen, og det kan jeg love dere at høres :cryin:. Da hadde føleren fått vann på seg (ligget i litt vann), og alarmen begynte å ule uansett om føleren ble lagt på utsiden av båten. Dette, kombinert med febrilsk lukting under dørken, gjorde at jeg konkluderte med at det ikke var gasslekkasje. Tanken er plassert i beholder med lufting til skroggjennomføring, og det er lekkasjetester i installasjonen som ikke slo ut. Jeg la føleren til tørk i nærheten av piperøret til bysseovenen, og dagen etter var alt i orden.

 

I helgen begynte svineriet å ule igjen, men nå var definitivt ikke føleren våt (var så lur i sommer at jeg plasserte den et garantert tørt sted). Likevel så pep det. Gasslekkasje? Lite sannsynlig, både basert på hvordan installasjonen er, samt lukt.

 

Spørsmålene min er således enkle:

 

1) Tar følerne skade av litt kontakt med vann (den badet ikke, men det var litt vann der den lå)?

2) Hva reagerer disse følerne på utover propan- og butangass? Det er mulig jeg har en bitteliten septikklekkasje. Kan det slå ut?

 

Gass o'ohoi :crazy:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Kan vel ikke si at jeg har greie på det men vil nok tro at der er stor sannsynlighet for at føleren er moden for den evige fellesferie... Regner med du får en ny føler for rundt 0.4 båtlapper :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sensoren til gassalarmen i båten varer ikke lenge, jeg tror ikke jeg har klart å få noen til å virke i mer enn ett år før de gir falske alarmer og/eller feilmeldinger. Jeg vurderer derfor å gå til innkjøp av en gassalarm med vanntett sensor. Den er ikke helt billig, men jeg begynner å bli ganske lei av å bytte ut alarmen hele tiden.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

følere tar skade av vann. så vidt jeg vet så foregår det en liten forbrenning i føleren når den kontrolerer atmosfæren rundt seg. på mitt gasdetektor anlegg kan jeg kjenne en lunk i føler hodet når anlegget er i gang.

 

erfarte også at anlegget mitt bruker mye energi (strøm) når det er aktivt....

Link to post
Share on other sites

følere tar skade av vann.

Nettopp derfor tenkete jeg at en VANNTETT føler hadde gjort susen. £199 er jo ikke så billig, men ny føler til den gamle koster 600,- så det går ikke så mange år før jeg har spart den inn. I tillegg til å ha spart meg for en masse ergrelser hver gang en giver må byttes.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...