sharko Svart 20.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 3) kabelen ut fra B+ på dynamo er "liten" dimensjon. Vil ladingen forbedres ved å strekke en ny kabel i tillegg, dvs fra dynamoens B+ og direkte inn på + på batteriet? Kan helt klart være årsaken. Det var derfor en tidligere i denne tråden ba deg måle ut fra dynamoen og mot gods på dynamoen. Der skal spenningen være høyere ved det strømtrekket du har målt. Prøvde meg i kveld med å kople en ekstra kabel (16mm²) fra B+ til +batteri, og samtidig en tilsvarende på B- til -batteri. Forbuksbanken var tappet ned 30 minutter med ca 30A forbruk, før følgende måledata ble målt med forbruksbanken innkoplet (110Ah) Målt på dynamo: 14,34V - uten forbrukere innkoplet, ladestrøm 15,5A 14,21V - med innkoplede forbrukere, ladestrøm 18,8A 13,78V-på dynamoens B+ og mot dynamoens jord/feste til motorblokk. Målt på batteripol: 13,90V - uten forbrukere innkoplet 13,63V- med innkoplede forbrukere Er dette ok verdier? jeg blir bare mer og mer forvirret av strøm i båt! Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Det ser ut som det er et spenningsfall i minus. Har du egen minuskabel fra dynamoen, må du sjekke denne. Har dynamoen ikke egen minuskabel, er det sikkert dårlig kontakt mellom dynamo huset og motorblokken. Det beste er i tilfelle å sette på en kabel mellom dynamo huset og motorblokken. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Det ser ut for at det er de nye kablene du har montert fra dynanamo til batteri som ladestrømmen går gjennom. Hvor lange er disse kablene? Det har jo absolutt blitt mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 21.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 De er ca 2,3m lange. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Hei. Det ser ut for at det er dårlig kontakt et sted på de ledningene du har koblet til. Kan det være at ledningene ikke er nye, i så fall kan de gi dårlig kontakt ved påsetting av kabelsko grunnet korrosjon. Polskoene på batteriene kan og være en feilkilde som er lurt å kontrollere. Om du vil sjekke selv kan du legge inn verdiene fra målingene dine i kalkulatoren her på BP. Ladestrømmen ser bra ut med bare dette batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Hei igjen Som du sikkert ser av de siste måleresultane med større kabler og 30 minuts nedtappet batteri er jo srømmen større en den var før på helt nedtappet batteri etter en helg ute. Så da er du jo på sporet om at det ligger i forbindelsen Dynamo og Batteri. slik jeg ser det, både på pluss og minus. Ser form meg etter dinn forklaring at dette kanskje er en YANMAR med Hitachi dynamo? Vær klar over det at ved helt nedtappet batteri og større lading vil spenningstapet bli enda større. Ser mange henviser til kabelkalkulatoren og den er veldig god til sitt bruk, men det kommer an på hva du legger inn. DVS hvor stort spenningstap skal du godta. Når det gjelder Dynamo kan en ikke godta mer en la oss si CA 0.25volt spenningsfall både på pluss og minus ved maks leveranse. Da vil du se at du kommer opp i store kabel dimensjoner spesielt viss du har 2,3m x 2 med tynn ledning dvs kanskje 8 til 10 kvadrat? Mener du hvirkelig dette? Det jeg ser for meg er at du har en 8-10 kvadrat ledning fra pluss dynamo til pluss på starter og en like dann ledning fra - på dynamo til minus på starter siden du har isolert jord. Kan dette stemme ? I så tilfelle legger du bare denne lengden inn i kabelkakulatoren og da vil vel kanskje 20 eller 30 kvadrat klare seg. Grunnen til at det er så viktig med skikkelig kabel til dynamoen er at dynamoen føler på den spenningen som ligger mellom D+ og D-. DVS si at dynamoen regulerer seg ned og leverer ikke strøm fordi den tror at batteriett er fullt. Det eneste som kan lure dette noe er å montere Sense ledning. DVS en kabel mellom spennings regulator og batteri. Da føler dynamoen på batteriett i stedet for på dynamoen. Det vil si da øker spenningen på dynamoen slik at spenningen på batteri blir riktig. Er det riktig slik jeg tidligere har antydet at vi snakker om Hitachi dynamo, da har ikke denne dynamoen sense ledning men kan bygges om. Håper jeg ikke har forvirret mer. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Smaapala, Jeg vil bare korigere deg på kabel tversnittene. Norsk standar fra 1.5 q og videre er 2,5q - 4q - 6q - 10q - 16q - 25q - 35q - 50q - 70q - 95q osv `q`står for kvadrat En ting til å tenke på ved måling av DC (likestrøm) er retningen på strømmen gjenom tangampermeteret Det står gjerne en pil på kloa og denne skal mot matekilden, lader eller generator. Mål begge veier og du vil få forskjellig resultat. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
sharko Svart 21.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 (redigert) Hei igjenSer form meg etter dinn forklaring at dette kanskje er en YANMAR med Hitachi dynamo? Det er en Yanmar 4JH-HTE, med uoriginal dynamo. Frem til starter går det en 35mm² på +siden. De tynne kablene fra starter til dynamo er snaue 0,5 m lange - testkabelen var som nevnt 2,3m. Slik jeg oppfatter dette, vil det vel da være verdt å bytte ut den tynne +kabelen fra starter til dynamo med en 35mm² og gjøre det samme med minuskabelen/eventuelt legge den til jord på motorblokk? Redigert 21.September.2007 av Metrosen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Helt klart, det vil gi en stor forbedring! Ville ha gjort dette først og fremst, og deretter vurdert om det er bra nok eller om en bedre regulator må til. men i første omgang som sagt, nye kabler! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Smaapala Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 Hei Jeg tar den med standarder på kabler fordi jeg kjøpte en del kabler til båten i høst og oppdaget at en del kabel størrelser ikke finnes. Må si jeg nå ikke husker hvilke størrelse jeg endte opp med. Ett lite tips samtidig er at en sjekker hoved strøm bryter samtidig for å se om det er spennings fall over denne. Ofte blir denne oversett og etter mine erfaringer kan denne i noe tilfeller være roten til en del krøll. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Ett lite tips samtidig er at en sjekker hoved strøm bryter samtidig for å se om det er spennings fall over denne. Har samme erfaring. Hovedstrømbryter er ofte årsak til spenningsfall, og oftes den med 1 + 2 + begge. Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 13.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Tykkere kabler mellom dynamo og batteri vil gjøre mye med ladingen din! Du har nå et betydelig spenningsfall pga for tynne kabler. Jeg ville ha prøvd med ny kabel først, før det eventuelt vurderes en annen type regulator. Tipper du blir overrasket... Ja, i dag ble jeg overrasket! Byttet ut originalkablene (+ og -) med 35mm². Fikk nå en ladestrøm på nesten 50a på forbruksbanken (som da var godt tappet.). Har bare prøvd en dag, men sålang meget positivt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Kjempebra! Planlegger en liten oppgradering selv ifm motorbytte i vinter en gang! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Tja, gratulerer til erkjennelsen. Kjempe bra ! Men fortell dette gjerne til alle som Dere har kontakt til: "Tykke kabler er altid tingen for å få en dynamo til å jobbe". Dette er "kjernesettningen" og gjelder for alle. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ojda Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Kan noen svare på hva diameteren er på 15, 25 og 35 mm2. Bare for å ha en viss peiling når jeg ser på eget strømopplegg. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Joerg Becker Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 (redigert) Det er ikke lett å si fordi det varierer avhengig type kablen, forskjellige isoleringer og tykkelse av det. Uansett er det bare lite forskjell utvendig. Noen eksempler om et H01N2-D. 16mm² = utterer diameter 10,3mm 25mm² = utterer diameter 11,8mm 35mm² = utterer diameter 12,9mm 50mm² = utterer diameter 15,1mm Du kan se at alle uttere diametere ligger tett på hverandre allerede når kablen er ny. Senere kan det forandre seg pga. aldring. Jørg Redigert 1.Desember.2007 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ojda Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Oj! det var mindre forskjell en jeg trodde. Jeg mente vel egentlig diameteren uten isolasjon, men dette gir jo et godt hint. Tenkte jeg skulle titte på kablingen mellom dynamo og batteri. Takk skal du ha Joerg, jeg har forresten sendt deg en mail. Mvh Ojda Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Joerg Becker Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Oj! det var mindre forskjell en jeg trodde.Jeg mente vel egentlig diameteren uten isolasjon, men dette gir jo et godt hint. Ja, det er lite og for det kan det gjettes dårlig. Men man kan jo også måle og regne det: r² gange pi. Måler du (uten isolering) to / tre ganger over tvers, da finner du fram til antakelig diameteren. Jørg ps: svaret på IM fikk du og. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.