Jump to content

Ladestrøm, ok?

sharko

Recommended Posts

Har Ctek landstrømslader som vedlikeholdslader for batteribank 2x110 ah. Etter oppstart motor er spenningen 14.4 volt på batteripol med multimeter, tilnærmet 0 ah i ladestrøm målt med tangampermeter - så langt ok! Dynamo størrelse 90 ah.

Ved oppstart av motor etter landligge og forbruk ,faller spenningen til ca 13.7V og ladestrøm 8-10 ah. Motor på tomgang og full belastning av forbruk (alle lys, lanterner, plotter, vhf, kjøleskap mv), er spenningen nede på 13V og ladestrøm 2-3 ah. Rusing av motor med sistnevnte forbruk gir ladestrøm 9-10 ah.

Kan en basert på det ovenstående si noe om hvordan båtens ladetilstand - er det ok?

Hei!

Ut fra det du skriver kan det virke som du har original, intern laderegulator på dynamoen. Det er sjelden denne regulatoren klarer å utnytte kapasiteten til dynamoen. Basert på bl.a. egne erfaringer vil jeg tro at du har mye å vinne på å få montert en separat , litt mer avansert regulator. En slik regulator måler ladespenningen direkte på batteriebanken og sørger så for å regulere ladingen fra dynamoen til korrekt nivå, avhengig av batteribankens tilstand. Du finner mye informasjon om dette temaet her på forumet, bl.a. i denne tråden.

Aller først bør du imidlertid gå over alle koblinger og kabler mellom dynamo og batterier, og sjekke om det finnes dårlige/irrede forbindelser samt om kablene er tilstrekkelig dimensjonerte. Bruk et digitalt voltmeter og mål hvilke spenningsfall du har over de forskjellige kabelstrekninger og koblinger underveis mellom dynamo og batterier mens dynamoen lader - både på pluss- og minussiden. På den måten vil du finne ut hvor spenningen "blir av" underveis.

Hei

Tror ikke dette har noe med regulator om hvor den står plassert.

For det første hvor måler du spenningen. Du må måle ladespenning på dynamo uttak for å finne ut om dynamoen leverer den spenning som den skal. Måler du cirka 14 volt ( Ideelt 14,4volt) her må du leite etter spenningstap på kabel til batteri. Både pluss og ikke minst minus.

Måler du 13 volt ved belastning direkte på dynamo. Da først vil jeg si du har ett problem. Om det ligger i dynamo eller regulator er ikke godt å si.

Jeg forutsetter at når du sier aller forbrukere på så kan det være snakk om 8-10 amp.

PS Når du måler spenning på dynamo: Måler du mellom Dynamo pluss og gods på dynamo for å få riktig avlesning. Viss du har isolert jord måler du istedet på denne.

Ellers er det ikke så enkelt å si hva som er feil da mye kommer an på hvordan anlegget er i båten.

Har du Skille diode mellom batteri?

Har du rele som skiller battteri banker?

Dette er ting som kan dra ned spenningen, i tillegg til for lavt kvadrat på kabel fra Dynamo.

For å måle spennigstap kan du måle med voltmteret i paralell med den kretsen du vil sjekke. EKS. Rød klype på volt meter på dynamo pluss og - sort klype på pluss på batteri. Ved full belastning i ditt tilfelle 8-10 amp ville jeg ikke godtatt en avlest spenning (spenningsfall) over 0.2 volt. Litt spenningsfall vil du alltid ha da alle koblinger gir litt spenningsfall, Vær obs på spenningsfall øker etter belastningen.

Håper dette var til litt hjelp slik at du kan finne ut om du har ett problem.

Hilsen Smaapala.

Edited by Smaapala (see edit history)

Innledningsvis vil jeg som fagmann si at det er vanskelig å stille en diagnose over telefon. Hvis du har tappet ned batteriene og dynamoen lader med 13,7 volt, vil dette i de fleste tilfellene bety at batteriene er i bulkfasen, og ladestrømmen burde være ca 70 % eller mer av dynamoens kapasitet. (Kommer an på hvor mye batteriene er utladet, hvor god dynamoen er, turtall etc.)

hvis du skal forklare et problem, så svarer det seg å ikke blande for mange hendelser på en gang. Vær litt mer klar på om fenomenet med ladespenning fra lader og dynamo er målt på samme tidspunkt eller på forskjellige tidspunkter. Dette er esensielt for problemstillingen og konklusjonene.

Det målet du får, stemmer godt med hva du ville lest av hvis tangamperemeteret er stilt inn på vekselstrøm og ikke likestrøm. Sjekk dette først er mitt råd, for det er ikke sikkert at du har noen feil.

Er målingene du refererer til gjort samtidig og hvor måler du strømmen? (I hvilke kabler?).

Edited by Ole Petter (see edit history)
Det målet du får, stemmer godt med hva du ville lest av hvis tangamperemeteret er stilt inn på vekselstrøm og ikke likestrøm. Sjekk dette først er mitt råd, for det er ikke sikkert at du har noen feil.

Er målingene du refererer til gjort samtidig og hvor måler du strømmen? (I hvilke kabler?).

Tangampermeteret er innstilt på likestrøm og målt på +kabelen 20 cm fra batteripol.

Hei igjen

Når du måler med tang instrument ved batteri måler du ikke dynamoens lading men batterietts mottak av lading. Dvs. Dynamoens lading minus det som blir forbrukt av strøm i båten. Du må nok måle på dynamoen før forbrukerne er tatt ut.

Har du to banker og i tillegg den andre banken innkoblet vil det gå strøm her også og da må du også trekke dette ifra på det du måler ved det ene batteriett.

For i stille spørsmål her og få ett vetig svar må du nok begynne med å forklare hvordan annlegget ditt er koblet.

La oss si at du har to banker innkoblet og du måler på den banken som er minst nedtappet vil dine målinger være helt normale fordi den andre banken som er tom trekker ned spenningen og strømmen.

Ivertfall skal du måle ladingen og spenningen for dynamoen, ja så må du måle på dynamoen.

Så ditt spørsmål om ladingen er OK er det ikke godt å svare på. Kan være OK og kan være feil alt ettersom.

Hilsen Smaapala

Edited by Smaapala (see edit history)
Ivertfall skal du måle ladingen og spenningen for dynamoen, ja så må du måle på dynamoen.

Så ditt spørsmål om ladingen er OK er det ikke godt å svare på. Kan være OK og kan være feil alt ettersom.

Hilsen Smaapala

Takk skal du ha, en lærer noe hver dag. Jeg skal måle rett ved dynamoen med det første.

Da har jeg oppdaterte opplysninger - målt med nytt tangampermeter.

FØR BÅTTUR

Har Ctek landstrømslader som vedlikeholdslader/topplader for samlet batteribank 1x110 Ah (start) og 1x110 Ah (forbruk) skilt med manuell batterivelger. Umiddelbart etter toppladingen, startes motor og spenningen måles til 14.4 volt på batteripol med multimeter, ca 10A i ladestrøm målt med tangampermeter ut fra dynamo. Dynamo størrelse 90A.

ETTER NOEN TIMER MED FORBRUK

Motor startes på startbatteri og batterivelgeren settes deretter over på forbruksbank for å få lading. Spenning måles deretter til 13.4V på batteripol og ladestrøm 10A ut fra dynamo.

Med motor i gang setter jeg på forbruk (lanterner, kjøleskap, plotter, cabinlys, vhf), spenning synker ytterligere og måles til ca 13V, ladestrøm stiger til 18A uavhengig om motor er på tomgang eller ruses.

ØNSKER SVAR PÅ

1) er det ovenstående normalt?

2) hvordan vurderes ladingen, ok?

3) kabelen ut fra B+ på dynamo er "liten" dimensjon. Vil ladingen forbedres ved å strekke en ny kabel i tillegg, dvs fra dynamoens B+ og direkte inn på + på batteriet?

Tykkere kabler mellom dynamo og batteri vil gjøre mye med ladingen din! Du har nå et betydelig spenningsfall pga for tynne kabler. Jeg ville ha prøvd med ny kabel først, før det eventuelt vurderes en annen type regulator. Tipper du blir overrasket...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

ØNSKER SVAR PÅ

1) er det ovenstående normalt? Kan være normalt utfra forusettningene på anlegget, men langt fra optimalt.

2) hvordan vurderes ladingen, ok? Dårlig.

3) kabelen ut fra B+ på dynamo er "liten" dimensjon. Vil ladingen forbedres ved å strekke en ny kabel i tillegg, dvs fra dynamoens B+ og direkte inn på + på batteriet? Kan helt klart være årsaken. Det var derfor en tidligere i denne tråden ba deg måle ut fra dynamoen og mot gods på dynamoen. Der skal spenningen være høyere ved det strømtrekket du har målt.

Er spenningen ut fra dynamoen tilnærmet like lav som ved batteriet er det en eller annen feil på dynamo/regulator/likeretter. I motsatt fall er det for tynn kabel eller dårlig kontakt på veien fra dynamo tilbatteri. NB! Det kan også være på minus siden.

Edited by prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Ny kabel, eller prøve å kople opp en tilleggskabel i paralell med den eksisterende?

Gjør samme jobben, egentlig. Men det ser mer ordentlig ut med en ny kabel av passende dimensjon.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Motor startes på startbatteri og batterivelgeren settes deretter over på forbruksbank for å få lading. Spenning måles deretter til 13.4V på batteripol og ladestrøm 10A ut fra dynamo.

Hei.

Du må ta en måling til. Mål spenningen direkte på dynamo i tillegg til spenningen på batteriet nå batterispenningen kommer ned mot 13 V på batteriet. Da kan den spenningene sammenlignes og differansen kan ha årsak i for tynn kabel eller dårlig kontakt et sted.

Ta gjerne flere målinger etter som spenningen på batteriet synker/stiger, men mål både på dynamo og batteriet for å få et godt grunnlag for å vurdere hva som skjer.

:seeya:

Som en tommelfinger regel regn 3 ampere pr. kvadrat millimeter.

Ellers kan du regne ut spenningsfallet.

0,0164 x ampere x lengde på kabel dividert på kabeltverrsnitt.

Husk total lengde i både pluss og minus.

Som en tommelfinger regel regn 3 ampere pr. kvadrat millimeter...

Da blir det feks. 30mm2 kabel mellom en 90A dynamo og batteriet?

Litt ustø her, så jeg må nok ha det inn med en forholdsvis liten skje :lol: Ønsker jo at dette blir rett på første forsøket slik at jeg ikke tror alt er ok hvis jeg har bommet totalt...

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Hei.

I steden for å gjette skulle du gjøre det man anbefaler, kjære deg. :smiley:

Mål først spenningen på dynamoen og så spenningsfall til batteriene.

Dette er eneste veien for å finne ut hva som er galt.

Men to ting er klare allerede.

Først og fremst:

finnes det bare dette tynne originalkabel fra dynamo til starteren da holder dette aldri. (Punktum)

Bytt dette i hvert fall mot noe større.

Anbefaling av meg blir aldri mindre enn 35mm², og der havner du uansett hvis du ønsker at W-regulatoren skal kunne jobbe.

Dette er forbedring (frekk av produsentene at det ikke blir gjort med en gang) som lønner seg altid.

Men hvis spenningen ligger på 13,0 til 13,4 Volt nå, da kan man nesten vedde på at det ikke blir "virkelig" akseptabelt

med større kabler heller.

Det er bare instinkt, men jeg tror du bare kan måle noe med 14,0 til 14,2 (maksimalt) når du har byttet kablene.

....... tror egentlig mer at det blir noe med 13,8V .......

Så kan du går ut i fra at det også blir en forandring på regulatoren, hvis du ønsker å få det bra.

Lykke til !

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.