Jump to content

Fra båt til bobåt...

Majali

Recommended Posts

Hei igjen.

Som noen har sett har jeg hatt er liten tråd på det å (forsøke) å hente hjem en stålbåt fra Nesoddtangen...

Men nå er hun hjemme og står støtt på land foreløpig.

Så denne tråden kommer til å handle om hennes nye liv som tildels bobåt!

Først et bilde av hun ligger på gjestebrygga i horten i påvente av slep hjem.

styrbord_side.jpg

Båten ( som nå heter"dutchy", men skal få nytt navn...) er en hollansk tegnet og svenskbygget 43fot og 3,5m bred motorkrysser..

Hun har 2 store og deilige 6 sylindrende VOLVO motorer som har gått ca 1800 timer og summer aldeles vakkert!.

motorer.jpg

Jeg har brukt de 2 ukene hun har stått på land til å vaske hele båten under dørkene!!! Det var foruten masse flytende olje også ca 30 kg med størknet olje som luktet gammel BUSS!!! fy"#¤¤" for en dritjobb.

kjoelsvin.jpg

Men endelig har jeg kommet meg gjennom denne jobben. Det gikk med over 25ltr. konsentrert avfetting av diverse merker og høytrykkspyler, Radiatorkost, potetborste og fingre før det begynner å lukte nogenlunde ok...

Grunnstøtingen var ikke å ille å se på med blotte øyne, men man vet jo ikke hva som har gått før gear og akslinger er kontrollert.. Men styrbord ror er bøyd fremover av hæljernet og propellbladene er litt krøllet,

roret_er_boeyd.jpg

I denne prossesen har jeg avdekket noen steder der det er tæret hull i skroget som jeg nå er er i gang å setter inn nye platebiter. kommer tilbake med mer fotos..

Og for ikke å forglemme; iallefall 200 timer tankevirksomhet over alle problemer og alle gleder løsningne bringer med seg!!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Jeg også vil følge med på denne tråden :smiley:

Lykke til :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Dette blir en spennende tråd , du sier det var tæret hull i skroget men kom det ikke inn vann da ?

Det er det som var så rart!!! når jeg hentet henne, dykket min bror i over 2 timer med skrape under. Det var masse blåskjell. så kjørte vi 5-6 timer, så grunnstøtte viog la henne i Horten ut den uka.

Nåt hun blir heist på land, så begynner det å piple ut litt foran!! skjønner ikke noe jeg, men det må ha vært et eller annet som har tettet hullet som ble blåst av da verkstedet spylte under! ??

Jeg også, har siklet lenge på Hollandske stålbåter. Det er det jeg heller mot når jeg får nok cash en gang.

Har du styreposisjon på akterdekk Majali?

Det er jo mye båt for pengene da!?

Joda det er en posisjon ute også, nå er den på akterdekket, men jeg vil nok lage en fly brigde :blush: og flytte den opp dit.

Bare forå avklare behovet for fly, Båten er litt flat, og jeg trenger så sårt en targabøyle for å få kalesjetak over nedgangen til salongen (går en trapp ned fraakterdekk) Hvis ikke jeg får noe tak der, vil jeg få problemer mad å komme ut ved kraftig snøfall!!!

ERik

Har sett skissene, syntes det så bra ut. Du har en scannejobb å gjøre majali....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Hei igjen.

Da er nok en dag med drittjobb gjort. (Kom plutselig på hvor hvont det er å stå i sånn regn av små rødglødende ståldråper... fikk noen ufrivillige minner fra Mekken..

Vel jeg har tatt meg noen dager fri fra jobb slik at jeg kan få sveiset de hullene jeg har.

(kommer ikke til å sandblåse i år. det ble gjort for 6 år siden, så jeg satser på sommeren 08.

I morgen låner jeg med et pinneappereat (likeretter) for å ta hullene under vannlinjen. Er ikke fortrolig med å sveise mig i friluft. Blir fort litt stratos i fugene..

Som bildet viser, er jeg her i gang med baksvesingen. ikke nok med at jeg må sveise på forsiden. Jeg må jaggu meg sveise bak også. ( og det er ikke så god plass i fender rommet! sveise_paa_styrbord_baug.jpg

Så fikk jeg byttet røret som ankeret skal opp i. Det som sto der var roten til all den rusten jeg nå har sveiset. Det var av stål og selølgelig helt oppspist av saltvann og galvet kjetting. Så rant vannet ned på "stringerene" i fenderrommet. Med rust som den eneste utgang..

nytt_rustfritt_roer_til_dregg.jpg

Kjenner at jeg må ut å lukte litt på Majali i morgen! :yesnod:

PS; skal få scannet skissen på fly. Tror det blir ganske riktig på denne båten siden den er såpass lang. Mange av stålbåtene med fly er på 35 fot og opp.. Så de som er på 35 fot kan fort bli litt for korte i hytta...

Men tiden er i mot meg... Så fly er noe jeg må vurdere kraftig!!!, men trenger den virkelig

Hei igjen.. Er fortsatt i gang med sveisingen :headbang: ikke mitt yndlingsfelt. Men det blir jo tett og det er en forutsetting for resten. :smiley:

I dag har jeg hatt Besøk av "perlen" og hadde besøk av "Rolf" forrige uke :yesnod: 'kjempetrivelig!

Men, nå har det seg slik at jeg har skisset en fly brigde. men er åpen for forlslag til alternativer.

Det skal være en fly og en targebøyle bak som går litt utover akterdekket slik at jeg kan lage et tak over nedgangen til salongen.

Hvis noen føler seg kallet til å kludre litt på skissen, så hadde det vært spennede!

Det eneste vitale mål jeg har er at rekkene er ca 80 cm høye og at jeg vil ca 2 meter under targabøylen

skisse_fra_siden..jpg

Så kan jeg legge ut skissen min litt senere... :-)

Hilsen Erik

Jeg vet ikke hvor mange slike båter det finnes i Norge, men på bildene likner den veldig på en "kanalbåt" i stål som en kompis av meg hadde i Drammen for 10 år siden.

Regner med at overbygget er hjemmelaget og i tre?

Hei Erik, takk for sist.

Båten var flott. Dette er en staselig dame, som krever sin mann mht il stell og up-shining, men du verden så flott resultatet blir.

Jeg håper andre kan bidra med forslag til skisser for fly. Jeg kan ikke desverre da jeg ikke klarer å tegne.

Men det jeg kan si, er at denne båten krever, og fortjener Fly. Dette vil fremheve båten, idet båten er svært lang og smal.

Om det er noen som kan lage forslag, så ser jeg for meg fly trukket godt opp, samt trukket helt bak til akterstevn. Man får nesten trawlertanker med tanke på dette. Dette kan gjerne løses ved at akter brukes le-trekk i duk montert på syrefast rekke, mens forut på fly har "fast vegg", om dere forstår. Båten vil da ikke fortone seg som "høyblokk".

Dersom slik løsning gjøres, må fly løftes en del i forhold til eksisterende tak. Dette er ikke problem. Å få mulighet til å oppbevare tauvirke, badeleker, vannski, og annet i gulv mellom fly og tak på cockpit er optimalt ved bruk av luker. Skal vi tippe rundt 40 cm høydeforskjell for å oppnå 2 meters høyde mellom akterdekk og tak?

Dette ser man dersom man scroller opp til start av denne strengen, og ser på bildet ved kaia der.

Med tanke på bobåtplanene, så vil definitivt det være fordel med tett akterdekk nede for bortsetting av ting og tang, samt at man kan om ønskelig montere kalesjevegger på en enkel måte.

Jeg vet også at jeg har sett bilder av båter med slik løsning jeg skisserer. Jeg tror de ligger på telefoner fra tidligere (pc-telefoner), skal se om jeg kan få lastet dem ut. Men om noen andre har bilder som kan minne om Majali sin, med Fly, så post dem gjerne!!

Utover dette så ville jeg forandret litt på planene (sukk ?). Du bør absolutt ha en lugar akter på den ene siden. På den andre siden bør du ha bad, dusj, vaskemaskin, tørketrommelen etc., for deretter å ha lugar helt forut. Å plassere barna forut kan være fordel fremfor å måtte bruke for mye tid på å lage knirkefrie senger. Da får du også fordelen i at man kan lettere lage oppholdsrom forut i lugar (bedre plass) slik at man slipper å oppholde seg oppetter hverandre hele tiden i cockpit. Avstand fra varmtvannstanker blir også kortere slik at belastning på denne reduseres. Likeledes har du nærere avstand til, samt enklere tilgang på gråvannstanker såvidt jeg husker. Arealfordeling akter blir da slik at du har dør inn der hvor gamle-dusjen var, med smalere rom generelt enn hva tilfelle er for sovelugar. Ring meg om jeg er for uklar.

Lykke til, kommer innom igjen snart for å se fremdriften i arbeidet.

Jeg fikk kallet om å kludre litt jeg da, men tror nok ikke at overbygget over akterdekket ble høyt nok....

skisse_med_targa.jpg

Har aldri satt inn bilde her før, men håper dette ble riktig...

Et virkelig spennende prosjekt dette! Jeg har sett båten i Trondheim noen ganger når jeg har passert den.

Hei og takk for skisse!! :smiley:

Jeg tror nok at den bør bli noe lavere. Tipper at høyden du har fått til på den skissen er sansynligvis 170-180cm.

Så hvis jeg skal ha ståplass blir hun nok litt høy i overbygget.

Men som Perlen også sier, er det viktig å få meg en mulighet for et tak over akterdekket.

Så jeg legger ved en skisse av en fly med targa, så får jeg heller lage et kalesjetak over der,??

Der er det ca 2 meter under targaen, så da kan jeg ha et kalesjetak bakover og et strekt ned over flyen på vinteren!

med_targa_og_fly.jpg

Hele forrige uke og denne helgen er gått med til å sveise rust. Har fått gjort endel, men duværden så lang tid det tar å sørge for at det ikke er porer igjen. opp ned og med pinner på en gammel båt, det var ikke lett nei...

Men alt vil en ende ta. !!

Så etter nå 4 uker med vask, riving, sveising og rydding, håper jeg på å begynne å få malt litt under dørkene og på skroget utvendig.

Deretter er jeg mer enn klar for å begynne å lage lugarene bak. Det skal bli godt å få istand et par rom. Alt står på hodet og det er temmlig demotiverene.

Det kommer mer bilder de det er noe å vise frem. Håper på at jeg kan få malt litt til uka!

Å hvor jeg gleder meg til å begynne å montere utstyr. Har vært hos Jørg Becker og fått kjøpt med en deilig lader og en skikkelig inverter! så har jeg satt av et skap på 90 cm bredde og 1,9m høyde som er bak instr.panelet som skal romme alt det elektriske! Forrbruksbanken i bunn og lader, inverter, landstrøm osv osv oppover.. Det fine er at dette skapet ikke er dypere enn 20cm oppover. men god plass til 5x 125Ah forrbruksbatterier i bunnen! :cool: Og det er ikke mer enn 1,5 meter til dynamoer!!

Gleeeeder meg!

Jeg synes skissen ser bra ut. Men du kan kanskje trekke fly litt lengre. Dette for at en trapp tar plass. Og ville valgt en skikkelig trapp som virker også i dårlig vær.

Prosjektet ser spennende ut.

Vi sees!

• 4 weeks later...

Jeg takker for omvisningen i båten din når jeg og Perlen besøkte deg. Jeg må si at båten inponerte meg med plassutnyttelse og linjer, ikke minst motorene.

Jeg gleder meg til å følge prosjektet ditt. Dette blir en nydelig skute.

Hei og takk for rosende ord "fiskekroken":-)

Jeg lager nå en ny tråd som jeg døper "Lucia". Den nye tråden blir en tråd om alt som jeg skal gjøre og hva som er blir gjort med henne under den tiden jeg bor ombord.

Erik

• 2 years later...

Lang tid er gått, og ombygging har funnet sted.

Nysgjerrig som jeg er, lyst til å slenge ut noen bilder for hvordan skuta ser ut nå?

(så bl. annet også avatarbildet. Så veldig bra ut!)

Hei.. jeg er ikke stolt av hvor lite oppdatering det er kommet fra min side...

Det avhenger vel mest av at dette har vært et 3 års langt mareritt ( i 60% av tiden...) men nå er det avklart ang skadene i 2007!! så i høst blir det endelig fikset en gang for alle!! ENDELIG!!!

Men jeg har gjort veldig mye i disse årene, så hun det er ikke en eneste liten ledningsstump, vannslanger, oljeslanger, rør, vann tanker, septiktanker, pumper, lamper, styringer, vifter, varmere, kjøl, kok , ladere osv osv osv som ikke er byttet!!

Fra utsiden ser hun slik ut nå:

casa.jpg

Så skal jeg prøve å få tatt litt bilder i helgen for de som er interessert..

Men jeg syntes jo den er blitt penere faktisk med den flybrigden enn hvordan den var uten... var veldig engstelig for at det skulle bli for mye!