Verrie Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Linjeføringen ble bra synes jeg. Hun "manglet" høyde, all den tid lengde og bredde gjorde henne "flat". Bra! Ta gjerne flere bilder. Er du ferdig med alle oppkoblinger til fly? Har du merket noe om skuta er mer rank med høyere tyngdepunkt? Alternativt, har du kompensert for mer tyngde i vannlinje? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Skuta ser virkelig flott ut og fly'en gjorde seg virkelig. men nå er det avklart ang skadene i 2007!! så i høst blir det endelig fikset en gang for alle!! ENDELIG!!! Hvilken skade er det du referer til her? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Majali Svart 6.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 takker:-) Alt på targaen er koplet opp og virker fint, jeg mangler å kople turtellere og alarmlampe/lyd på fly.. men styring, gear, kabler og utstyr er helt klart... Skaden var en grunnstøtting som skjedde på vei hjem den dagen jeg kjøpte henne... Dette resulterte i et bøyd ror og en propell/aksel som ble deformert... ( og hun rister(voldsomt) fortsatt..) Men dette er vært en lang og kjedelig historie med mange variabler.. Så jeg fokuserer på summen; Det kommer til å bli rettet opp i denne høsten !!! :-) Evig optimist litt naiv, det er oppskriften på lykke! hehehe Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Figaro Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Du har fått en nydelig båt, My Casa. Et flott syn for oss stålbåteiere. Og siden vi snakker om flotte båter: Noen vil nok gjenkjenne gamlebåten til Verrie, "Perlen", som har fått ny hjemmehavn i min båtforening på Steilene i Oslo. Her blir den godt tatt vare på av den nye eier. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Majali Svart 6.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Se der var Perlen nå ja:-) Jeg vet ikke om Steinar fikk med seg (ved salget) et lite ankerdramfat som ble laget til denne nydelige båten for noen år siden... Med det sto jo "Perlen" på dette fatet, så det kan jo hende det fortsatt er ombord... Fint å høre at hun blir tatt godt vare på av nye eiere, Hun var jo litt bortskjemt :-) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Mariell Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Fra utsiden ser hun slik ut nå: Så skal jeg prøve å få tatt litt bilder i helgen for de som er interessert.. Men jeg syntes jo den er blitt penere faktisk med den flybrigden enn hvordan den var uten... var veldig engstelig for at det skulle bli for mye! Enig MyCasa. Det er en "ørliten" forskjell på de to bildene. Er jo en helt ny flått båt ut av det. Se å få tatt noen bilder av innrdningen også. Antar at det ser noget anderledes ut nå enn når jeg var ombord sist. Regner med at jeg kommer til å ligge ved kokeriet mer eller mindre permanent fra ca. 06.09 og frem til påske. Som avtalt er kaffen klar. Hvordan med deg? Liggende ute i år eller på land? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Majali Svart 6.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Hei Mariell... Takk for gode ord:-) Det er jo litt gøy å endelig se litt resultater... Innredningen er ikke ferdig, men det hjelper der også... Så litt bilder skal jeg nok få tatt ja.. Mariell, vi blir nok båtnaboer til vinteren. Skal bare opp et par mnd for å legge nye dekk, nye propellere og baugpropell... Tipper jeg lar fyren stå på til arbeidstemp i vinter også... så da kommer jeg nok å drikker kaffe og ljuger litt når du er på sjøen.. ( hmm du er jo enten på sjøen på jobb eller på sjøen når du er hjemme... hvis ikke du flyr hjem til eller fra jobb da.. si meg; er du redd for landjorden??? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Mariell Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Neida, er ikke redd for landjorden, liker bare ikke å sove på noe som ikke flyter Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
VO`n Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 3 års marerittet du refererte til, er det skaden av grunnstøttingen eller er det andre problemer du støtte på underveis? Skriv gjerne noen ord om hele byggeprosessen, det er jo herlig å lese om. Den ser meget tiltalende ut, fra spøkelse til smykke (iallefall av hva jeg kan se av det ene bildet) og er spent på flere bilder! Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Takk for bildet Figaro, hun blir tatt godt vare på, og hadde besøk i sommer når de var på hjennomreise. My Casa, fatet har jeg tatt vare på, kunne ikke la denne flotte hyggelige gaven følge med. Forøvrig kommer muligens perlen til å gjennomgå noe ombygging, vi diskuterte en del løsninger i sommer, hvor det muligens blir tett styrhus på henne. Hun ligger ute hele året, og da er det greit og slippe kalesjestyr. Perlen er absolutt en båt jeg savner, hun var nydelig, men alle båter har sin tid..... (beklager avsporingen i tråden din My Casa...) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Båten din ble griselekker! Ser frem til bilder av innredning osv Stålbåt på rundt 35-40 blir min greie også etterhvert, om ikke boligprisene stuper da, men det skjer neppe. Sikler på stålbåter på finn.no stadig vekk Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 (redigert) Det ble akurat solg er helt støken Succes 1050 som ligger i havna hos oss. Er vel den peneste stålbåten med noen år på baken som jeg har vært om bord i. Sikla på den for noen år siden, men har kommet til at vi ønsker en båt uten aktercabin og med minst mulig terskeler. Må tenke på at man skal om bord når man blir gammel også. Annonsen står vist her enda. Legger ut et lite bilde av interiøret. Sorry for lån av tråden, jeg måtte bare vise frem hva jeg sikklet på en gang og i denne tråden hørte det på en måte hjemme. For øvrig er det flott å se hva du har fått til på 3 år. Ikke mindre enn imponerende, båten er ikke til å kjenne igjen og fasongen ble "bærre lækker" med flybridgen ! Redigert 6.August.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Majali Svart 8.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 (redigert) Hei, da er jeg hjemme etter en litt kort helg på vannet:-) Deilig å kunne være utpå uten å blåse vekk... Den stålbåten du linket til VannTro, ser skikkelig solid og velholdt ut!, har sett på den på finn tidligere ( og alle andre stålbåter på finn og blocket også... :-) litt syk er jeg nok... Vel, jeg fikk tatt litt bilder med et lånt kamera, men dette var det sånn "eiendomsmeglerlinse" på, så det ser jo ut som det kjempesvære greier... men det er ikke så¨lett å få fanget opp noe som helst med mitt kompaktkamera... Så jeg tok bilde badet som er nesten ferdig: Salongen ble veldig lang... litt fra akterkabiner Byssa med tavle som begynner å bli ferdig... Byssa er under restaurering. Og til slutt et fra fordekket med en ny "ankervakt" Dekket og dollbord skal få nytt korkbelegg i høst.. ( mer om det senere..) Redigert 8.August.2010 av MY Casa (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
M/S Bastard Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Lekkert Du bor i båten du, gjør du ikke? Hvordan har du løst dette med gråvann fra dusj osv? Går det rett ut eller er det oppsamlingstank. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 9.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Hei Bastard :-) Jeg bor på land nå, det ble for mye landligge i denne reparasjons perioden.. :-( Men ser for meg å bo i båten så mye som mulig utover.. :-) Gråvann fra badet går i en liten tank som rommer en dusj og tannpuss hvis det ikke passer å slippe ut akkurat da.. men stort sett står denne pumpa på auto, så da tømmes det fortløpende.. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
grønningen Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Gratulerer med en aldeles nydelig stålbåt, ble en helt anen båt med flybrigde. Blir nok stålbåt på meg også etter hvert, får jo så vannvittig mye for pengene. Har du noen tips om hva en bør vere på vakt på når en kjøper stålbåt? Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
Majali Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Hei og takk for tilbakemelding:-) Den neste båten blir nok også stål... men da kommer jeg til å lete etter en fabrikkbygget.. Min er etter sigende dobbelsveiset( sveiset på ut og innsiden) og det var det visst ikke alle selvbyggere som gjorde.. Ellers kommer det vel an på hva man vil/kan gjøre selv. Jeg ønsker meg et tomt skrog som jeg kan få sandblåst, primet og ikke minst sprøyteisolert innvendig før innredning... De fleste er vel som min; isolert med plater mellom avstivere av t-jern. greit nok, men bedre og isolere alt for å unngå kuldebroer og lufttilgang til stålet... Utover det, jeg vet ikke helt. Men det elektriske må være helt tett! det tæres fort på et slikt skrog i saltvann og det lekker fra det elektriske. Men at stål er et veldig godt materiale å bygge båt av, er jeg overbevist om. Har selv prøvd en ganske god grunnstøtting med og er helt sikker på at den hadde gått rett ned hvis det var grp.. En bulk innover ble det, men det holder tett... så er det "bare" å kappe ut det skadede partiet og sveise inn nytt.. (ikke noe delaminerig langt utover skadestedet osv osv... Det er mitt helt objektive syn som stålbåt eier... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
grønningen Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Takker for svar, altid greit med tips fra folk med erfaring. Har en onkel som har stålbåt, så har tilbragt mye tid i den og har et godt intrykk av stål. Var egentligt på jakt etter stål før jeg kjøpte vikingen, men fant ingenting som falt i smak der og da, men det blir nok stål neste gang:-). Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
Figaro Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Skal til Holland om 14 dager på gammel-musikkfestival (fransk barokk) og kommer også til å besøke noen av verftene der som bygger stålbåter. Det er utrolig mye lekkert som bygges med moderne metoder, som overgår finishen på plastbåter. Drømmen er en ny båt som jeg skal seile hjem gjennom kanalene. Ellers finnes mer om stålbåter i "ståltråden" her på forumet. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.