Jump to content

SS Norway


Suggen (i sundet)

Recommended Posts

For de som er interresert i gamle skip, har høyesterett i india idag (3timer siden) gitt endelig fullmakt til å begynne å hugge det mye omtalte og vakre cruiseskipet SSNorway. Det har vært en lang prosess med mange forskjellige interessegrupper inne i bildet. Skraphandleren har fått flere gode bud på skipet som overgår hva de ville få for skrapstålet, men av en eller annen mystisk grunn så skal det på død og liv hugges. Jeg har fulgt med på prosessen i lengre tid, og det har skjedd veldig mye rart underveis i prosessen. Står mye på captains voyage.com som er et forum drevet av en tidligere offiser (Jan Storli)

Trist dag egentlig.

Ketil. :sad:

Link to post

Det er flere grunner til det , jeg synes det er/var et utrolig flott skip i forhold til mange av "høyhusene" som blir bygget idag. En annen ting er at det har vært flere interresenter inne i bildet som har hatt planer om å få henne i drift igjen og som også har økonomi til det. Hele prosessen med å "beache" henne har vært helt utenom internasjonale regler og normer i det hele tatt. Det er også et spørsmål om arbeidsfohold for de som skal hugge henne pga. vanvittige mengder med asbest og andre ting ombord. Det er i bunn og grunn en av de siste store skipene i fra den era som blir borte.

Har vel egentlig nok å stri med med egen båt, men har forsåvidt litt interesse av gamle flotte skip også :yesnod:

 

Ketil.

Link to post

Vemodig.....men alt har jo sin slutt.

 

Husker jeg og kompisene var på bilferie i Frankrike da vi hørte på radioen at SS France (var det ikke det den het?) var solgt til noen nordmenn, og av alle ting at opprustning av båten heller ikke skulle skje i Frankrike. Franskmennene syntes tydeligvis at båten var et slags nasjonalikon og en skandale at den skulle ut av landet. Husker også første gang den kom til Bergen, hvis ikke erindringen spiller meg et puss så gammel som jeg er blitt - hadde utsikt fra lesesalen på universitetet til dokkekaien der båten lå. Et langt nydelig skip.

Link to post
Hele prosessen med å "beache" henne har vært helt utenom internasjonale regler og normer i det hele tatt.

 

 

Hvilke internasjonale regler og normer er det for å hugge en båt ? Den er for kostbar å drive og vedlikeholde og med liten eller ingen fortjeneste så da er det bare å høgge løs da. :smash::smash::yesnod: Det skulle de jammen meg gjort med Kysten 1 også. :smash:

Link to post
Husker jeg og kompisene var på bilferie i Frankrike da vi hørte på radioen at SS France (var det ikke det den het?) var solgt til noen nordmenn, og av alle ting at opprustning av båten heller ikke skulle skje i Frankrike. Franskmennene syntes tydeligvis at båten var et slags nasjonalikon og en skandale at den skulle ut av landet. Husker også første gang den kom til Bergen, hvis ikke erindringen spiller meg et puss så gammel som jeg er blitt - hadde utsikt fra lesesalen på universitetet til dokkekaien der båten lå. Et langt nydelig skip.

 

Den ble da nærmest som et nasjonalikon da den kom hit også, husker godt da den krysset polarsirkelen på tur sørover norskekysten - har aldri sett så mange båter samlet ute på sjøen ellers. Må ha vært i 82..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har heller aldri opplevd så opprørt sjø som i indre havnebasseng i Oslo under besøket der. Ett ukjent antall båter lagde et kaotisk bølgemønster som får kraftig strømsjø til å fremstå som andedam.

Noen dager etter traff jeg den på vei sydover utenfor Lyngør. Det var havblikk og vi kjørte ut for å se. Måtte kjøre 12" With'en med 30HK relativt hardt for å klare å holde følge. Den ség avgårde uten å lage bølger, vannet var så godt som flatt bak den.

Link to post

SS Norway var også innom Bergen i 1981. Husker at det var premie til den båten som lå i en bestemt posisjon i konvoien som fulgte etter inn mot Bergen. Premien var vist en tur med SS Norway. La meg selv bak på babord side, men det var snekken som lå foran meg som stakk av med premien. Båten jeg fulgte etter med har jeg ennå. Bildet er tatt fra flybridgen. Vannstrålene foran SS Norway er det Brannbåten fra Bergen Brannvesen som lager.

norway.jpg

Link to post
Har ikke eierne i lengre tid holdt på med å selge inventaret i bits and pieces? Mener det ble postet en link til en webside der dette foregår.

 

ssnorway.no as er selskapet til de som selger innventaret, det er alt fra teakplank fra skipsgulvet til kunsten som har hengt rundt omkring i skipet. De har også en tid solgt innventaret fra cruiseskipet SS Monterey. Det hadde vært stas og hatt teakgulv fra SS Norway ombord da, men det blir ikke billig. Noen som vil være med på en spleis på et større parti? Salget starter offisielt denne uka tror jeg.

 

Ketil

Link to post

Lå sammen med "The blue lady" hver lørdag i ett par år. Dette var i 84-85. det var noe helt spessielt når S/S Norway seg ut av havnebassenget. Majestetiskt enkelt og greit.

Synd at hun blir spiker. Men desverre alt kommer til sin ende.

 

Slagskipet.

Noen skip har mer sjel enn andre. S/S Norway var en av dem.

Er ikke det samme med en gammal tankbåt. Hvis en ikke selv har jobba ombord, i en mannsalder.

 

Scandinavian Star er også hogd, var ikke mange som nevnte det. Men da var det mere, "endelig kvitt fa..skapet".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Noen som vil være med på en spleis på et større parti? Salget starter offisielt denne uka tror jeg.

Ketil

Ja, det er ikke utenkelig. Send meg gjerne en IM om detaljene hvis du har seriøse planer om noe slikt.

 

Et annet spørsmål: Hvorfor hugges skipet hvis det har vært kjøpere som har vært villige til å betale mer enn det de får for skipet som skrap?

Link to post

Jeg vet ikke årsaken til hvorfor de ikke vil selge skipet, men jeg har lest det meste jeg har kommet over det siste halvannet året, noen kortversjon blir vanskelig da det har vært mange navn og fler selskaper som har vært interresert i kjøp. Mesteparten har vel vært drømmeprosjekter, men det har vært to interessegrupper med økonomisk ryggrad inne i bildet. Skipet ble forøvrig vinsjet på land uten at godkjennelse var gitt av indiske myndigheter (offisielt da). Lettere å få tilgivelse enn tillatelse kanskje? Beachingen av skipet ble fort et argument for høggær`n, da de mente at det var umulig å få henne hel ut igjen, men det har vært tekniske undersøkelser av skrogstruktur og andre deler av skipet og konklusjonen ble at skroget var i meget god stand. Og få henne ut fra stranden var også løsbart.

Så det er litt snodig.

 

Ketil

Link to post

En klassing av et sånt gammelt skrog er ikke billig og tviler sterkt på at hun er i så bra stand at stål reparasjoner ikke må gjøres. Og med dagens stålpriser er det fåfengt å holde live i sånt gammelt tung drevent møl som det her. Tenk bare på bysser,mannskapslugarer, dusjforhold osv osv osv. Tidene forandres og dritten kan ikke seile av nostalgiske hensyn selv om de for en stor del er bemannet av etniske minoriteter. Disse har også krav på ordentlige forhold. Legger en bort solbrillene og de rosa skylappene så det bare å høgge møkka i biter uansett hvor gloriøs historie den har.

Det er ihvertfall en som er glad og det er høggærn. Stålprisene er helt grotesk høye så da tjener han nok litt han og, sett bortifra at vraket har ligget på stranda i årevis. Det skulle vært høggd mye flere båter men fraktmarkedet er så høyt at til og med ubrukelig møkk seiler rundt enda . Jeg har stått ombord i en sånn haug i 2 uker nå. Men den flyter, det er ikke annen tonnasje og det skrikes etter last. Så får det bli som det blir da. Godt at Norway ihvertfall gjøres ende på. Kysten I burde følge etter, den kaster ikke skygge i solskinn den heller. Eller den burde sendes tilbake til landsdelen hvor den har sin historie fra. Men der har de skjønt at de ikke kan sveise på papp. Høgg,høgg,høgg !

 

:smash::smash::smash:

Link to post

Seilte som fyrbøter ombord i SS Norway i 1980 etter at Kloster overtok, var med på ombyggingen i Bremerhafen.

 

Ettersom det er steam turbiner som framdriftsmaskineri, så tror jeg det blir vanskelig å få henne i drift igjen. Oljepris og miljø vil gjøre det umulig.

Vedlikeholdet av maskineriet er også noe, det var jo en kjele eksplosjon(flere drepte) som satte henne ut av drift for godt.

Link to post

jepp sant det...........

 

men säljaren måste vel oppge 'alle dolde feil som han känner til'

kansje det er noe sådant med i bilden.....asbest o annet....er redd for advokater i framtiden....bare litt synsing fra min side........

 

förresten trur jag hun seglade under Bahamasflagg det siste.....

 

 

men ett flott fartyg er/var hun :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
förresten trur jag hun seglade under Bahamasflagg det siste.....

 

Vet ikke hvilket flaggstat de flagget til. Men utflaggingen kom tidlig i 86.

Vet jeg godt for, da ble jeg oppsagt.

Var vel eneste gang Jornalister brøy seg om at Norske sjøfolk ble sagt opp. De 20-25000 som fikk sparken i perioden 83-86 var det ingen som har snakka om.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Det er selvfølgelig ikke noe alternativ å få skipet i drift igjen, men spørsmålet er hvorfor den blir hugget hivs det finnes kjøpere som er villige til å betale mer? Man selger da til den som betaler best?

 

Det kan være flere grunner til det.

F.eks at nåværende eier ikke ønsker konkurranse og dermed er redd for tapt lønnsomhet på sine andre skip og når et skip først er solgt til en skraphandler er det svært vanskelig å få omgjort denne handelen. Som alle andre plasser er en kontrakt en kontrakt og i en kontrakt på et skip solgt til skraping står det svært ofte om ikke alltid at skipet ikke skal kunne benyttes i skipsfart og at det må hugges opp.

 

Men dette er kun spekulasjoner og hva som er den reelle grunnen vet jeg ikke.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...