Crescent 535 HT Startet 11.September.2007 Del på Facebook Startet 11.September.2007 Jeg leker med tanken på å bytte motor i Nidelven. Nå har jeg en Yanmar 33 hk, og forventer vel at den kommer til å streike i løpet av noe tid. Det er vel noen på forumet som har byttet motor i en tilsvarende båt. Jeg ser for meg en motor på 50-60 hester. Hva vil dette koste? Da snakker jeg om helt nytt. Hva har hele prosessen kostet den enkelte i tid og penger? Man må jo gjerne bytte hele drivlinjen. Kom med innspill selv om størrelsen på motoren ikke stemmer helt overens med det jeg tenker på. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 (redigert) Ta overhaling på den gamle - selv. Da kan den vare i mange år ennå. Du har ikke mye å tape på det, men mye å spare. Jeg fikk tilbud på kr 25 000 til 40 000 for å overhale min gamle VP 7,5hk. Ny Yanmar 13 hk eller noe slikt skulle koste 60 000 pluss minst 20 000 for installasjon, aksling, propell osv. prisen, pluss oppmuntrende poster bl.a. fra SveinHa her på Båtplassen motiverte meg til å overhale den gamle motoren selv. Den var overraskende bra til tross for at den er sjøvannskjølt. Og jobben var mye greiere enn jeg hadde fryktet. Redigert 11.September.2007 av La Digue (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
ola_dunk Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Tror nok at 50-60 hk. blir for mye i en nidelv, det eneste du opnår er at den graver seg ned. Yanmar QM eller hva det var den het ) 33 hk. er en bra motor, den går ikke i stykker så lenge den for kjøling og ikke blir varmkjørt. Se heller etter en delemotor til denne.. Det koster å bygge om og av å til kan det være lurt å selge det man har for så å kjøpe seg en annen med bedre motor... Sitér dette innlegget Link to post
Crescent 535 HT Svart 12.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2007 Ta overhaling på den gamle - selv. Da kan den vare i mange år ennå. Du har ikke mye å tape på det, men mye å spare. Hva er det egentlig som må gjøres ved en overhaling? Jeg ikke greie på det som befinner seg inni en motor. Samtidig er jeg litt kritisk til å bruke masse tid på en gammel sak som jeg ved et salg uansett vil ha problemer med å overbevise kjøper om at er bra. Hva kostet det deg i deler å overhale maskina sjøl, da? Det var egentlig av nyssgjerrighet jeg spurte om folk kunne poste erfaringene sine ved motorbytte. Det er interessant å vite hva det faktisk kommer på og bytte maskin. Er det noen som vil bidra? Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 (redigert) 80.000.- siden du må legge bort arbeidet til andre og da blir det en brukt motor.. Redigert 12.September.2007 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Greit og sette inn ny motor men da må du ha båten i mange år ellers ikke lønnsomt hvis salg.Du kan skjøpe en brukt nyoverhalt for runt halve prisen se på finn.no med ferskvannkjøling eller kjøpr Martec fersktvann kjølesystem til din motor runt 10000.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
ola_dunk Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 (redigert) jeg mener at ferskvannskjølingen som selges ikke passer til akkurat den motoren. En annen ting er at kjølekanalene i denne motoren er dimensjonert opp og går ikke tett..... Selg heller båten og kjøp deg en med en nyere motor om du føler at den ikke varer så lenge (men den motoren varer sikkert i 10 år til skal du se. pass på at den får nok kjøling, sift innpelleren vært år og ikke tørrkjør den for da ryker den ganske fort.. Kanskje lurt å stille ventilene! Redigert 12.September.2007 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 (redigert) Jostein, jeg hadde en 3QM30 som ga opp etter ca 24 års tro tjeneste. Opprinnelig var disse motorene selters-slurpere (Saltvannskjølt), min var ombygd til ferskvann (lukket system) før jeg kjøpte den. Tidligere eier er dessverre gått bort forlengst, så jeg har ingen anelse om når ombyggingen ble gjort. Det som skjedde med min motor var at den gikk tørr for kjølevann, over ca 2.000 rpm sto kjølevannet i en fin stråle ut av ekspansjonstanken. Siden jeg ikke ønsket å gå veien om overhaling (gudene vet hva vi ville funnet av andre problemer) bestemte jeg meg for å bytte til ny motor. Byttet til en Yanmar 4JH4-TBE (72 hk), gjorde absolutt ingen verdens ting selv. Forhandler her i Bergen gjorde alt arbeidet, fjernet motoren, slipte vekk alle festene og støpte nye. Måtte også bytte hele propellanlegget, aksling, gjennomføringer etc. I tillegg ble kjølesløyfen under båten fjernet, hullene (2 stk) støpt igjen, og ny gjennomføring for kjølevannet montert. Totalt kom jobben på i underkant av 30.000 kroner (som lovet), da er komplett aksel- og propellanlegg samt skroggjennomføringer inkludert - altså det eneste som kom i tillegg var selve motoren. (og den var jaggu meg dyr nok....) Mvh, Kjell Redigert 12.September.2007 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Crescent 535 HT Svart 12.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2007 (redigert) He he he... Dette var ikke så enkelt. LA3939 svarte på det jeg lurte på, bortsett fra at jeg også kunne tenke meg å få vite prisen på selve motoren. Det er så styrete og ringe til forhandlere for å få priser på hypotetiske scenarier. Jeg har ingen konkrete planer om å hverken bytte motor eller overhale den jeg har. Den går nemlig greit enda. Kanskje jeg bytter båt før dette blir tema. Hvem vet. Poenget var å leke litt med tanken. Hva koster det å bytte motor på f.eks. en Nidelv 24. Inkl. alt. Medregnet selve maskina. Nytt. Kanskje kunne sammenligne forskjellige merker/størrelser (ant HK). Vi prøver igjen. Noen? Jeg har hørt at det "fort koster 100 000" å bytte maskin. Alle vet at det koster penger. Jeg vil høre fra de som har gjort dette, som LA3939. Jeg er ikke ute etter nøyaktige summer, men hvor omfattende arbeidet var, og ca-pris. Det hadde vært supert! Redigert 12.September.2007 av Jostein_Nidelv 24 '81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Crescent 535 HT Svart 12.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2007 80.000.- siden du må legge bort arbeidet til andre og da blir det en brukt motor.. Jeg skjønte ikke helt hva du henviste til. Koster det 80000 å overhale en motor? Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Jeg skjønte ikke helt hva du henviste til. Koster det 80000 å overhale en motor? Det gikk litt fort, beklager..... Kjøp av brukt motor inklusiv montering kommer sikkert på 80.000.- +- Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Skal prøve å sette opp hva motorbyttet kostet meg.. Leie av kranebil for å ta ut gammel motor, 1000 kroner. Leie av kranebil for å sette inn ny motor, 1000 kr. Sjøvannsfilter, ca 300 kr. Slange for sjøvannskjøling, ca 400 kr. 2 nye gjennomføring og to bunnventiler for kjøling, ca 1000 kr. Forfilter for diesel, Racor 500FG, ca 2000 kr. Tur og returslange for diesel, 400 kr. Div slangenippler, slangeklemmer, dippedutter og skruer, 1500 kr. Som du ser blir det fort penger av et slikt prosjekt og det avhenger en del av hva du forlanger. Mitt maskinrom ble i tillegg pussett opp og smurt med hvit topcoat. Letter man på luken min så ser det ut som om man kikker ned maskinrommet på en helt ny båt. Det kostet litt ekstra men er vel anvendte penger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.