Jump to content

Webasto vannvarmer for oppvarming av varmtvannstank.


kurth

Recommended Posts

Hei

Spørsmålet ditt fikk meg til å tenke på en sak jeg så for noen år siden. En kjenning importerte en Draco tilbake fra Tyskland. Denne hadde en varmtvannstank med luft kanaler slik at en kunne kjøre diesel luftvarmeren for å varme vannet på tanken. Kanskje også motsatt.

Har aldri sett noe slikt for salg i Norge.

Er det noen som har sett noe slikt? Kanskje det kunne være løsning

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe komplisert å koble en dieselvæskevarmer til en varmtvannsbereder. Jeg har en Webasto thermo 90 S som i prinsippet kan gjøre det. Du bør montere en eksapsjonstank på væskesystemets høyeste punkt. Det kan være greit å montere en varmeveksler slik at du får en god utnyttelse av væska du varmer opp. F.eks gir EBER 1012 WA/1024 WA god varmeutvekslingseffekt.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Vannvarmer er helt suverent både til oppvarming av varmtvann og resten av båten.

Jeg har det selv i min båt, og det kan anbefales i hvilken som helst båttype over 20 fot.

Vannvarme

 

Ikke er det komplisert å legge opp heller, og det kan forenkles veldig hvis man ønsker det.

 

Mvh. "Amalie"

Link to post
Share on other sites

Joda. Du kan jo velge å gjøre det ordentlig med slike radiatorer m vifte som amalie 36 bruker. Da blir strømforbruket moderat. Det er selvfølgelig en større installasjon, men resultatet blir veldig bra. Du får mange muligheter som f.eks gulvvarme og varme under køyene osv. Kan bli helt knall, det.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sløyfe innom varmtvannstanken fra min Webasto,dessuten en annen utløper innom motorens kjølesystem,det blir en win-win situasjon,for motoren blir god og varm før oppstart ,noe av kjølevannet fra motoren når den går varmer opp varmeveksleren til luftkanalene i varmesystemet og avlaster Webastoen så den"girer" ned.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at Webastoen har så stor kapasitet at den greier fint å holde en høy temperatur på vannet selv om den har en sløyfe innom motoren,har en stor varmeveksler med 4 varmluftsuttak under dørken pluss en liten varmeveksler innfelt i skott i hvert skrog. Alle varmevekslere har 2 hastigheter pluss en termostat i hvert skrog.Dermed kan temperaturen reguleres enkelt etter hvor mange som er ombord. Alle vannslanger er godt isolert på steder jeg ikke vil ha varme for å unngå varmetap.

Link to post
Share on other sites

Det er greiest å lage sløyfen om motoren valgfri, slik at man kan velge å ikke varme den opp. Det blir alltid litt "motorlukt" når den er varm. Vær obs på at hvis motoren og varmeren deler kjølevann, må ikke varmerens ekspansjonstank være høyere enn motorens. Evt kan man velge å droppe egen tank. Systemet vil også være sårbart for lekkasjer. Synd å miste motorens kjølevann... :cryin:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med de som sier at valgfri motorsløyfe fungerer best. Raskere oppvarming av varmtvann bl.a.

 

Jeg har laget meg et slikt anlegg selv, og det er utrolig mye mer effektivt enn luftvarme fra mine tidligere båter.

Varmesløyfe med motor

Vannvarme-prosjekt

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte på forsommeren en Webasto thermo top 5,2 kw dieseldrevet vannvarmer, i tllegg til at jeg har en vanlig 3,5 kw diesel Mikuni luftvarmer.

Webastoen er montert kun for å varme opp vannet i varmtvannstanken. Den har jeg montert/koblet til sløyfer gjennom både motor og gjennom en 10 kw defroster. Dette fungerer for meg helt perfekt!

 

Med denne løsningen tar det maks 45 min. oppvarming før vannet er "kokende". Det er lang nok sløyfe til at varmeren ikke går for varm, for så å legge ned på "tomgang".

 

Får du problemer med å finne ut hvilke ledninger/kalber du skal bruke, så tar du kontakt med Kolberg Caspary KCL. De hjelper deg underveis. Planlegg godt i forkant mht plassering, slanger, sløyfer og ikke minst hvor du tar ut eksosen. Lykke til!

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ekstra bonus for varmesløyfen innom motoren,alle 3 glødepluggene la av i høst ,etter at webastoen hadde varmet motoren i ca 10 minutter startet den med en gang.Ang varmeveksler/ radiatorer; har montert PC vifter bak på radiatorene som sender en liten luftstrøm som er nok til å holde passelig lunk ombord på litt sure dager,sparer mye strøm på den måten,webastoen selv bruker ikke mye strøm på "tomgang". PC viftene starter automatisk sammen med webastoen.

Link to post
Share on other sites

Sløyf innkjøp av vannvarmer.Kjøp den lille kjølevannsvifta ( 2000w),ta vekk vifta og monter varmeveksleren i en kasse som monteres rett etter Webastoen slik at den får god varmluft.Monter en liten sirkulasjonspumpe ( trekker 0,5A) på vannslangen som du kopler inn på varmesløyfa til varmvannstanken med en treveisventil.Har nettop gjordt dette selv.Virker som bare tusan.Penger spart og lite strømforbruk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...