Jump to content

Montering av baugpropell

abba2000

Recommended Posts

Hallo.

Jeg vurderer å montere baugpropell i min nyinnkjøpte Master 820 fra begynnelsen på 80-tallet.

Noen som har erfaring med dette? - Spesielle ting å tenke på? - Spesialverktøy? - Noen som har en "oppskrift"?

Håper på god tilbakemelding.

Vennlig hilsen fiha

Jeg vet Sleipner låner gratis ut fres til de som kjøper baugpropell.

Det er en lang stang som tres gjemmon små hull der du vil ha senter på tunellen. Denne styrer fresen så det blir helt rundt sett fra siden.

Denne siden er for seilbåt, men prinsippet er det samme. Husker fra min Master at det er grei plass under salongen i baugen.

Visit My Website

Websiden er ikke min, men jeg leger ut lenken.

Hei

Jeg har en instruksjonsfilm fra Sleipner som en .mpg fil, men den er stor (193 Mb). Kan evt. forsøke å sende den på IM hvis du har kapasitet til å ta den imot.

mvh.

Terje

Det er jeg kjempe-interessert i.

Du kan prøve å sende den på mail til meg, eller på IM

Har du tilgang til en FTP-server?

På forhånd takk !

Hilsen fiha.

Det er jeg kjempe-interessert i.

Du kan prøve å sende den på mail til meg, eller på IM

Har du tilgang til en FTP-server?

På forhånd takk !

Hilsen fiha.

Send meg e-mail adressen din til te-gro@online.no så skal jeg gjøre et par forsøk. Har ikke tilgang til noen andre metoder herfra desverre.

mvh.

Terje

Nei. Det har jeg aldri jobbet med, men jeg lærer fort.

Kjekt om du forteller litt hvordan det fungerer...?

fiha

Linken om montasje i Bavariaen var veldig bra, og hvis du følger den vil du nok få et brukbart resultat. Jeg synes allikevel at det er viktig å understreke viktigheten av å gjøre skikkelig støpearbeid da jeg tilfeldigvis driver mye med montasje av propeller. Jeg har sett propeller løsne i sprell nye 45 fots seilbåter på første turen i dårlig vær. Neppe så morsomt å oppleve for de som er ombord. Jeg vil anbefale deg å ta hele støpejobben innvendig i en omgang. Ikke slurv med slipe og rengjøringsarbeidet i forkant. Har ikke montert i akkurat den båttypen du har før, men utfordringen er ofte å få laminert godt nok i underkant av tunnellen. Jeg pleier å plassere den så langt ned som mulig da det gir best effekt på propellen. Da er det også enklere å laminere i underkant. Jeg laminerer stort sett alltid så mye, og spesielt i underkant at det blir mange cm tykt laminatlag i underkant av tunnellen og helt ned i skroget. Krever litt jobb, men resultatet blir veldig bra, og ikke minst blir skroget betydelig sterkere enn når det kun er laminert rundt tunnellen. Husk også at det er mye bevegelse i skroget, og at lamineringsjobben derfor ikke bare blir å holde tunnellen på plass, men også ta høyde for de bevegelsene som oppstår i skroget. Spesielt i nye seilbåter er dette viktig da disse beveger seg utrolig mye under seilas, men det gjelder også for din båt.

Ellers er det ikke så vanskelig å skjære ut hullet. De fleste forhandlere som selger propeller låner gjerne ut verktøy som er enkelt å bruke til dette formålet. Bare tenk nøye gjennom plasseringen av hullet først, at du bør kunne komme til rundt hele tunnellen, det skal være plass til propellmotor osv. Spesielt i små båter er det ofte lurt å forborre for girhuset før tunnellen lamineres på plass (ikke alltid så lett å komme til med drill osv. etterpå for å borre.

Lykke til!

Hei igjen, Kaftein ØL.

Høres ut som om du har greie på dette.

Du snakker om laminering ?? - Er dette 2-komponent-masse og duker?

Legges dette lag-på-lag?

Kikket litt på linken med Bavaria'en. Ser at det er brukt forskjellig type produkter. Noe blå/grønt på utsiden?

Hilsen fiha

Her ville jeg ha valgt å alliere meg med en som har god erfaring med å plastre båter fra tidligere. Få han til å vise og fortelle og gjerne være hans håndlanger under arbeidet.

Det er store påkjenninger på skroget forut når du stanger inn i sjøene med baugen og muligheten for at tunnelen skal gi etter er tilstede hvis denne ikke er fagmessig festet til skroget.

I fjor var det 2 båter dette skjedde med ikke så langt fra der jeg bor og da er det en større jobb å ta igjen. Heldigvis sank de ikke.

Edited by Gudrun (see edit history)
Hei igjen, Kaftein ØL.

Høres ut som om du har greie på dette.

Du snakker om laminering ?? - Er dette 2-komponent-masse og duker?

Legges dette lag-på-lag?

Kikket litt på linken med Bavaria'en. Ser at det er brukt forskjellig type produkter. Noe blå/grønt på utsiden?

Hilsen fiha

Lamineringen gjør du med rikelige mengder glassfibermatter og polyester (2 komponent). Du kan også bruke epoxy, men det er i 99% av tilfellene dyrt og unødvendig. Støpte inn en 125 mm tunnell senest i går, der gikk det vel med ca. 3-4 liter polyester og ca. 4 kvadrat glassfiber. Når du er ferdig å laminere innvendig er det bare å legge på et lag gelcoat utenpå. polyester gelcoat fra reicholt går på samme herder, så det er ikke noe problem å legge på gelcoat oppå rett etter at du er ferdig å støpe. Jeg pleier å la det stå igjen ca. en halv cm på utsiden av tunnellen som stikker ut slik at man får en fin kant å sparkle mot på utsiden. Der kan du bruke glassfibersparkel og gelcoat eller kun epoxysparkel, men da er det viktig å vente til at støpearbeidet innvendig er helt tørt. Vent til dagen etter med det utvendige hvis du vil bruke epoxy. Vi bruker forøvrig stort sett kun glassfibersparkel og gelcoat utenpå.

Er du ikke sikker , så ville jeg fått noen til å satt i tunellen . Her omkring koster det ca 1.500 - for og lage hull å sett inn tunellen , resten fixer du sikkert selv . Men kjenner flere som har gjort det selv , både med spesial lånt verktøy og med vanlig rotterumpe . .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Er du ikke sikker , så ville jeg fått noen til å satt i tunellen . Her omkring koster det ca 1.500 - for og lage hull å sett inn tunellen , resten fixer du sikkert selv . Men kjenner flere som har gjort det selv , både med spesial lånt verktøy og med vanlig rotterumpe . .

Tine III

1500??? :eek::eek: Er det noen som lever av å ruse seg på polyester eller? Har hørt veldig mange forskjellige priser for den jobben tidligere, og sett mange forskjellige, tildels helt vanvittige installasjoner. Husker bl.a. en sprell ny 50 fots seilbåt som vi gjorde endel installasjonsarbeide på i våres. Det var et annet firma som hadde montert endel før oss, bl.a. baugpropell. tunnellen var ca. 150 cm lang og kun laminert i ytterkant, med minimalt laminat og ingenting i underkant. kun sparkel på utsiden. Så tilsynelatende veldig pent ut siden alt var dekket med topcoat, men arbeidet under var alt annet enn bra. Den båten ville forlise i første kuling i skagerak hvis vi ikke rapporterte til oppdragsgiver som hadde solgt båten om at den båten ikke under noen omstendighet måtte sjøsettes før den installasjonen var nøye undersøkt og forsterket. Det ble den siste baugpropellen de fikk montere :headbang: .

For 1500 kr er det to muligheter:

1. Hvis noen klarer å montere inn en tunnell for 1500 kr på en ordentlig og profesjonell måte så taper de i hvertfall penger på jobben (regner selvfølgelig at 1500 kr er svart)

2. De har ingen som helst peiling på hva de holder på med og bør isåfall informere kunden om det. :diving::discuss:

Jeg hadde ikke vurdert å gjort det for under det tredobbelte ex mva. , men da skal det være kort reisevei og en kurrant båt. Og la det være sagt; Det er en grunn til at baugpropeller stort sett koster fra 25000-100000 ink. mva, det er en krevende jobb og man skal vite veldig godt hva man driver med når man gjør slike installasjoner. Løsner en baugpropell på åpent hav og i dårlig vær (som det stort sett er når de løsner) vil følgene ofte bli katastrofale, mange båter blir borte hvert år på denne måten og mange går ned så fort at de ikke rekker å sende ut nødmelding engang :sailing::puke::diving: Det kommer mye vann gjennom to hull som er 185 mm i diameter. :diving::diving:

Jeg tror nok at de fleste bp-medlemmene her er forholdsvis nevenyttige og stort sett vet hva de driver med, men er man i tvil om det er noe man kan gjøre selv bør man i hvertfall alliere seg med en som VET hva han holder på med, eller sette bort jobben til noen som KAN montere propell. Husk at det ikke eksisterer noe som helst utdanning for montering av båtutstyr og at det derfor er veldig varierende kvalitet på "håndtverkerne" rundtomkring.

Forsøk å få en dyktig fyr til å støpe tunnellen sammen med deg eller få en som kan det til å støpe den inn.

Når tunnellen er på plass er resten av arbeidet kurrant og enkelt for de fleste, men ikke slurv med det elektriske og bruk kabler av godt tverrsnitt.

Lykke til!

Har sett jobben fra han gubben på flere båter i havna , det er proff jobb det han gjør . Takk å lov ikke alle som skal ha tusenvis i timen svart , hører prisane inne i Oslo så er jeg glad jeg ikke holder til der inne .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

• 1 month later...

Hei igjen,

Har akkurat sett gjennom installasjons-filmen til www.sleipner.no

Det virker jo gangske greit å montere selv. Hvis jeg følger bruksanvisningen skikkelig kan det vel ikke gå galt?

Det følger jo med porsjonspakninger som skal blandes sammen og smøres på. Hvor vanskelig kan det være?

...eller tar jeg helt feil? - Har som sagt ingen erfaring med glassfiber og polyester. Det ser ihvertfall enkelt ut på filmen.

Noen som har kommentarer?

fiha

Filmen er helt grei, men jeg synes "porsjonspakningene" med epoxy er brukervennlige og fine, men det følger kun med et mimimun av støpematriell hvis du kjøper den ferdige pakken fra sleipner som skal inneholde det som trengs av epoxy og matter. Jeg hadde aldri turt å levere fra meg en montasje med de beskjedne mengdene som følger med i forpaknigen. ER forøvrig heller ikke tilhenger av bruk av epoxy til slike formål med mindre det er en båt som er bygget i epoxy. Ville heller brukt polyester og glassfiber hvis det er det båten er bygget i. Det er dessuten mye billigere og enklere å jobbe med. Lykke til med monteringen!

Hei igjen,

Har akkurat sett gjennom installasjons-filmen til www.sleipner.no

Det virker jo gangske greit å montere selv. Hvis jeg følger bruksanvisningen skikkelig kan det vel ikke gå galt?

Det følger jo med porsjonspakninger som skal blandes sammen og smøres på. Hvor vanskelig kan det være?

...eller tar jeg helt feil? - Har som sagt ingen erfaring med glassfiber og polyester. Det ser ihvertfall enkelt ut på filmen.

Noen som har kommentarer?

fiha

Hei!

Hvor får man tak i denne videoen?

Kan den lastes ned fra nettet?

mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

men er man i tvil om det er noe man kan gjøre selv bør man i hvertfall alliere seg med en som VET hva han holder på med, eller sette bort jobben til noen som KAN montere propell.

Er det svar godt nok?

Ben Sin