Jump to content

Mariner 50 HK 2000 mod går seg varm


aladar

Recommended Posts

Jeg har en Mariner 50 HK 2000 modell 4 takt. For et par uker siden gikk alarmen pga at motoren ble for varm. Etter å ha hatt motoren på autorisert verksted har jeg fått beskjed om at adopterplaten er tært opp og må skiftes. Dette er en reparasjon på hele 30.000 kroner.

 

Jeg kjøpte båt og motor i juni i år. Motoren er lite bruk og det er ifølge verksted er med på å forsterke tæringen. Forrige eier (som jeg kjenner godt) har ferskvannskjørt motoren ca. 15 minutt ved vinteropplag.

 

Jeg mener dette må være et alvorlig problem med Mariner motorene. Den er kun 7 år gammel og for meg utrolig at et slik problem kan oppstå så tidlig. Ifølge verksted så er det nå en annen farge på adopterplaten som blir satt inn i motoren nå enn den som stod i originalt. Dette kan tyde på at det har forbedret kvaliteten, men kanskje også en erkjennelse at den gamle ikke holdt mål.

 

Er det andre som har hatt lignende problem med Mariner eller andre motorer?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hadde en Mercury 60 EFI 2002mod. 4 takt på en askeladden 475, der vi hadde tilsvarende problem. Der demonterte forhandler blokk, og byttet en gummigjennomføring mellom røret dom kjølevannet kommer opp i, gjennom stammen og blokka. Hadde samme symtom som din med at den ga motorfeil på kjøling. Dette var en kostbar rep som kom på over 8000,-

 

John

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Dette er en litt annen feil enn den som mitt verksted har skissert, men det er fullt mulig det er dette som er feil med min motor også. Verkstedet antar at det er tæring på adopterplaten som er problemet men jeg har ingen garanti for det. Litt merkelig at dette skjer med motorer som er så pass nye.

 

Thomas

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...