Jump to content

Betegnelsen "RIB"

Havbris

Recommended Posts

Ser av og til at "RIB" etter min mening brukes feilaktig som betegnelse. Etter min mening er RIB (Rigid Inflatable Boat) en båt med stivt skrog laget av glassfiber, plast eller aluminium, med gummi-pontong rundt istedenfor skrogsider, untatt akterspeilet som også er stivt.

En gummibåt med tredørk og oppblåsbar kjøl er dermed ikke en RIB, og likeens en gummibåt med oppblåsbar bunn er heller ikke en RIB.

Er dere enige, eller har jeg feil :wink:

Evig..

Akkurat som betegnelsen "skjærgårdsjeep"

Jeg mener det betyr en åpen båt med sentralt plassert styreposisjon og evt liten vindskjerm og hvor man kan gå på ene siden eller begge sider av styreposisjonen.

Søker man på Skjærgårdsjeep på Finn, dukker det opp masse gamle dekk-og-vindskjerm båter eller helt åpne joller uten ratt/gir, og hvor man sitter på aktertofta og holder i motoren. NÅR BLE DET EN SKJÆRGÅRDSJEEP DA ? :headbang:

Mange som ikke gidder å sette seg inn i hva slags båt man har og bare legger den der det er flest båter til salgs, men ening med hva dere andre sier.

Rib er skrog med pontonger

gummibåt er pontonger med oppblåsbar eller duk med finer plater.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...