Jump to content

Superfersk "soon to be" båteier


Terje Granheim

Recommended Posts

Heisan

 

Jeg har riktignok besteforeldre fra Vestlandet, og har vært mye i småbåt (les en gammel åpen Askeladden med 9,9 hk motor) i min ungdom, men jeg er fullstendig ukjent med alt man bør vite når man skal ferdes på sjøen.

-ikke veit jeg noe om båter heller.

 

Nå har jeg bestilt en 2008 Skibsplast 660 med 1,7D som skal leveres til våren, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper på å få gode svar på:

 

-Vi er en familie på 4 pers. Barna mine er 2 år og 3 mnd. Vi skal ha båten på henger slik at vi står fritt til å velge destinasjon når vi skal på tur. Har vi valgt rett båt? Smarte løsninger og en romslig kabin i baugen var nok utslagsgivende for oss, men vi har ikke brukt masse tid på å sjekke alle alternativene (vi ble rett og slett "solgt" på båtmessa i Sandvika i helga uten å ha sett på noen av de andre båtene der)

 

-Har lest at bensin vs diesel og innenbord vs utenbord er hete temaer her. Jeg synes innenbords motor ser bedre ut, samt at det er mer vennlig for barna når de skal plaske litt i akterenden. Og for meg virker det helt opplagt at diesel er et bedre alternativ enn bensin. Jeg er vant til denne problemstillingen på bil, og da gir svaret seg nesten selv. For meg gjør det ingenting å betale mer for dieselmotoren så lenge jeg nyter godt av lavere drivstoffutgifter (som den landkrabba jeg er synes jeg det høres helt hinsides ut når man snakker om 30-50 liter bensin i timen. Er like mye som hele tanken på bilen det - i timen...!), og at jeg får igjen det jeg har betalt ekstra når båten en gang selges.

Det jeg er litt usikker på er om det er tilstrekkelig med den minste dieselen eller om jeg bør investere i en av de større (kommer visst i 3 utgaver). Forhandleren sier at den minste motoren er tilstrekkelig og at det ikke vil være lettere å selge båten med større motor og anbefaller derfor den. Vi skal ikke bruke båten til å rase med, og dette er vår første båt, så forhandlerens argumentasjon høres logisk ut.

Jeg lurer selvfølgelig på om forumets brukere er enige i resonnementet.

 

-Jeg har bestilt comfort pakke, men droppet teak i dørken. Båten ser naturlig nok bedre ut, men jeg er tvilende til at det er verdt 23 000 kr, og igjen hevder forhandleren at vi ikke kommer til å få igjen de pengene i form av høyere pris når båten skal selges. Hva mener dere?

 

-Trenger jeg targabøyle, og hva skal jeg evt med den?

 

-Prisen jeg har fått virker veldig bra, men jeg aner jo egentlig ikke. Noen som vil mene hva denne båten i 2008 utgave, med comfortpakke, solseng og den minste dieselen bør koste?

 

-Hva bør jeg regne med i verditap de første årene?

 

Ut over dette skal kona og jeg ta båtførerbevis for å bli litt mer skikket for et liv på havet. Ser frem til mye nyttig bruk av forumet.

 

Terje

Link to post
Share on other sites

Først, velkommen til Baatplassen.no! Her kan du finne/få svar på alt mellom himmel og jord, også andre ting enn båt i OT-forumet :flag:

 

Vel, jeg kjenner ikke Skipsplast 660, men jeg tror du blir fornøyd med et produkt fra Skipsplast. Tror du gjør et klokt valg med diesel, i Norge er det veldig innarbeidet, selv om mange også er fornøyd med påhengs. Den er mindre vedlikehold på og rimeligere i innkjøp, men koster mer å bruke og det er dumt om det blir slik at en føler at båten blir for dyr å bruke... Aner ikke om motoren er stor nok, er motoren stor nok til å komme enkelt i plan med full båt er den stor nok.

 

Teakdørk til kr. 23.000 ville du aldri fått igjen i kroner og øre ved salg så rent økonomisk er det smart og en klarer seg nok uten.

 

Generelt forstår jeg at dette er litt impulskjøp. Ikke noe i veien med det, dere kommer sikkert til å få mange gode turer med denne båten, det er et anerkjent merke, og jeg tror det er viktigere enn hvilket av de anerkjente merkene det er, det blir ofte smak og behag. Likevel, husk at på slike messer gjelder angrefrist i 14 dg gjennom reglene i kjøpsloven om kjøp utenfor selgers faste utsalgssted... (nettopp for at en skal kunne komme seg ut av impulskjøp).

 

Lykke til som nybakte båtfolk og husk, det bare to gode dager i en båteiers liv, dette er en av dem :cheers:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Heisan, og velkommen til forumet.

 

Og ikke minst, gratulerer som blivende eier av en meget bra båt. Jeg har som du ser forgjengeren, med en smule mer motor.

 

Om dere kun skal kjøre 2 voksne og 2 barn, klarer det seg sikkert med nevnte motor. Om dere skal ha med 1-2 voksne i tillegg noen ganger, vil du erfare at det tar tid å komme i plan. Du kjøper med trimplan, håper jeg? Det hjelper på når det er tungt å passere planingsterskelen...

 

Et annet moment er drevet. Mercruiser leverer Alpha-drev til motoren du tenker på, og et Bravo-drev er vesentlig mer holdbart ved korrekt vedlikehold.

 

Men dette er du i stand til å vurdere sjøl. Det selges Skibsplaster i bøtter og spann med 1,7 motoren, og det er en svært problemfri båtpakke som omtrent går an til alt mulig. Vi brukte lang tid på å vurdere konkurrentene i klassen, før vi også falt ned på denne båten. Så det er et bra valg! :wink:

 

Teak er pent når det er nystelt, men jeg styrte unna med vilje.

 

Targabøyle er mest til pynt for den som liker slikt, eller til å henge antenner, horn og lanterner i. Jeg har ikke targabøyle. Men det er standard på 660.

 

Prismessig er dette mye båt for pengene med vanlig listepris. Og den mer nøkterne messebesøker ville nok raskt arrestert forhandleren om han prøvde seg på noe muffens. Så du har sikkert gjort et greit kjøp.

 

Verditap er helt umulig å spå. Egentlig skal du tjene på investeringen din. Men om det blir bare drittvær kommende sesonger, eller at de rødgrønne fjerner den avgiftsfrie dieselen, eller at båtførerprøven plutselig viser seg å koste 12 000 kr samtidig som det innføres årsavgift på lystbåter... Helt umulig, jeg tør ikke sette penger på noe lenger.

 

Men du må ikke bekymre deg. Ta med familien på sjøen så ofte som mulig, og nyt livet!

 

:cheers:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med ny båt :cheers:

Skibsplast 660er jo samme skroget som 655, men bygd for innenbordsmotor/drev. Tror du vil bli veldig fornøyd med båttypen. Stort mere komplett båt til ditt bruk i denne størrelsen tror jeg ikke du finner :wink:

 

Når det gjelder motorvalg så er det jo dette med smak og behag. Jeg har ikke lyst til å "kritisere" ditt valg av motor og "ødelegge" gleden med ny båt/motor. Men (siden du spør om tilbakemeldinger) skal jeg prøve å gi min (høyst subjektive mening) om saken:

 

Fordeler med innenbords:

  • Lavere drivstofforbruk på høy fart.
  • Lettere å bade fra båten (hel badeplattform)
  • Penere båt, muligens lettere å selge brukt?

Hadde jeg skulle kjøpt så ville jeg allikevel valgt f.eks. en 655 med f.eks suzuki 140 utenbords (dersom denne pakken fortsatt er å få tak i) av følgende grunn:

 

  • MYE mere kraft, ligger i marsjfart på et veldig behagelig turtall, mye å gå på med mange personer i båten.
  • Et helt annet støybilde, spesielt på lavere turtall. 1,7 dieselen er ikke akkurat kjent for å være stillegående. De jeg har sittet på med "knatrer" ganske mye.
  • Bedre plass inne i båten(siden motoren henger utenpå).

Tror at med "normal bruk", som for de fleste betyr mye kjøring i 5-6 knop, vil ikke utenbordsmotoren bruke mere bensin. Kombinasjonen av Skibsplast/suzuki 4-takt har vist seg å holde seg uforskammet godt i pris (nesten som brukt toyota:) og jeg tviler sterkt på at verditapet på en 660/1,7 diesel vil bli prosentvis mindre. Ellers er det jo mange her på forumet (Helge? ANdy?mfl.) som har kombinasjonen 655/suzuki 140 som sikkert kan gi deg mere utfyllende informasjon.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for hyggelige svar, familien ser virkelig frem til våren nå og vi er naturlig nok veldig spente på vår nye hobby.

Kjøpet var helt klart impulsivt, men vi har snakket om det lenge. Det var bare et tidsspørsmål om når vi kom til å kjøpe båt.

 

Targabøyle er mest til pynt for den som liker slikt, eller til å henge antenner, horn og lanterner i. Jeg har ikke targabøyle. Men det er standard på 660.

 

Targabøyle er ikke standard, det koster i overkant av 10 000 kr - og når jeg ikke helt skjønner hva jeg skal med den blir jeg usikker.

 

-og det hadde vært interessant hvis noen kunne tippe på prisen på ekvipasjen. Taper ikke en ny båt seg i det hele tatt den første tiden?

Link to post
Share on other sites

Du blir sikkert fornøyd med båten, og jeg tror du blir fornøyd med valget av dieselen. Den har antalkeligvis en del høyere dreiemoment enn påhengsmotor, og drar båten opp i plan om den er litt tungt lastet.

Veldig hyggelig med lave drivstoffutgifter, så slipper du bry deg med det. En 20 fots daycruiser med 150 hk utnebordsmotor bruker kjapt 30l pr. time a 12 kroner. Diselen bruker 15 liter og koster 6 kroner. Mulig ikke alle synes det betyr noe men jeg ville antakelig valgt det samme forutsatt at båten går godt nok med den motoren, bortimot 30 knop bør den gå. Dersom du bruker båten lite, kan ekstra vedlikeholdsutgifter til innenbordsmotor og drev bruke opp gevinsten med diesel kontra bensin.

Kan tenke meg at båten er litt stor til å slepe på henger og at det er greiest for å flytte den fra a til b ved behov, men ikke til daglig bruk.

 

Lykke til :sailing:

Link to post
Share on other sites

Targabøyle er ikke standard, det koster i overkant av 10 000 kr - og når jeg ikke helt skjønner hva jeg skal med den blir jeg usikker.

 

-og det hadde vært interessant hvis noen kunne tippe på prisen på ekvipasjen. Taper ikke en ny båt seg i det hele tatt den første tiden?

 

Da hadde jeg nok droppet targabøylen, for min egen del. Mener å huske at bøyla var standard på 660 for sånn 6-7 års tid tilbake, men slike spesifikasjoner kan nok endres.

 

Tippe pris? 460 000kr, da? :crazy: I senere åra har jo en båt av årets modell med få gangtimer faktisk kunne blitt omsatt til høyere pris enn ny, grunnet ventelister...

 

Kan tenke meg at båten er litt stor til å slepe på henger og at det er greiest for å flytte den fra a til b ved behov, men ikke til daglig bruk.

 

Tiltredes.

 

Om trailbarhet er essensielt, ville jeg nok valgt en 655. Men Mercury-motorene i dag er vel noe tyngre enn Suzuki-motorene som ble levert på Skibsplast for noen år tilbake. Spesielt lett og fin til denne båten var jo Suzuki 140, det er en superb totalpakke.

 

Om man imidlertid har stor nok bil, og en bra henger, er alt mulig.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Om trailbarhet er essensielt, ville jeg nok valgt en 655. Men Mercury-motorene i dag er vel noe tyngre enn Suzuki-motorene som ble levert på Skibsplast for noen år tilbake. Spesielt lett og fin til denne båten var jo Suzuki 140, det er en superb totalpakke.

 

Om man imidlertid har stor nok bil, og en bra henger, er alt mulig.

 

Enig! Kommer jo litt an på hvor mye du skal traile båten da. Selv har jeg en båt som tilsvarer 655/utenbordsmotor ca. i vekt og størrelse. 900 kg tørrvekt, motor 180kg, bensin 130kg osv. Med litt løsøre kommer båtvekten fort opp i 13-1400 kg. Har en Gaupen boogi-henger med 2000kg totalvekt, egenvekt 349kg. Samlet vekt på hele doningen blir vel da ca 1700kg. Dette trekker jeg med en Jeep GC med 4l motor autmat og lavgir, lovlig hengervekt 3500 kg. Dette skulle vel være noe i nærheten av den optimale trekkbilen, og det går i grunn veldig greit. Jeg ville alikevel valgt en lettere båt dersom jeg skulle traile båten mye. Det blir tilsammen en ganske stor og tung ekvipasje! En 660 med innenbords er vel enda tyngre? Jeg vil i allefall si at en relativt tung bil (1700kg pluss og lavserie gir samt bakhjulstrekk/firehjulstrekk er et must! Og selvfølgelig en sterk motor! Gjerne en turbodiesel, men da er i allefall lavseriegiret påkrevd! (grunnet kort turtallsområde med max dreiemoment) Båtvekten merkes også godt når båten skal taes opp. Det finnes sikkert bedre hengere enn den jeg har, men det er klart at det krever litt av slippens utforming å trekke 1500 kg ut av vannet på en behagelig måte. For min del setter jeg ut/tar opp i ferkvann, slik at jeg ikke trenger å være redd for hjulene -noe som gjør det betraktlig enklere.

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil i allefall si at en relativt tung bil (1700kg pluss og lavserie gir samt bakhjulstrekk/firehjulstrekk er et must! Og selvfølgelig en sterk motor! Gjerne en turbodiesel, men da er i allefall lavseriegiret påkrevd!

 

Helge her på forumet har trailet endel etter hva jeg forstår, og han har en Citroen med V6, er det XM dem heter? Han dukker nok opp og svarer, tror han liker å prate bil også jeg. Han har hvertfall ikke hatt noen problemer med å trekke opp sin 655 med Suzuki 140 på enkeltaksla Hammerhenger for totalt 1500kg. Med tanke på startmoment ved båtopptak, og forresten ellers også, er det en stor fordel med enkeltaksla fremfor boogie. To akslinger vil alltid kreve mer krefter for å rette seg inn bak bilen, og akkurat DEN motstanden kan være nok til at forhjulstrekkeren spinner i stedet for å krabbe opp.

 

Sjøl har jeg en HSS 1500-henger. Og båten min veier med full tank over 1800kg... Jeg har trekt den bak en Accord fra sørvestlandet og til Trøndelag uten problemer. Stabil og fin henger. Men jeg tror ikke det anbefales å ta opp båten på tilhenger også satse på å ta løs og kjøre opp uten å ha sikret med klosser og tau først, nei....

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har bestilt 655 (samme båt med utenbordsmotor) for levering til våren.

 

Den store fordelen med Targabøylen er at du kan henge kalesjen i denne. Alternativet er å ha den nede i bakre benk. Det betyr mer stress og flytting av folk, tint etc når du skal ha denne opp og ned...Det hender jo regnet kommer kjapt...

 

I tillegg ser jo båten mye tøffere ut med bøylen...

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei...

 

Har samme type båt med 1,7 teak og targa i 07 modell.

 

Taek og targa gjør mye for utseendet syns jeg, men utover det, er det ikke mye å samle på.

 

Har maks hatt 4 voksne og masse bagasje. Gikk fint opp i plan.

 

Lenge siden jeg hadde vært i båt da jeg kjøpte denne, men ble meget overrasket over det lave drivstoff forbruket. Kjørte i overkant av 170t i fjor og brukte mye mer penger på opplag, båtplass og slikt.

 

Hatt noen få problemer det første året.

 

1. Sidevinduene lakk pga ny leverandør for 07 modellene. Det skal være i orden på 08 mod.

2. Overoppheting av motor da den hadde ligget stille i 3 uker. (Bare regn sommern 07..hehe) Rense inntaket med oppvaskbørste og det var i orden igjen.

3. Litt vannlekkasjer nederst ved delingen ved kallesja. Ikke noe stort problem alt i alt.

 

Disse tingene er løst med unntak av det siste. Likvel er det ett stort irritasjonsmoment. Båten "jager" fra side til side noe veldig på lave hastigheter (under halvplan) Har blitt fortalt at det ofte er slik på relativt små båter med innenbords. Om noen har lik type båt med samme erfaring er jeg veldig int. erfaringer rundt dette.

 

660 er ikke den perfekte båt, det er ingen. Men det er en veldig god blanding av kompromisser :)

 

Dere kommer til ha en finfin sommer!

 

Magnus

Link to post
Share on other sites

Hehe...vi var to i en uke og har vært tre voksne en natt. Da med den tredje på "benken" bak.

 

Man kommer tett på hverandre, det merket vi. Særlig på ukes turen:)

 

I praksis kan to voksne og to-tre barn overnatte samtidig. Men det blir for trangt for de fleste døgn på døgn. Da ville jeg heller anbefale å ha med ett telt ekstra.

Link to post
Share on other sites

Trangt i 21 foter?

Tja! Det er jo dette som driver trefotsyken, da. Et sted må man begynne, og jeg begynte jo med 15 fot. Vi hadde en 21 fot Skagerak i gamle dager. Trangt, ja. Men trivelig. :yesnod: Man blir fortere dus med sjølivet i en passe stor båt. Kjenner en jeg som startet med 35 foter. Turte nesten ikke å løse tamp første sommeren. :wink:

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer i Skibsplast 'klubben' :flag:

 

Når det gjelder targabøyle, kommer den nok et stykke uti på lista over ekstrautstyr for de fleste, og det forstår jeg godt.

På 655'en vår var det targabøyle når vi kjøpte den brukt i 2004. Fordeler:

 

* Topplanterna plasseres på targabøylen. I tillegg til at den kommer høyere opp, slipper du å bli blendet som når den står i frontruta.

* Targabøylen kan også brukes til å montere vhfantenne (kommer høyere opp og får bedre dekning), horn, gpsantenne etc.

* Den er pen å se på.

* I tillegg er den kjempegrei å holde seg i når man går inn og ut av båten fra siden - særlig når brygga er høyere enn båten.

 

Jeg ville valgt som deg diesel. Utenbords / innenbords blir for meg to forskjellige båttyper. Dersom du ikke skal race rundt i høyest mulig fart er diesel tingen.

Jeg vil vri på det, og si at det er nettopp dersom du skal kjøre mye i forholdsvis høy fart at diesel er tingen :wink: og da pga drivstofføkonomi.

Kjører selv mye i 5 knops fart, og da er min Suzuki DF140 uovertruffen: svært stillegående (viktigste parameter for meg!) og drivstoffgjerrig (under 0.5l/nm, eller under 30 kroner timen).

Link to post
Share on other sites

Hehe...vi var to i en uke og har vært tre voksne en natt. Da med den tredje på "benken" bak.

 

Man kommer tett på hverandre, det merket vi. Særlig på ukes turen:)

 

I praksis kan to voksne og to-tre barn overnatte samtidig. Men det blir for trangt for de fleste døgn på døgn. Da ville jeg heller anbefale å ha med ett telt ekstra.

 

 

Vi fikk oss en 3-4 overnattingsturer med vår 21 fot nordan i fjor. Vi er 3 nå, og gjorde det slik at mor og datter lå i lugaren, mens jeg sov på solsenga bak. Vi hadde det koselig og fint, selv om det ikke akkurat er overskudd av plass.

Men jeg hadde fint kunne hatt plass til en unge til bak på solsenga der jeg lå uten å ligge "trangt".

Alternativt så er det også plass til 2 små og en voksen foran.

2 voksne bak er det nok ikke plass til, hehe..

 

Vi satt 4 voksne og ett barn å spiste og koste oss en hel dag uten problemer.

 

Vi tre gleder oss til ca 3-4 ukers tid på ferie i båten i sommer.. gjelder bare å planlegge aktiviteter til mini.. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Grattis med ny båt og velkommen til BP , dere kan jo bare glede dere vil jeg mene . Så litt om det andre , det meste er kansje nevnt her men .Targa til 10.000- høres sprøtt ut hvis det er en slik i syrefast ( få bilder ),kansje lurt å kjøpe etterpå å sette på selv .Hos Seasea i Sandvika koster en knall fin targa ca 3.000- da har du mye igjen for å montere den selv,men blir jo ikke orginalt da .Alt som er ekstra fra forhandler koster som regel mye mye mer enn om du kjøper selv etterpå og monterer dette selv ,alt fra varmer ,targa ,vhf stereo og teak dørk .Her er det mange tusen å spare .Har en her i havna som kjøpte seg ny båt i fjor , kjøpte alt utstyr selv etterpå og monterte varmer vhf osv .Mener han sparte borti 50.000- , så hadde vært lett valg hadde jeg handla ny båt . Men det var det å kunne montere det også , men det meste av dette monterer du sikkert lett selv . Det med teak dørk , det gjør båten mye flottere og sikkert lettere å selge også da den ser finere ut . Men med to små unger , så spørs jo hva den tåler . Dette er også en ting du kan se litt ann ettervært , kansje du vil ha det seinere og legge det selv og igjen penger spart tipper jeg . Så har du tid nå , så setter du opp liste hva du vil ha av utstyr . Så finner du priser på nettet ( mye å spare å leite litt på nettet ) , så kan du jo høre hva forhandleren skal ha for samme utstyr ferdig montert . Det kan jo fort bli mange penger som du kan legge i mer eller bedre utstyr .

Til slutt så vil jeg si lykke til og gratulerer nok en gang .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...