Jump to content

Bukh 48 hk. Hjelp m propell /turtall


balja

Recommended Posts

Hei!

Har netopp anskaffet meg en Hanto 24 m Bukh 48 hk.

Jeg får ikke mer turtall en 3100, antar at dette er for lite da båten ikke gjør mer enn 8 knop maks.

 

Er det noen av dere guruer som vet hvor maks turtall på denne ligger? Mulig dere også kan hjelpe meg med hvilken stigning/diameter på propell som er

rett til denne båten?

 

mvh Balja

Link to post
Share on other sites

synes ikke det var høy fart, du bør nok kunne klare 10 knop maks med denne motoren.

Ryker den sort på maksturtall ? (3100)

 

Jon

 

Jeg mente også at 10 knop burde være mulig. Det ryker ingenting på fullt pådrag. Føler at det burde være mer å gi.

Jeg har ikke data på nåværende propell. (må vente til opptak ca 3 uker).

 

Ole T

Link to post
Share on other sites

Hanto er en ren deplacementbåt og har ikke noe stort fartspotentiale uten at en stor flaps i tilfelle er montert.

Vet om en som hadde innmontert en Volvo MD 21 (61HK) han gjorde knapt 10 knop og da med flaps.

Ideelt sett burde du oppnå dine 3600 omdr.

 

Kan jo tenkes at forrige eier har justert ned på pumpa/regulatoren for å unngå høy temp og svartrøyk.

Har ikke tro på at de siste 500 omdr. vil resultere i noe særlig mere fart.

Elwaroen 755/785 som kommer fra samme konstruktør er en typisk halvplaner og gjorde knapt 11 knop, uten noe særlig last ombord!

Hanto har jo en bred hekk som henger godt igjen i sjøen!

Link to post
Share on other sites

Alle Hantoene jeg "kjenner" har max på 7kn og marsj på 6kn. Den eneste jeg har sett som kom opp i 10kn var en annonse på finn.no (skryte knop?)

Vi har en 22hk i vår Hanto 22 og max turtall vi får opp i er 2900, mot Yanmars 3600 i brosjyra. Betviler at den hadde gått noe fortere i 3600. Vi har dessuten orginale flaps også.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Da var propellen korrekt likevel da! Imponert over at du klarer å få såpass fart på denne båten egentlig. Men min Viksund 27 klarer faktisk 11 knop for fullt med 54 hk, så forholdet blir vel omtrent det samme...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...