balja Startet 12.September.2007 Del på Facebook Startet 12.September.2007 Hei! Har netopp anskaffet meg en Hanto 24 m Bukh 48 hk. Jeg får ikke mer turtall en 3100, antar at dette er for lite da båten ikke gjør mer enn 8 knop maks. Er det noen av dere guruer som vet hvor maks turtall på denne ligger? Mulig dere også kan hjelpe meg med hvilken stigning/diameter på propell som er rett til denne båten? mvh Balja Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Data på motoren finner du her: http://www.bukh.dk/produkter/dk/produkter_DV48ME.htm Groe,rur og skjell på båt og propell er den hyppigste årsaken til det du beskriver, men diesel systemet kan også mistenkes. Sjekk også at turboslangen din ikke lekker!! Sitér dette innlegget Link to post
balja Svart 12.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2007 Takk for linken! Båten er netopp sjøsatt så det er ikke noe groe el,likn. Dieselfiltere er byttet, så jeg mener at den får det den skal. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Kan høres ut som om propellen er litt for tung, men jeg tviler på om det har så mye å si for farten. 8 knop er da mye for en Hanto 24? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 synes ikke det var høy fart, du bør nok kunne klare 10 knop maks med denne motoren. Ryker den sort på maksturtall ? (3100) Jon Sitér dette innlegget Link to post
balja Svart 14.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2007 synes ikke det var høy fart, du bør nok kunne klare 10 knop maks med denne motoren.Ryker den sort på maksturtall ? (3100) Jon Jeg mente også at 10 knop burde være mulig. Det ryker ingenting på fullt pådrag. Føler at det burde være mer å gi. Jeg har ikke data på nåværende propell. (må vente til opptak ca 3 uker). Ole T Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Hanto er en ren deplacementbåt og har ikke noe stort fartspotentiale uten at en stor flaps i tilfelle er montert. Vet om en som hadde innmontert en Volvo MD 21 (61HK) han gjorde knapt 10 knop og da med flaps. Ideelt sett burde du oppnå dine 3600 omdr. Kan jo tenkes at forrige eier har justert ned på pumpa/regulatoren for å unngå høy temp og svartrøyk. Har ikke tro på at de siste 500 omdr. vil resultere i noe særlig mere fart. Elwaroen 755/785 som kommer fra samme konstruktør er en typisk halvplaner og gjorde knapt 11 knop, uten noe særlig last ombord! Hanto har jo en bred hekk som henger godt igjen i sjøen! Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Har du sjekka at "spaken" på motoren går helt opp til stoppskruen, og at du får full gass ved betjening av gasspaken. At ikke wiren har løsnet litt og forskjøvet seg. Sitér dette innlegget Link to post
balja Svart 14.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2007 Skal få sjekket dette i morra Det kan jo være noe . Det er forreseten stor "flaps" på denne båten. Vi har tidligere hatt Hanto 24 m BMC 50 hk i familien som gikk 12 knop (ref min gamle fader) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Vi har tidligere hatt Hanto 24 m BMC 50 hk i familien som gikk 12 knop (ref min gamle fader) Javisst,nei! Da skjønner jeg din frustrasjon ,(man skal jo høre på foreldrene! ! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Går ut fra at dette var før GPS'ens tid. Båtene gikk ofte fortere da ... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jørn Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Alle Hantoene jeg "kjenner" har max på 7kn og marsj på 6kn. Den eneste jeg har sett som kom opp i 10kn var en annonse på finn.no (skryte knop?) Vi har en 22hk i vår Hanto 22 og max turtall vi får opp i er 2900, mot Yanmars 3600 i brosjyra. Betviler at den hadde gått noe fortere i 3600. Vi har dessuten orginale flaps også. Sitér dette innlegget Link to post
balja Svart 15.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2007 Hei! Nå har jeg hatt haue nede i motoren og funnet at det manglet en god del på gasspådraget. Justerte dette og fikk 3600 rpm 9,7 knop. Nå har jeg funnet roen med dette. mvh Balja Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Gratulerer! Da var propellen korrekt likevel da! Imponert over at du klarer å få såpass fart på denne båten egentlig. Men min Viksund 27 klarer faktisk 11 knop for fullt med 54 hk, så forholdet blir vel omtrent det samme... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jørn Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Jøss, må si jeg er imponert over farten ja Sitér dette innlegget Link to post
balja Svart 15.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2007 Ja nå er dagen blitt perfekt. Båten går som jeg ønsker ,og jeg er nettopp kommet hjem fra Sør Arena med 2-1 over RBK Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.